INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Pod záštitou Energetického regulačního úřadu se v pražském Hotelu Palace uskutečnila tisková konference na téma Výhody a možná rizika elektronických aukcí zemního plynu a elektřiny, kde na otázky novinářů odpovídali jako odborní garanti zástupci společnosti ENA, s. r. o. Diskutovány byly například otázky reálně dosažené výše úspor za dodávky energie na elektronických aukcích, současné přístupy pořadatelů k organizování e-aukcí, transparentnost smluvních podmínek pro zákazníka, výhody a rizika a celkový právní rámec těchto aukcí.

A co lze z pohledu výsledků nedávné analýzy provedené společností ENA, s. r. o. k e-aukcím říci? Především to, že mohou být nástrojem pro snížení ceny elektřiny a zemního plynu zejména pro malé odběratele. Ovšem zásadním problémem je zde obvykle netransparentnost a tudíž i možná rizika pro potenciální zákazníky.

Co ukazuje analýza

Podle hodnocené dosud uskutečněných e-aukcí se zástupci společnosti ENA shodují na tom, že elektronické aukce jsou v podstatě jinou formou podomního prodeje. Organizují je subjekty, které mají obvykle málo informací a zkušeností v oblasti energetiky, protože se většinou zabývají pořádáním výběrových řízení mimo oblast energetiky. Informace předávané budoucím klientům jsou tak většinou neúplné a nedostačující pro jejich odpovědné rozhodování. Odběratel energií ve valné většině dosud uskutečněných aukcí musel již na základě pouhého přihlášení do aukce podepsat smlouvu s vítězem aukce i to, že se opakovaně zúčastní i dalších vln aukcí, pokud nebude souhlasit se změnou dodavatele v předchozí aukci. Přitom ovšem neznal ani účastníky aukce, a tedy ani obchodní podmínky vítěze. Navíc, na většině dosud pořádanýche-aukcí hrozila zákazníkům vysoká sankční pokuta (až do výše devíti procent z roční spotřeby elektřiny či plynu) v případě, že se z nějakého důvodu rozhodl smlouvu s vítězem aukce neuzavřít.

Analýza rovněž ukázala, že i vykazované úspory dosažené v e-aukcích jsou sporné, pro řadu odběratelů málo srozumitelné. Pokud se například jako výsledek aukce uvádí, že „Pokles tržní složky ceny elektřiny o 16,5 % a v případě zemního plynu činil až 30 %“, podnikatelé a domácnosti s plynovým vytápěním pak mají šanci ušetřit i desetitisíce korun. Ovšem takový závěr je třeba doplnit o to, že celková cena poklesne jen o několik procent. Úspora u zemního plynu o 30 % je extrém, který nemůže být u převážné většiny odběratelů, pouze u těch, kdo mají velice nevýhodnou smlouvu a nestarají se o její vylepšení. Stručně řečeno, dodavatel nemusí mít zajištěný plyn za ceny, které by 30% úsporu umožnily. Na rozdíl od elektřiny nákupní ceny plynu pro rok 2013, ale i 2014 totiž ve srovnání s rokem 2012 nijak výrazně nepoklesly. Na e-aukci se soutěží buďto pouze o samotnou komoditu nebo o komoditu a stálý měsíční poplatek. Komodita u elektřiny tvoří necelou polovinu celkového podílu, u plynu něco přes 70 %; cena komodity je u nás díky vysoké konkurenci mezi dodavateli jedna z nejnižších v Evropě. Vzhledem například k poklesu cen elektřiny o zhruba 10 % pro rok 2014 se fixace cen, která je v aukcích daná, nejeví jako příliš výhodná.

Kdo má z e-aukcí největší prospěch

Jinou formou provizí je platba z dosažených úspor za nákup energií. Pokud se však jako základ pro výpočet úspor vezme poslední faktura z roku 2012, tak vlivem poklesu ceny elektřiny na burze pro rok 2013 oproti předchozímu roku se může jednat o pouhou fiktivní úsporu, kterou by odběratel získal i bez aukce.

