Mlékárenský průmysl se v České republice má čím chlubit. Na trh dodává široké spektrum chutných potravin, z nichž si vybere doslova každý strávník. Najdete u nás mlékárny obří, vlastněné zahraničním kapitálem, mlékárny malé, rodinného typu, ale i ty střední, mezi které patří Mlékárna Valašské Meziříčí, spol. s r.o. Ta je ryze českou společností a právě nyní slaví 30 let od svého založení. Vznikla 17. června 1992 privatizací Beskydských mlékáren.
Tradice výroby mléka a mléčných výrobků má na Valašsku hluboké kořeny. Mlékárna ve Valašském Meziříčí byla založena již roku 1936 Vilémem Frankem jako mlékárna Spolku chovatelů hovězího dobytka s obchodním názvem Valašská spolková mlékárna ve Valašském Meziříčí. Tento spolek reprezentovalo devět až dvanáct větších místních zemědělců. Mlékárna vyráběla mléko samovolně kysané, máslo a tvarohové pomazánky. Počáteční zpracovatelská kapacita činila přibližně 500 litrů mléka denně. Po privatizaci v roce 1992 byla zahájena rekonstrukce výrobních prostor a postupná modernizace veškerého technologického zařízení. Nyní se denní nákup mléka ke zpracování pohybuje okolo 100 000 litrů. Co stojí za úspěchy a vynikající image této mlékárny, komentoval vedoucí obchodu a marketingu Zdeněk Bukovjan:
Mlékárna patří mezi ty, které se na trhu dobře prosadily. Nač se nyní specializuje především?
Současný výrobní program tvoří smetanové jogurty, polotučné ovocné jogurty, bílé jogurty, kysané výrobky a čerstvé tekuté výrobky. Produkty Mlékárny Valašské Meziříčí jsou zastoupeny v celé síti obchodních řetězců, najdete je rovněž v ostatních maloobchodních prodejnách. K dostání jsou i ve vybraných řetězcích na Slovensku. Za dobu své novodobé historie si našly výrobky jako Valašská kyška nebo smetanové jogurty velikou oblibu u spotřebitelů, a to především díky kvalitě, která je pro nás na prvním místě. Za to jsme získali v minulosti i celou řadu ocenění.
Dodáváte výrobky ale také napřímo...
Ano, to je pravda. Proto zachováváme tradiční receptury a držíme tu nejvyšší kvalitu. Již od svého založení provozuje Mlékárna Valašské Meziříčí rovněž velkoobchodní prodej potravinářských chlazených výrobků, kterými zásobuje své zákazníky, zejména školy, nemocnice, sociální ústavy či maloobchodní prodejny, na Moravě a ve Slezsku. Náš velkoobchod nabízí širokou škálu mléčných výrobků zejména od českých a slovenských dodavatelů.
Sledujeme ji a učíme se zároveň. Konkurence je v mlékárenském průmyslu velká, je zde mnoho tradičních velkých výrobců, a pak, stejně jako jsme my, menších, ale ne nevýznamných, producentů, kteří dokážou těm velkým konkurovat cenou i kvalitou. Nutí nás to inovovat, a máme také velmi propracovaný marketing. Za těch 30 let se naše společnost například stala lídrem ve výrobě tekutých kysaných výrobků na našem trhu. Kvalitu můžeme zákazníkům zaručit mimo jiné proto, že naše společnost sází na osvědčené dodavatele, s většinou z nich spolupracujeme dlouhá léta, našli jsme společnou řeč. Dodavatelé již chápou naše potřeby a požadavky. To vše pak ovlivňuje naši tržní pozici.
Co vás dnes nejvíce trápí?
Neřekl bych, že trápí, ale znepokojuje. Situace na trhu s mlékem v České republice je v současnosti poměrně napjatá, což je ovlivněno zejména současným politickým děním a válečným konfliktem na Ukrajině. Toto vše má velký dopad na růst celé řady důležitých nákladů, zejména mlékárenských surovin nebo energetických vstupů. I přes tuto skutečnost to ale zatím zvládáme.
Prodej je v letošním roce stejně jako i v předešlých dvou letech významně poznamenán covidem a teď děním na východ od nás. Přestože zákazníci významně přehodnotili své nákupní chování a preferují ještě více výrobky v akci nebo výrobky pod privátními značkami odběratelů, daří se nám zachovat stabilní prodej, případný pokles v jedné kategorii dokážeme pokrýt růstem v jiné kategorii. Samozřejmě nás to vyburcovalo k úvahám, jak výrobu zefektivnit a jak dělat některé věci jinak.
Co je z vašeho sortimentu nejžádanější?
Nejprodávanějšími jsou hlavně kefírová mléka, z nich nejvíce bílý kefír. V jogurtech jde na odbyt především bílý jogurt, z ochucených pak smetanový jogurt v příchuti jahoda s vanilkou.
Zkoušíte nějaké nové receptury zakysaných mléčných výrobků? Jaké jsou trendy?
Samozřejmě, že zkoušíme. Teď však není výroba novinek úplně prioritou. V tuto dobu rezonují jiná témata, spojená zejména se zvyšujícími se cenami materiálů a surovin. Již delší dobu je trendem důraz na ekologii. A i z tohoto důvodu jsme v minulém roce uvedli na trh Kefírové mléko z Valašska citron, bezový květ, který je v ekologickém obalu, přátelském k životnímu prostředí (Elopak – naturally hnědý karton). A v těchto krocích budeme i nadále pokračovat.
Neuvažujete o tom, že byste se vrátili k pomazánkám?
Domnívám se, že není důležité mít co nejširší sortiment, i když je to mnohdy výhoda. Koneckonců, naše strojní vybavení má své limity. Konkrétně na výrobu pomazánek nejsme technologicky vybaveni. Pro nás je mnohem důležitější být dobří v tom, co děláme, a to se nám myslím daří.
A co třeba zeleninové jogurty? S hráškem, petrželkou, cibulkou, mrkví?
To víte, že jsme i takové zkoušeli. Stejně tak s bylinkami. Ale asi na ně nejsou zákazníci ještě připraveni. Receptury však máme „v šuplíku“, třeba i na ně přijde.
Nebo dezerty-jogurty s rumem či koňakem pro dospěláky neřidiče?
Máme v sortimentu, byť jej nevyrábíme v naší značce, výrobek v příchuti vaječný likér. Samozřejmě pouze s aromaty, po alkoholu tam není ani stopa. Pro mě chuťově výtečný výrobek, avšak jen pro určitou skupinu zákazníků. Nicméně chceme našimi výrobky oslovit všechny kategorie spotřebitelů a rumové ani jiné kvazi alkoholové příchutě nejsou tím, na co bychom se chtěli soustředit.
Je vůbec ještě prostor k inovaci, či již bylo vše vymyšleno?
Inovace je nekonečná cesta. Pokud chceme být úspěšní, musíme stále inovovat, minimálně se o to alespoň snažit.
K Mlékárně Valašské Meziříčí patříte již mnoho let. Čemu jste se zde naučil, co vaši profesní dráhu nejvíce ovlivnilo?
V Mlékárně pracuji již 16 let, předtím jsem dlouhá léta působil v jiném sektoru. Nyní v mlékárně samozřejmě obchodujeme s řetězci či velkoobchody, ale velký důraz klademe i na koncové spotřebitele. Co je pro mě proto poučením, je množství marketingových nástrojů, které používáme pro komunikaci se zákazníkem. Významný posun zaznamenaly sociální sítě, kterými můžeme oslovit různé vrstvy našich příznivců.
ptala se Eva Brixi