Společnosti čelí stále většímu tlaku na úsporu nákladů. Jednou z důležitých oblastí je i tisk, kde se často plýtvá nejenom penězi, ale i časem zaměstnanců. Speciálně u velkých organizací je nutné mít tisk pod kontrolou. A i když se klade větší a větší důraz na elektronické materiály, tištěné dokumenty jsou i nadále nenahraditelné.
Canon proto sponzoroval studii, která se zaměřila na způsob tisku ve velkých firmách. Studii provedl profesor Frank Romano a jeho tým z Rochesterského Institute of Technology, který se zaměřil na to, jestli firmy využívají vlastní podniková reprografická oddělení (CRD). Cílem bylo vytvořit celistvý obrázek trhu s centralizovaným in-house tiskem a poskytnout pohled na budoucí vývoj.
CRD má vlastní zaměstnance, kteří zajišťují pro danou společnost kopírování, tisk a další související služby. Pro společnosti s velkým počtem zaměstnanců nebo klientů jsou důležitá a napomáhají k jejich efektivnímu chodu.
Organizace státní správy, které byly dotázány, označily tisk v 95 % jako velmi důležitý pro jejich činnost. Průměrně náklady na tisk představují 2,5 % celkového rozpočtu a více jak 90 % má vlastní CRD. Přesto tisk se využívá pouze u 10 % celkové komunikace, která zahrnuje kreativu a produkci, projektový management, sklad a archivaci, expedici a distribuci.
V posledních deseti letech podíl „in house” tisku vzrostl z 30 % na 50 % celkového objemu tištěných firemních materiálů. Kvalita digitálního tisku a výkon se zlepšily, takže CRD jsou schopna produkovat více a být přitom nákladově efektivní. Dle studie se počet CRD zvýšil a odhaduje se, že v Západní Evropě je 11 500 těchto oddělení a navíc řada malých kopírovacích center.
Celosvětová ekonomická recese je hlavním důvodem růstu in house tisku. Společnosti se snaží snižovat náklady a v porovnání s externím tiskem ušetří in house tisk průměrně 15 % nákladů. Další faktor, který hovoří ve prospěch in house tisku, je nástup digitálního tisku, který se poprvé objevil v roce
Vyhlídky CRD jsou pozitivní, nicméně tisk bude muset překonat nové výzvy. Analytici odhadují, že pokles objemu tisku bude pokračovat až do roku 2020, což souvisí s tím, že některé produkty budou nahrazeny alternativami na internetu nebo jinými médii. Další velkou výzvou pro CRD, která se týká především státního sektoru, jsou rozsáhlé škrty státních rozpočtů.
95 % organizací z veřejného sektoru označilo tisk jako velmi důležitý prvek pro jejich činnost. Průměrně náklady na tisk představují 2,5 % celkového rozpočtu a více jak 90 % má vlastní CRD. Přesto tisk se využívá pouze u 10 % celkové komunikace, která zahrnuje kreativu a produkci, projektový management, sklad a archivaci, expedici a distribuci.
Během nadcházejících let si budou muset CRD zdůvodnit svou roli ve společnostech a ukázat, že se nejedná pouze o nástroj na kontrolu nákladů. Musí prokázat svou přidanou hodnotu. Například automatizace workflow nebo web-to-print mohou ještě více zlepšit efektivitu práce. Současně CRD musí využít svůj potenciál a nabízet nové služby a produkty, díky nimž budou možné ještě větší úspory a CRD tak obhájí svou pozici.
CRD nabízí společnostem pět hlavních výhod. Nejvýznamnější je úspora nákladů, kdy in house tisk nezahrnuje provize a přirážky. CRD slouží pouze pro firemní potřeby, je flexibilní a rychlé, oproti komerčnímu tisku je o 10 až 20 % levnější. Efektivitu tisku lze ještě podpořit pokročilou kontrolou tisku, která zaručuje, že každý dokument je vytištěn tím nejvhodnějším a nákladově nejefektivnějším způsobem.
CRD plní požadavky společností na tisk, které mohou přicházet od všech zaměstnanců. To podporuje zavedení centralizovaného systému, který je nejvhodnější a nákladově efektivní. Další výhodou je pohodlí. Tím, že se vyrábí uvnitř společnosti, tak odpadají starosti například s doručením a zákazníci nemusí opustit budovu firmy. Vlastní CRD navíc zaručuje bezpečnost informací.
Recept na chytrý tisk ve velkých firmách je tedy jasný. Vytvoření interního podnikového reprografického oddělení je správný začátek.
(tz)