Jedinou jistotu výdělku na e-aukcích mají pouze organizátoři celého byznysu, tedy aukční síně, které od energetických společností požadují vysoké provize, obvykle4 až 5 % z ceny komodity. To je například u zemního plynu asi 30 Kč/MWh. Dodavatel platí provizi za odběratele, kteří se přihlásí do aukcí, nikoli za skutečně převedené odběratele. Těch bývá většinou jen polovina z důvodu potíží s převodem smluv na dobu určitou, zájem není ani o menší odběratele.

Zástupci společnosti ENA, s. r. o. upozornili rovněž na další slabiny e-aukcí energií. Například na to, že obchodní podmínky mohou obsahovat řadu skrytých rizik od sankcí za odstoupení od stávající smlouvy přes zpoplatněnou korespondenci až po nižší kvalitu zákaznického servisu či informačních technologií nutných pro fakturaci v případě malých společností. Vítězem aukce se může stát společnost ‒takový příklad se stal nedávno na Praze 12 ‒která nemá žádnou historii a na trhu existuje jen několik měsíců. Otázkou je, zda takový subjekt má pro konečné zákazníky zajištěn plyn a elektřinu v dané kvalitě a plní bezpečnostní standardy. Měla by mít také webové stránky a v souladu s legislativou na nich umístěny aktuální ceníky pro domácnosti stejně jako obchodní podmínky, kontakty na vedení společnosti. Jinak se nemusí jevit jako seriózní a schopná dostát svým závazkům.

Velcí dodavatelé se většinou e-aukcí nezúčastňují a ty se tak stávají příležitostí pro menší dodavatele, kteří si nemohou dovolit masivní reklamní kampaň ani nákladnou spolupráci se sítěmi podomních prodejců. V tomto směru nelze proti aukcím nic namítat. Problém ovšem může spočívat v tom, že vítěz soutěže nemusí mít zajištěny zdroje elektřiny nebo plynu ani bezpečnostní standard dodávky. Vysoutěžená cena komodity bývá často velmi nízká, někdy i pod nákupní cenou komodity včetně služeb, což může v souvislosti s vysokými provizemi, které musí dodavatelé platit a cenou za bezpečnostní standard, představovat určité riziko. Vítězní dodavatelé jsou pak nuceni spekulovat na pokles nákupní ceny do doby zahájení dodávky energií. Pokud cena neklesne, mohou být odběratelé bez plynu nebo elektřiny; organizátoři aukcí zajištěnost zdrojů energie ani reálnost nabídek dodavatelů obvykla neprověřují.

Pro velké dodavatele jsou elektronické aukce energií spíše výjimkou. Zúčastňují se spíše těch, jež jsou zaměřeny na elektřinu a plyn pro průmyslové podniky či veřejný sektor. V jejich případě tyto aukce fungují dlouhodobě a celý proces je zcela transparentní. Preferují osobní jednání s dodavateli, protože kromě ceny berou v úvahu i jiná kritéria, jako například již zmíněnou bezpečnost dodávek nebo zajištěnost zdrojů zemního plynu nebo serióznost či historii dodavatele.

Závěry a doporučení

Pokud se týká závěrů, k nimž odborníci z ENA dospěli a jež jsou součástí provedené analýzy pro Energetický regulační úřad, patří sem tato zjištění a doporučení: Elektronické aukce energií jsou jedním z nástrojů, kterým lze organizovat výběr dodavatele elektřiny a zemního plynu. Odběratel však může podobné ceny jako v aukcích dosáhnout i na základě jednání s dodavateli. Snižuje se tak tím hlavní přínos aukcí, tedy konkurenční soutěžení a výsledná nižší cena. Naopak stoupají ostatní rizika, jimiž jsou neprůhlednéobchodní podmínky, zajištění komodity pro koncového zákazníka či kvalita servisu. Na hodnocení přínosu e-aukcí pro domácnosti je zatím brzy. Většina účastníků bude k novému dodavateli převedena až na přelomu letošního a příštího roku. Zda na změně opravdu ušetří a zda servis malých obchodníků bude plnohodnotný, se ukáže až v příštích letech.

Energetický regulační úřad, jak bylo na tiskové konferenci zmíněno, si svůj názor na e-aukce teprve utváří. Aukce pozorně monitoruje, protože situace se již dotýká stovek měst a obcí a jde o možný potenciální zdroj stížností ze strany zákazníků.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3