V české energetice i v dalších oborech je GASCONTROL, společnost s r. o. se sídlem
v Havířově dobře známa. Vždy o krůček před konkurencí v technologiích, pracovních postupech, neutuchajících inovacích, nápadech. Co vše je za tím skryto, jaký recept může firma nabídnout těm, kdo si nejsou jisti správností svého cílení, o tom a jiných záležitostech jsme hovořili s Mieczyslawem Molendou, spolumajitelem GASCONTROLu a zakladatelem konsorcia GASCONTROL GROUP.
Do jaké míry je dosažení úspěchu o manažerských schopnostech a do jaké o umu lidí na dílnách a v terénu?
Asi bych zde nerozlišoval, protože bez dokonalé souhry práce všech členů firemního týmu bychom o úspěších nehovořili. Práci s lidmi obecně považuji v podnikání za prvořadou vedle trvalé inovace vlastní produkce a dobrého obchodu a marketingu.
Mít zaměstnance profesionálně na výši není lehké ani snadné. Máte nějaký zaručený systém zvyšování kvalifikace a vzdělávání?
U nás se všichni bez ohledu na zařazení v profesním žebříčku trvale odborně zdokonalují. Dnes to ani jinak nejde. Organizujeme řadu školení ke zvyšování profesní úrovně, nezapomínáme na bezpečnost práce. Co se týká středních a nižších odborných kádrů, umožňujeme jim výběr v systému vzdělávání s ohledem na aktuální potřeby, volbu témat i způsob, jakým se k lidem informace dostanou. Může to být tedy účast našich pracovníků na odborných seminářích mimo firmu, jindy je pro nás výhodnější zajistit lektora. Jde nám především o nejlepší přednášející, špičky v daném oboru, což se pak také odrazí ve výsledcích.
Ty jistě nepřicházejí zcela automaticky. K čemu se snažíte pracovníky stimulovat, aby byl úspěch zaručen?
Máme na zřeteli samostatnost, odpovědnost a tvořivou aktivitu. Mimochodem to bylo také obsahem jedné z vynikajících přednášek, k níž jsme si pozvali profesora Kopčaje, jenž byl v této problematice opravdu jedničkou. Osobně nejsem zastáncem metod příkazů a trestů, když něco nefunguje. Mnohem účinnější je právě umění lidi stimulovat, pak je jejich energetický potenciál daleko využitelnější, mají k práci úplně jiný vztah, nejsou naštvaní, pokroky jim přinášejí radost, a to je to nejlepší. Motivace úzce souvisí s efektivností, proto je důležité, aby pracovníci chtěli sami ze sebe vydat při práci to nejlepší, co v nich je.
Původně působil GASCONTROL především v plynárenství. Co bylo onou rozbuškou diverzifikace, jakými proměnami jste museli procházet a čím vás poznamenaly?
Začínali jsme podnikat v době významné plynofikace měst, obcí, což nám dávalo práci na dlouhou dobu. Náš hlavní produkt, kterým byly regulační stanice, prožíval řadu let boom. Jenže nic netrvá věčně. Nejdříve jsme rozšiřovali servis, opravy a další služby v plynárenství, ale zároveň bylo třeba přemýšlet také o náhradních programech, které mají budoucnost a kde bychom mohli plně využít naši technickou základnu, zkušenosti a um. Jednoduché to rozhodně nebylo.
Dohodli jsme spolupráci s firmou CAPSTONE v oblasti využití plynových turbín s účinným spalováním, věnovali jsme se zpracování odpadního tepla, technologii dodávek chladu pro důlní provozy, osvojovali si nové CNG technologie a započali s výstavbou plnicích stanic na klíč či jejich zabudování do stávajících čerpacích stanic v různých místech republiky. Zaměření na nové směry v plynárenství, energetice, ale i v jiných oborech od nás vyžadovalo učit se za pochodu, překonat řadu překážek, a hlavně jít tvrdě za svými cíli.
Kam kráčí kvalita ve světě?
Naučilo nás to více přemýšlet, správně investovat, vyrábět potřebná technická zařízení ve vysoké kvalitě a lépe obchodovat. Zároveň s tím jsme se rovněž připravovali ke vstupu na zahraniční trhy, zejména k nejbližším sousedům. Spolu s tím, jak jsme rostli, a jak vznikalo naše pozdější seskupení GASCONTROL GROUP, se rodila myšlenka založit vlastní vědecko-výzkumné a inovační centrum.
