INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

HKCRZdlouhavost procesu souvisejícího se získáváním zahraničních pracovníků a náročná administrativa. To jsou hlavní překážky, které zmiňovaly tuzemské firmy v šetření Hospodářské komory k náboru pracovní síly ze zahraničí.

Průzkum Komora uskutečnila v létě mezi svými členy a dalšími firmami zapojenými do Programu kvalifikovaný zaměstnanec.

V průzkumu byli respondenti rozděleni na skupiny podle svých odpovědí na otázku, zda zaměstnávají zahraniční pracovníky. Jedna ze skupin zahrnovala ty společnosti, které již zahraniční pracovníky zaměstnávají a hodlají v tom pokračovat. Do další skupiny pak byly zařazeny firmy, které momentálně zahraniční pracovníky nezaměstnávají, ale mají v plánu s tím začít. Tyto skupiny respondentů rovněž pojmenovaly překážky, na které firmy při získávání zahraničních pracovníků narážejí.

Zdlouhavost celého procesu získávání zahraničních pracovníků jako překážku zmínilo 63,2 % respondentů z první skupiny a 44,7 % respondentů ze skupiny druhé. Náročnou administrativu, se kterou se firmy při náboru zaměstnanců ze zahraničí musejí vypořádat, vidí jako problém 62,5 % firem z první skupiny a o 7,7 procentního bodu více respondentů ze skupiny druhé. Shodu obě skupiny pak nalézají ohledně komunikace s orgány zapojenými do procesu náboru. Tu jako překážku vidí v obou skupinách shodně zhruba čtvrtina respondentů.

„Každý cizinec, který v Česku najde stabilní zaměstnání, znamená přínos pro trh práce i ekonomiku, protože je u něj dobrý předpoklad pro úspěšnou integraci. Proto je tolik důležité odstranit administrativní překážky, zbytnou regulaci a zjednodušit pracovněprávní předpisy, a tím zrychlit celý proces získávání zahraničních pracovníků,“ říká ředitelka Odboru legislativy, práva a analýz Lenka Janáková.

Jaké jsou největší problémy při získávání zahraničních pracovníků v Programu kvalifikovaný zaměstnanec

graf1 copy copy
Pozn.: Otázka umožňovala zvolit více možností, proto součet procent v grafu není roven 100.

Průzkum se také zabýval spokojeností českých firem se zahraniční pracovní silou. Nadpoloviční většina respondentů (55 %) se shoduje, že u zahraničních pracovníků nalézají vyšší pracovitost než u těch českých. Dalších 37,1 % jejich pracovitost hodnotí jako srovnatelnou s tuzemskými zaměstnanci. Podle 38,2 % zaměstnavatelů jsou pak pracovníci ze zahraničí vstřícní, ochotní a nenároční.

Vlastnosti zahraničních pracovníků, které firmy nejvíce oceňují
graf2 copy copy
Pozn.: Otázka umožňovala zvolit více možností, proto součet procent v grafu není roven 100.

Zařazení zahraničních zaměstnanců do firmy s sebou rovněž přináší specifické výzvy, které u Čechů většinou nemusejí zaměstnavatelé řešit. Mezi nimi dominují bariéry plynoucí z neznalosti českého jazyka a složitější komunikace.

Neznalost českého jazyka označilo za problém 72,1 % respondentů. To může komplikovat zaškolení nových zaměstnanců nebo jejich schopnost plnit pracovní úkoly. Problémy ve firmách v souvislosti se zahraničními pracovníky může podle respondentů způsobovat i odlišnost kultur projevující se v obecně odlišných zvycích nebo pracovních návycích. Každou z těchto odlišností vnímá jako problém pětina účastníků šetření.

Při dostatečně dlouhé spolupráci a oboustranném zájmu na překonání uvedených překážek se ale zvyšuje šance, že se bude vliv počátečních bariér v průběhu času snižovat. Zahraniční pracovníci se pak mohou stávat i adepty pro kariérní postup. Podle zjištění průzkumu došlo za poslední rok ke kariérnímu postupu zahraničních pracovníků v 43,6 % firem. V další téměř desetině společností zahraniční pracovníky plánují povýšit. 42,5 % respondentů sice uvedlo, že zahraniční pracovníci u nich nebyli povýšeni, ale ve čtvrtině firem to bylo z toho důvodu, že pro kariérní postup není prostor. Neznamená to tedy, že by v těchto firmách dávali jednoznačně přednost českým zaměstnancům, ale zkrátka u nich neexistují volné vyšší pozice, kam by pracovníci ze zahraničí mohli postoupit.

Povýšení se zahraničním pracovníkům dostává například ve zpracovatelském průmyslu (40,8 %), dopravě a skladování (42,3 %) nebo ubytování, stravování a pohostinství (44,8 %). Ve stavebnictví sice kariérního postupu dosáhli cizinci v menší části firem (35,1 %), ale v tomto odvětví se zase nachází větší zastoupení respondentů, kteří uvedli, že zahraniční pracovníky plánují povýšit.

Šetření vedla Hospodářská komora ČR v období od 19. 6. do 3. 7. 2024. Jeho cílem bylo získat od členů Komory a dalších firem zapojených jejím prostřednictvím do Programu kvalifikovaný zaměstnanec informace o jejich zkušenostech se zahraničními pracovníky, případně také o problémech, na které naráží v procesu jejich přivádění na český trh práce nebo o dalších nákladech (jiných než mzdových), které se se zaměstnáváním zahraničních pracovníků pojí. Celkem na anketu odpovědělo 674 respondentů, mezi kterými jsou zástupci mikro, malých, středních, ale i velkých firem působících v různých odvětvích ekonomiky napříč všemi kraji České republiky.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3