INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

HKCR copy copy copy copyI přes složité geopolitické a ekonomické podmínky neztratilo přes 62 % českých firem za posledních 12 měsíců žádné exportní teritorium. Vyplývá to z průzkumu Hospodářské komory ČR, který byl realizován v květnu tohoto roku.

Podle šetření Hospodářské komory se čeští podnikatelé nejčastěji stáhli z Ruska. Tento trh zmiňovali respondenti v téměř polovině případů. To lze přičíst především politické situaci a ekonomickým sankcím Evropské unie. Podobné důvody vedly k odchodu z trhů v Bělorusku a na Ukrajině. Firmy zaznamenaly určité ztráty také v dalších zemích, jako jsou Čína, Kazachstán, Turecko, Írán či Vietnam, ale i v některých evropských státech, například v Itálii, Německu či Rakousku.

I přes tyto ztráty exportních teritorií však 47 % respondentů uvedlo, že během uplynulých 12 měsíců úspěšně vstoupili na nové zahraniční trhy. Z firem, které musely odejít z výše uvedených trhů, navíc téměř 60 % expandovalo na jiné trhy, což jim pomohlo kompenzovat předchozí ztráty. V některých případech mohlo jít o cílený strategický záměr přeorientovat se na perspektivnější místa s lep­šími podmínkami pro podnikání. „Tento výsledek je pro českou ekonomiku povzbudivý, ukazuje odolnost a přizpůsobivost českých podniků v mezinárodním prostředí,“ řekl prezident HK ČR Zdeněk Zajíček.

Mezi novými exportními destinacemi se objevují jak evropské země, včetně Německa, Švédska, Rakouska či Maďarska, tak i mimo­evropské trhy, jako jsou Spojené arabské emiráty, Malajsie, Jižní Korea, Mexiko či Katar. V příštích 12 měsících plánuje vstup na nové trhy dalších bezmála 55 % respondentů, přičemž mezi preferovanými destinacemi jsou nejen evropské země, ale i státy jako Brazílie, Indie, USA či Zambie.

Šetření také odhalilo, že jen 9,8 % firem nepociťuje žádné překážky při vstupu na nové trhy. Firmy se mimo jiné potýkají s nedostatkem relevantních informací, protekcionistickými opatřeními v zahraničí a nízkou konkurenceschopností výroby kvůli vyšším nákladům, které brání jejich zahraničnímu rozvoji.

Minulý rok na toto reagovala např. Česká exportní banka, která své portfolio rozšířila o produkt zaměřující se na zvyšování mezinárodní konkurenceschopnosti českých firem. Nyní poskytuje kromě tradičních vývozních úvěrů a úvěrů na investice v zahraničí i úvěry na nákup zásob, modernizaci, digitalizaci, ekologizaci a další.
Také Hospodářská komora ČR aktivně pracuje na zlepšení podmínek pro české exportéry a podporuje jejich snahy o expanzi na mezinárodní trhy.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3