Máte za sebou 23 let. Které etapy považujete v uplynulém období za nejtěžší?
Úplně na začátku to bylo rozhodnutí samostatně podnikat, později překonat původní záměr udržovat firmu se zhruba pětadvaceti zaměstnanci a věnovat se tomu, čemu jsme rozuměli nejlépe – plynu a všemu kolem něj. Na to pak navázalo období konce plynofikace v ČR a nezbytnost nejen přemýšlet rychle co dál, ale zejména jít do jiných oborů. Samozřejmě nebylo lehké budování zmíněného vlastního vědecko-výzkumného centra pro trvalé inovace našich výrobků a zavádění nových, včetně technologií, které jsme se rozhodli dodávat na trh. Ať již to byly bioplynové stanice, již jmenovaná CNG plnicí zařízení, vůbec přechod do oblasti energetiky se zaměřením na efektivní výrobu energie a tepla, včetně využívání odpadního tepla. S každou takovou etapou přicházelo mnoho bezesných nocí, volba závažných rozhodnutí se zvažováním možných rizik, a především hora práce a starostí. A to nejen z pohledu vedení společnosti, týkalo se to svým způsobem všech a v důsledku i našich rodin.
Můžete porovnat vaše počáteční prožitky podnikatele s těmi současnými?
Byli jsme jaksi v klidu v našem rozjetém vlaku projíždějícím tunelem, protože na jeho konci bylo dlouho vidět světlo. Dnes je vše mnohem složitější a dramatičtější, protože podnikatelské klima u nás ovlivňují mnohé celospolečenské jevy, kam patří úpadek mravů, etiky a s tím spojené podrazy, podvody, složitá vymahatelnost práva a další. Podle mne nejsou peníze největší prioritou pro překonání hospodářské krize. Podobně jako v případě téhož jevu ve 30. letech minulého století je to mravní síla společnosti, co určuje dynamiku jejího rozvoje.
V poslední době nastává již déle očekávaný rozmach využití stlačeného zemního plynu (CNG) v dopravě. Byli jste jedněmi z průkopníků. Jak vzpomínáte na začátky? A ovlivňuje vás nějak současný obrat k lepšímu?
Snažili jsme se být prozíraví. Dlouho jsme sbírali potřebné informace, seznamovali se s tehdy špičkovými zahraničními technologiemi, ověřovali si trh a byli připraveni. Když nazrál čas, přišli jsme s nabídkou dodávek a montáží plnicích stanic vybavených špičkovými kompresory, řídicími jednotkami i výdejními stojany. I tady se mnohé mění. Musíme být schopni dodávat jak velké, tak střední i malé plničky a pružně reagovat na požadavky zadavatelů.
GASCONTROL se podílel také na plynofikaci čerpacích stanic v síti LUKOIL v České republice. Jak tato spolupráce letos pokračuje?
Bohužel LUKOIL zřejmě vzhledem k současným vypjatým vztahům USA a Evropské unie s Ruskem zastavil financování všech projektů v rámci EU, a tak jsme i my přišli o zakázky. Je škoda, že se nikdo z našich politiků nestará o to, jak české firmy doplácejí na problémy politické situace, jak to škodí businessu, a zvláště firmám, které expandovaly na východní trhy.
Když hovoříme o politicích a politice, jedna z předchozích vlád se zavázala k využití vozidel s alternativními pohony, především pak CNG, při obměně vozových parků ve veřejné správě. Děje se to podle vašich informací?
Pokud vím, tak velice sporadicky a opět zůstalo jen u slibů. Podle informací z technických časopisů v ČR jezdí již skoro desítka tisíc vozidel na CNG, u nás ve firmě máme cca 15 vozidel, ve státní správě začátkem roku to nebylo ani jedno vozidlo.
Před lety jste zavedli také přestavby stávajících vozidel na CNG pohon. Je tato služba žádaná i dnes, kdy je již dostatek sériově vyráběných vozidel na zemní plyn?
