INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

 M1A2232Novela zákoníku práce vešla v platnost od 1. července letošního roku. Měla za cíl především zvýšit ochranu zaměstnanců pracujících v režimu DPP a zabránit zneužívání flexibilních pracovních vztahů na úkor standardních pracovních smluv. Jak po dvou měsících tyto změny vnímají firmy? Odborníci z JPF Czech, kteří pro své klienty řídí víc než 30 podniků, mají jasno. Nová pravidla neposílila flexibilitu trhu práce ani příliš neuspokojila dohodáře. Přesto jistá pozitiva má.

Náklady i administrativa bohužel narůstají

Podle nynějších pravidel musí zaměstnavatelé registrovat každého pracovníka, který má dohodu o provedení práce, na České správě sociálního zabezpečení. A to bez ohledu, zda mu vznikla či nevznikla povinnost účastnit se na nemocenském a důchodovém pojištění. A ti zaměstnavatelé, u nichž působí nepojištění zaměstnanci pouze na DPP, se nově musí přihlásit do registru zaměstnavatelů ČSSZ.

Třetí povinnost, která firmám a dalším organizacím přibyla, je hlášení seznamu všech pojištěných i nepojištěných zaměstnanců včetně výše jejich příjmu ČSSZ. „Zejména pro malé a střední podniky přináší tato novelizace vyšší míru administrativní zátěže a vyšší provozní náklady, jelikož jsou zaměstnavatelé nově povinni sledovat a reportovat údaje o svých zaměstnancích v požadovaných termínech ČSSZ,“ uvádí Mgr. Simona Ševčíková, interim HR manager JPF Czech s.r.o. Administrativně náročná není ovšem jen komunikace zaměstnavatelů s ČSSZ. Zaměstnavatelé nyní musí s předstihem plánovat pracovní směny či evidovat docházku.

Deklarovaným záměrem změn byla snaha vyvážit flexibilitu pracovního trhu s potřebou adekvátní ochrany pracovníků včetně snazšího přístupu k zaměstnaneckým výhodám, stejně jako povinnost k účasti na sociálním a nemocenském pojištění. „Nově musí zaměstnavatelé počítat s tím, že se jim zvýší náklady o příplatky za práci a také náklady na placené volno. Tento nárok však vzniká až při splnění určitých podmínek a dosažení limitů, které se pojí s délkou trvání dohody a odpracovanými hodinami,“ přibližuje Simona Ševčíková.

Budoucnost DPP je nejistá

Firmy hledají cesty, jak se s novou legislativou vyrovnat, a přitom optimalizovat své procesy i náklady. „Každý podnik má na splnění určitého úkolu jasně vydefinovaný rozpočet. Ve chvíli, kdy se zvyšují náklady, přidělená část finančních prostředků se zázračně nezvětší. Nezbývá než se přizpůsobit a přijít s takovým řešením, jež bude odpovídat platné legislativě a zároveň zabezpečí, že se projektu ujmou správní lidé a pro firmu to zůstane profitabilní,“ komentuje Arnošt Čáp, ředitel JPF Czech s.r.o. pro oblast Čechy.

Opatření by měla být nejen systémová, ale také administrativní. „Příkladem může být trend digitalizace a automatizace procesů, a to nejen v průmyslu, ale také v oblasti personalistiky. Firmy i další organizace tak musí zvážit, zda jsou ze strategického hlediska dohody o provedení práce nástrojem, který chtějí využívat, nebo zda je na místě zvolit jiný druh spolupráce, ať už interní či externí,“ doplnila Simona Ševčíková.

Dohodáři sami přijímají tyto změny rozdílně. Řada z nich se přitom v novinkách orientuje jen matně. Někteří je vnímají jako přínos, jiní je kritizují. „Hodnocení změn jednoznačně závisí na individuálních okolnostech, preferencích a přístupu k profesnímu životu,“ shrnuje Simona Ševčíková.

