INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

V pražském hotelu Jalta byl slavnostně zahájen třetí ročník soutěže Equa bank Rodinná firma roku. Ocenění se uděluje malému a střednímu podniku s rodinnou tradicí. Soutěž pořádá Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), generálním partnerem je Equa bank a.s. a partnerem LeasePlan Česká republika.

Třetí ročník nabídne i novinku v podobě Ceny veřejnosti. AMSP ČR tak po roce opět přichází s aktuálním průzkumem k situaci mezi rodinnými firmami. Jak se meziročně posunuly? Proč v Evropě kontrolují téměř 80 % byznysu? Proč naše rodinné firmy podceňují přípravu předání další generaci?

Generační výměnu nepřežije 70% podniků, přesto polovina firem ještě nezačala nástupnictví řešit

Mezi klíčová zjištění průzkumu patří, že tržby by měly růst necelé polovině rodinných firem, pokles očekává pouze desetina. Pozornost přitom chtějí věnovat hlavně zvyšování efektivity a personální stránce. „Potvrzuje se tak celkově pozitivní nálada v podnikatelském prostředí, kdy rodinné firmy jsou v očekávání pravidelně optimističtější než ostatní podniky. Byť dvě třetiny rodinných firem vnímají fungování firmy na rodinné bázi jako svoji výhodu, oproti loňskému roku nejsou o tomto hodnocení tak přesvědčení. Pokles vůči minulému roku může být v tom, že se vyjadřuje již další generace, která to může vidět jinak, než zakladatelé“, uvádí předseda představenstva AMSP ČR Karel Havlíček.

Mezi výhody rodinných firem se řadí např. flexibilita, stabilita, atmosféra ve firmě a etika (celkově pozitivní přístup k CSR). Vnímané nevýhody jsou oproti tomu spíše marginálního charakteru. „Jde o velmi zajímavé odpovědi, zejména s ohledem na systém řízení. Je zřejmé, že si rodinné firmy uvědomují, že osobní vazby často převažují nad koncepčním systémem řízení a dokonce to berou jako určitou hrozbu. To je z pohledu odhadu rizik dobrá zpráva. Otázkou je, jak se s tím dokážou vyrovnat ve skutečnosti“, doplňuje Havlíček.

Dvě třetiny rodinných firem chtějí tradici v rodině předávat dále. Polovina z nich přitom s předáváním ještě nezačala. Platí zároveň, že rodinné firmy kompletní proces předání odhadují na poměrně dlouhou dobu. „Je patrné, že rodinné firmy podceňují celý proces předávání, i když si uvědomují, že to bude náročné. Z našeho pohledu jsou zahlceni operativou chodu firmy a předávání poté řeší více intuitivně a pod časovým tlakem, což může být velmi nebezpečné  celkově nevýhodné,“uvádí Eva Svobodová, generální ředitelka AMSP ČR.

„Uvědomujeme si, že udržet tradici rodinného podnikání není jednoduché. Proto se snažíme  podpořit rodinné podnikání, které považujeme za jeden z pilířů naší ekonomiky, soutěží Equa bank Rodinná firma roku. Věřím, že v letošním ročníku opět vzroste počet přihlášených rodinných firem a odborná porota bude moci vybírat z co největšího počtu zajímavých uchazečů. Do soutěže jsme také nově zapojili širokou veřejnost, která bude hlasováním vybírat z deseti nejlepších firem a vítěz získá Cenu veřejnosti,“ uvádí David Řehoř, ředitel rozvoje obchodu firemního bankovnictví Equa bank.

 Ocenění Equa bank Rodinná firma roku 2014 se uděluje na základě souboru ekonomických, ale i neekonomických kritérií, jako je například růst obratu v posledních deseti letech, příspěvek k zaměstnanosti v regionu (počet zaměstnanců), počet generací vlastníka zapojených do podnikání, politika sociální odpovědnosti, aj.

„Z loňského ocenění jsme byli velmi potěšeni. Bereme to jako odměnu za 25 let nasazení při budování naší firmy. Věřím, že si rodinné podnikání zaslouží větší pozornost a podporu. Proto jsem rád, že existuje ocenění Rodinná firma roku, která rodinné podnikání podporuje a pomáhá mu,“ komentuje ocenění Jiří Pertl, spolumajitel firmy KAMA a držitel titulu Equa bank Rodinná firma roku 2013.

Vyhlášení vítěze ocenění Equa bank Rodinná firma roku 2014 proběhne v listopadu v rámci Dne podnikatelů České republiky, který každoročně pořádá Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

„Většina rodinných podniků spadá do sektoru malých a středních firem, které tvoří zhruba polovinu naší klientely. Už tedy dávno neplatí, že operativní leasing aut, na který se specializujeme, je doménou velkých společností. V době recese tento produkt objevilo mnoho  nových zákazníků, kteří hledají efektivnější řešení správy autoparků. Jestliže v roce 2005 byl podíl operativního leasingu na celkovém tuzemském leasingovém trhu v podnikatelské sféře pouhých 12 %,  loni už to bylo téměř 45 %. Jsme rádi, že prostřednictvím soutěže Equa bank Rodinná firma roku můžeme operativní leasing představit i těm podnikatelům, pro které je stále ještě neznámou,“ říká Jakub Kostrba, Segment Manager SME LeasePlanu.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3