Je to již zhruba pět let, tehdy ještě bylo sériově vyráběných plynových modelů aut nedostatek, a navíc byly mnohem dražší než benzinové či naftové verze. Proto se možnost přestavby stala vítanou službou a pro nás další podnikatelskou činností. Dnes je již nabídka CNG vozů široká, ale i tak se najdou motoristé volící přestavbu svého čtyřkolového miláčka, ať již proto, že se jej nechtějí zbavit nebo nemají dostatek peněz na nové auto a chtějí jezdit úsporněji.
Pokud jde o využití zkapalněného zemního plynu v dopravě (LNG), budete aktivní i zde?
Je to podobné jako u CNG. Zatímco ten prochází svojí etapou rozvoje, LNG na to prozatím čeká. Technologicky je vše zvládnuto, LNG bude u nás příležitostí zejména pro nákladní dopravu, avšak ještě to nějaký čas potrvá. Záleží na poptávce.
V průběhu let vaše společnost postupně vybudovala uskupení firem pod názvem GASCONTROL GROUP, kam patří již bezmála tři desítky subjektů, z toho některé sídlí v zahraničí. Jak by se dala skupina stručně charakterizovat z hlediska teritoriálního i výrobního zaměření?
Jako GASCONTROL GROUP zasahujeme do energetiky – tady se to týká plynárenství, výroby elektrické energie a tepla – ale i mnoha dalších oborů. Například výroby a užití plastů, které jako potrubí a další výrobky nacházejí využití v plynárenství, vodním hospodářství, ale mají své místo také v dopravě jako protihlukové zábrany, vyrábíme a dodáváme bioplynové stanice, energetická centra, kde příkladem může být montáž naší technologie v Soči před zahájením zimních olympijských her 2014 a mnoho jiných. Jde o velmi široký záběr, vždyť jedna ze sesterských firem úspěšně podniká v oblasti zemědělské živočišné výroby – před lety jsme zakoupili skomírající drůbežářský provoz a vytvořili z něj nejmodernější tuzemský závod na výrobu a zpracování vajec, máme špičkový provoz na výrobu moderních pórobetonových tvárnic, stropních vložek a nosníků, překladů a pórovitého kameniva pro nejrůznější použití... Z hlediska teritoriálního – některé z firem patřících do seskupení působí v zahraničí, například v Polsku, Německu, a pokud jde o export, určité výrobky dodáváme na trh v rámci EU. A tady máme v současnosti i další plány, jak dál diverzifikovat výrobu a expandovat na trhy v okolních zemích.
Zmínil jste závod pro výrobu stavebnin, můžete dodat pár podrobností?
Jde o akciovou společnost PÓROBETON Ostrava s padesátiletou tradicí, která se od června 2012 stala výhradním vlastnictvím společnosti GASCONTROL a členem uskupení GASCONTROL GROUP. Do moderní technologie jsme se 40% podporou z evropských fondů investovali kolem 50 milionů korun. Moderní provoz je schopný vyprodukovat až dvakrát 180 000 krychlových metrů pórobetonových výrobků ročně.
V současném ekonomicky napjatém období je existence uskupení sesterských firem velkou výhodou pro flexibilitu, možnost přesunovat síly a prostředky pro realizaci zakázek i lépe překonat nesnáze, když nastanou. Vyplatila se vám synergie věnovaná vybudování konsorcia?
To se rozhodně vyplatilo. Vždyť v nelehkých situacích, které se ani nám vlivem hospodářská krize nevyhnuly, bylo velkou výhodou nahradit v rámci konsorcia výpadek některých zakázek, nejrůznějších kooperací, zachovat lidem práci a podobně. Bez této možnosti bychom byli přinuceni udělat někdy i nepopulární opatření.
Když bychom chtěli v kostce shrnout vše, co vede k posilování konkurenceschopnosti, co byste řekl?
Člověk se nikdy nesmí spokojit s dosaženým stavem, nesmí se bát vstupovat na novou půdu, do dalších oborů. I z neúspěchu může vyrůst příležitost. Pak je firma silnější, konkurenceschopná a odolnější i vůči těžko předvídatelným vlivům. Naučilo nás to více přemýšlet, správně investovat, vyrábět potřebná technická zařízení ve vysoké kvalitě a lépe obchodovat. Zároveň s tím jsme se rovněž připravovali ke vstupu na zahraniční trhy, zejména k nejbližším sousedům. Spolu s tím, jak jsme rostli, a jak vznikalo naše pozdější seskupení GASCONTROL GROUP, se rodila myšlenka založit vlastní vědecko-výzkumné a inovační centrum.