A jaké typy spolupráce se budou prosazovat? Mnoho prostoru firmy nemají. Hlavní výhodou zaměstnávání dohodářů bývala velká flexibilita a nízkonákladovost. Tím, jak se dohody ovšem přibližují tradičnímu pracovnímu poměru, se jejich atraktivita vytrácí. „Na tomto místě bych nerada generalizovala, neboť velmi záleží na oboru, v jakém firmy podnikají. Obecně si však lze všimnout stále větší popularity externí spolupráce. Tento trend můžeme sledovat zejména v oblasti informačních technologií, účetnictví či poradenství. Zkrátka tam, kde je možné, a pro firmy z různých důvodů výhodné, služby outsourcovat,“ popisuje Simona Ševčíková.

Firmám na pracovním trhu chybí až sta tisíce lidí

Na trhu práce firmy poptávají víc než 200 000 pracovníků. Často jde o specialisty s vysokou kvalifikací v technických oborech. Těžko tak může potřeby uspokojit přes 280 000 tisíc lidí, kteří jsou nyní evidovaní jako nezaměstnaní. „Nemohu říci, že by byla současná novela zákoníku práce koncepční a vyřešila by potíže businessu. Trh práce zůstává přehřátý a zaměstnance je těžší a těžší získat. Možná by nebylo špatné usnadnit firmám přímé zaměstnávání osob z dalších zemí. Nakonec by se to v ekonomice projevilo pozitivně – vyššími příjmy z daní, vyššími odvody na pojistném i lepším HDP. Stejně tak, když nám přibývá administrativa v určitém směru, by bylo dobré ji v jiných oblastech redukovat, takže by stát měl být v kvalitní digitalizaci svých služeb pro firmy mnohem aktivnější. Na trh práce by to mělo příznivý dopad, protože by to zákonitě přineslo zefektivnění a zeštíhlení státního aparátu,“ vyjmenovává Arnošt Čáp.

Co zaměstnavatelé potřebují…

Trh práce prochází překotným vývojem, do něhož zasahují technologie s nebývalou razancí a mění jeho podobu. Zaměstnavatelé z řad firem svým lidem nabízejí vůbec největší míru flexibility v novodobé historii, přichází s benefity, které by se zdály dříve nepředstavitelné, a fungují – ať už jde o home office, zkrácené úvazky či další nástroje podporující rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Ale málo je slyšet o tom, co by potřebovali sami zaměstnavatelé. „Velké rezervy vidím zejména v podpoře drobných živnostníků či malých firem, a to i v samotném pracovním právu, které je nakloněno spíše zaměstnancům. V neposlední řadě považuji za důležité zmínit stále se zvyšující náročnost administrativních a organizačních úkolů spojených s platnou legislativou a s tím související rezervy v oblasti digitalizace státní správy,“ upozorňuje Simona Ševčíková.

Na co by se měli zákonodárci primárně zaměřit? Měla by to být dlouhodobá koncepce státu s akcentem na transparentnost podnikatelského prostředí a zjednodušení komunikace mezi státem a firmami, ale také s důrazem na podporu zaměstnanosti. „Zda byla úprava flexibilních pracovních vztahů nutná, je sporné, jistě by nebylo špatné mít k dispozici dopadové studie. Rozumím tomu, že bylo potřeba ohlídat si, aby ze sociálního systému neodcházely finance lidem, kteří práci na DPP zneužívají. A v tomto směru to svůj účel podle mého částečně splnilo, je to první krok. Pořád je ale náš sociální systém sužován řadou negativních jevů, které by se měly řešit s větší naléhavostí. Mnohem kritičtější je motivovat ekonomicky aktivní populaci, aby získala regulérní zaměstnání, účastnila se daňového systému i důchodového a nemocenského pojištění. Stát by měl být v tomto směru mnohem férovější vůči těm, kteří poctivě pracují a s důsledností i dobrými úmysly se starají o to, aby si vůči němu splnili své povinnosti. Zkrátka nepracovat se nesmí vyplatit a jen si sem tam trochu přivydělávat také ne,“ hodnotí Arnošt Čáp.

 

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3