I přes složité geopolitické a ekonomické podmínky neztratilo přes 62 % českých firem za posledních 12 měsíců žádné exportní teritorium. Vyplývá to z průzkumu Hospodářské komory ČR, který byl realizován v květnu tohoto roku.
Podle šetření Hospodářské komory se čeští podnikatelé nejčastěji stáhli z Ruska. Tento trh zmiňovali respondenti v téměř polovině případů. To lze přičíst především politické situaci a ekonomickým sankcím Evropské unie. Podobné důvody vedly k odchodu z trhů v Bělorusku a na Ukrajině. Firmy zaznamenaly určité ztráty také v dalších zemích, jako jsou Čína, Kazachstán, Turecko, Írán či Vietnam, ale i v některých evropských státech, například v Itálii, Německu či Rakousku.
I přes tyto ztráty exportních teritorií však 47 % respondentů uvedlo, že během uplynulých 12 měsíců úspěšně vstoupili na nové zahraniční trhy. Z firem, které musely odejít z výše uvedených trhů, navíc téměř 60 % expandovalo na jiné trhy, což jim pomohlo kompenzovat předchozí ztráty. V některých případech mohlo jít o cílený strategický záměr přeorientovat se na perspektivnější místa s lepšími podmínkami pro podnikání. „Tento výsledek je pro českou ekonomiku povzbudivý, ukazuje odolnost a přizpůsobivost českých podniků v mezinárodním prostředí,“ řekl prezident HK ČR Zdeněk Zajíček.
Mezi novými exportními destinacemi se objevují jak evropské země, včetně Německa, Švédska, Rakouska či Maďarska, tak i mimoevropské trhy, jako jsou Spojené arabské emiráty, Malajsie, Jižní Korea, Mexiko či Katar. V příštích 12 měsících plánuje vstup na nové trhy dalších bezmála 55 % respondentů, přičemž mezi preferovanými destinacemi jsou nejen evropské země, ale i státy jako Brazílie, Indie, USA či Zambie.
Šetření také odhalilo, že jen 9,8 % firem nepociťuje žádné překážky při vstupu na nové trhy. Firmy se mimo jiné potýkají s nedostatkem relevantních informací, protekcionistickými opatřeními v zahraničí a nízkou konkurenceschopností výroby kvůli vyšším nákladům, které brání jejich zahraničnímu rozvoji.
Minulý rok na toto reagovala např. Česká exportní banka, která své portfolio rozšířila o produkt zaměřující se na zvyšování mezinárodní konkurenceschopnosti českých firem. Nyní poskytuje kromě tradičních vývozních úvěrů a úvěrů na investice v zahraničí i úvěry na nákup zásob, modernizaci, digitalizaci, ekologizaci a další.
Také Hospodářská komora ČR aktivně pracuje na zlepšení podmínek pro české exportéry a podporuje jejich snahy o expanzi na mezinárodní trhy.
(tz)