Máte za sebou 23 let. Které etapy považujete v uplynulém období za nejtěžší?
Úplně na začátku to bylo rozhodnutí samostatně podnikat, později překonat původní záměr udržovat firmu se zhruba pětadvaceti zaměstnanci a věnovat se tomu, čemu jsme rozuměli nejlépe – plynu a všemu kolem něj. Na to pak navázalo období konce plynofikace v ČR a nezbytnost nejen přemýšlet rychle co dál, ale zejména jít do jiných oborů. Samozřejmě nebylo lehké budování zmíněného vlastního vědecko-výzkumného centra pro trvalé inovace našich výrobků a zavádění nových, včetně technologií, které jsme se rozhodli dodávat na trh. Ať již to byly bioplynové stanice, již jmenovaná CNG plnicí zařízení, vůbec přechod do oblasti energetiky se zaměřením na efektivní výrobu energie a tepla, včetně využívání odpadního tepla. S každou takovou etapou přicházelo mnoho bezesných nocí, volba závažných rozhodnutí se zvažováním možných rizik, a především hora práce a starostí. A to nejen z pohledu vedení společnosti, týkalo se to svým způsobem všech a v důsledku i našich rodin.
Můžete porovnat vaše počáteční prožitky podnikatele s těmi současnými?
Byli jsme jaksi v klidu v našem rozjetém vlaku projíždějícím tunelem, protože na jeho konci bylo dlouho vidět světlo. Dnes je vše mnohem složitější a dramatičtější, protože podnikatelské klima u nás ovlivňují mnohé celospolečenské jevy, kam patří úpadek mravů, etiky a s tím spojené podrazy, podvody, složitá vymahatelnost práva a další. Podle mne nejsou peníze největší prioritou pro překonání hospodářské krize. Podobně jako v případě téhož jevu ve 30. letech minulého století je to mravní síla společnosti, co určuje dynamiku jejího rozvoje.
V poslední době nastává již déle očekávaný rozmach využití stlačeného zemního plynu (CNG) v dopravě. Byli jste jedněmi z průkopníků. Jak vzpomínáte na začátky? A ovlivňuje vás nějak současný obrat k lepšímu?
Snažili jsme se být prozíraví. Dlouho jsme sbírali potřebné informace, seznamovali se s tehdy špičkovými zahraničními technologiemi, ověřovali si trh a byli připraveni. Když nazrál čas, přišli jsme s nabídkou dodávek a montáží plnicích stanic vybavených špičkovými kompresory, řídicími jednotkami i výdejními stojany. I tady se mnohé mění. Musíme být schopni dodávat jak velké, tak střední i malé plničky a pružně reagovat na požadavky zadavatelů.
GASCONTROL se podílel také na plynofikaci čerpacích stanic v síti LUKOIL v České republice. Jak tato spolupráce letos pokračuje?
Bohužel LUKOIL zřejmě vzhledem k současným vypjatým vztahům USA a Evropské unie s Ruskem zastavil financování všech projektů v rámci EU, a tak jsme i my přišli o zakázky. Je škoda, že se nikdo z našich politiků nestará o to, jak české firmy doplácejí na problémy politické situace, jak to škodí businessu, a zvláště firmám, které expandovaly na východní trhy.
Když hovoříme o politicích a politice, jedna z předchozích vlád se zavázala k využití vozidel s alternativními pohony, především pak CNG, při obměně vozových parků ve veřejné správě. Děje se to podle vašich informací?
Pokud vím, tak velice sporadicky a opět zůstalo jen u slibů. Podle informací z technických časopisů v ČR jezdí již skoro desítka tisíc vozidel na CNG, u nás ve firmě máme cca 15 vozidel, ve státní správě začátkem roku to nebylo ani jedno vozidlo.
Před lety jste zavedli také přestavby stávajících vozidel na CNG pohon. Je tato služba žádaná i dnes, kdy je již dostatek sériově vyráběných vozidel na zemní plyn?
Je to již zhruba pět let, tehdy ještě bylo sériově vyráběných plynových modelů aut nedostatek, a navíc byly mnohem dražší než benzinové či naftové verze. Proto se možnost přestavby stala vítanou službou a pro nás další podnikatelskou činností. Dnes je již nabídka CNG vozů široká, ale i tak se najdou motoristé volící přestavbu svého čtyřkolového miláčka, ať již proto, že se jej nechtějí zbavit nebo nemají dostatek peněz na nové auto a chtějí jezdit úsporněji.
Pokud jde o využití zkapalněného zemního plynu v dopravě (LNG), budete aktivní i zde?
Je to podobné jako u CNG. Zatímco ten prochází svojí etapou rozvoje, LNG na to prozatím čeká. Technologicky je vše zvládnuto, LNG bude u nás příležitostí zejména pro nákladní dopravu, avšak ještě to nějaký čas potrvá. Záleží na poptávce.
V průběhu let vaše společnost postupně vybudovala uskupení firem pod názvem GASCONTROL GROUP, kam patří již bezmála tři desítky subjektů, z toho některé sídlí v zahraničí. Jak by se dala skupina stručně charakterizovat z hlediska teritoriálního i výrobního zaměření?
Jako GASCONTROL GROUP zasahujeme do energetiky – tady se to týká plynárenství, výroby elektrické energie a tepla – ale i mnoha dalších oborů. Například výroby a užití plastů, které jako potrubí a další výrobky nacházejí využití v plynárenství, vodním hospodářství, ale mají své místo také v dopravě jako protihlukové zábrany, vyrábíme a dodáváme bioplynové stanice, energetická centra, kde příkladem může být montáž naší technologie v Soči před zahájením zimních olympijských her 2014 a mnoho jiných. Jde o velmi široký záběr, vždyť jedna ze sesterských firem úspěšně podniká v oblasti zemědělské živočišné výroby – před lety jsme zakoupili skomírající drůbežářský provoz a vytvořili z něj nejmodernější tuzemský závod na výrobu a zpracování vajec, máme špičkový provoz na výrobu moderních pórobetonových tvárnic, stropních vložek a nosníků, překladů a pórovitého kameniva pro nejrůznější použití... Z hlediska teritoriálního – některé z firem patřících do seskupení působí v zahraničí, například v Polsku, Německu, a pokud jde o export, určité výrobky dodáváme na trh v rámci EU. A tady máme v současnosti i další plány, jak dál diverzifikovat výrobu a expandovat na trhy v okolních zemích.
Zmínil jste závod pro výrobu stavebnin, můžete dodat pár podrobností?
Jde o akciovou společnost PÓROBETON Ostrava s padesátiletou tradicí, která se od června 2012 stala výhradním vlastnictvím společnosti GASCONTROL a členem uskupení GASCONTROL GROUP. Do moderní technologie jsme se 40% podporou z evropských fondů investovali kolem 50 milionů korun. Moderní provoz je schopný vyprodukovat až dvakrát 180 000 krychlových metrů pórobetonových výrobků ročně.
V současném ekonomicky napjatém období je existence uskupení sesterských firem velkou výhodou pro flexibilitu, možnost přesunovat síly a prostředky pro realizaci zakázek i lépe překonat nesnáze, když nastanou. Vyplatila se vám synergie věnovaná vybudování konsorcia?
To se rozhodně vyplatilo. Vždyť v nelehkých situacích, které se ani nám vlivem hospodářská krize nevyhnuly, bylo velkou výhodou nahradit v rámci konsorcia výpadek některých zakázek, nejrůznějších kooperací, zachovat lidem práci a podobně. Bez této možnosti bychom byli přinuceni udělat někdy i nepopulární opatření.
Když bychom chtěli v kostce shrnout vše, co vede k posilování konkurenceschopnosti, co byste řekl?
Člověk se nikdy nesmí spokojit s dosaženým stavem, nesmí se bát vstupovat na novou půdu, do dalších oborů. I z neúspěchu může vyrůst příležitost. Pak je firma silnější, konkurenceschopná a odolnější i vůči těžko předvídatelným vlivům.
Jiří Novotný