INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

03 nove fotoZhruba před rokem jsme se zajímali o výši prodeje zemního plynu u našeho prvního alternativního obchodníka s touto komoditou, společnosti VEMEX, s. r. o. Ta si tehdy připomínala dosažení prvních pěti miliard prodaného zemního plynu. Co se od té doby změnilo nejen v objemu prodeje, ale i v růstu klientely, kvality péče o ni? Jaké jsou další výhledy firmy? To bylo obsahem rozhovoru s obchodním ředitelem VEMEXu Ing. Jaroslavem Horychem.

Rok se s rokem sešel, a můžeme tedy malinko bilancovat – především výsledky prodeje. Jak si letos vedete?

Prodej zemního plynu se nám stále daří. Jeho výše je na srovnatelné úrovni s prodejem v minulém roce, to znamená, že očekáváme dosáhnout opět 1,25 miliardy m3 prodaného zemního plynu. Ke konci letošního května jsme prodali zhruba 450 milionů m3 a od začátku našeho podnikání s plynem jsme ho již prodali téměř šest miliard kubických metrů.

Jakou část tohoto přírůstku tvořil stlačený zemní plyn (CNG)?

U CNG je prodej oproti celkovému prodeji zdánlivě malý – 1,7 milionu kubických metrů, ale má nebývalý nárůst. V loni touto dobou jsme měli prodaných pouze 0,83 milionu m3 stlačeného zemního plynu.

Změnilo se nějak podstatně portfolio odběratelů?

Naše klientské portfolio se příliš nemění, dodáváme především větším a velkým zákazníkům a kromě toho i řadě drobnějších klientů, především v sociální a komunální sféře.

Jakou část zákazníků tvoří úřady spolu s institucemi ve srovnání s privátní klientelou?

V celkového počtu odběrních míst připadá na sociální zařízení, školy a nemocnice a další instituce řekněme 60 procent. Z hlediska výše odběrů to představuje jen asi pět procent, přesto však budeme tento segment dále rozvíjet.

Prozradíte, kdo patří mezi nejvýznamnější privátní zákazníky?

Dodáváme těm největším v ČR, například AGC, Škoda Energo nebo Tamero Investment, který je veřejnosti znám jako Kaučuk Kralupy, a samozřejmě mnoha dalším.

Došlo vlivem liberalizace trhu a růstu konkurence k většímu pohybu v segmentu domácností?

Tento segment je velmi zajímavý, především z pohledu vývoje prodeje. Odhadujeme, že asi 25 procent zákazníků změnilo dodavatele, ale dále změny nepokračují. Jednak dominantní obchodníci významně vylepšili přístup, a potom se zde projevuje znechucení zákazníků z někdy neseriózní a agresivní politiky ze strany alternativních prodejců. Kromě toho tady převládá velký konzervatizmus, pesimizmus i lenivost zákazníků něco měnit (to se týká i mne). Vědí sice o možnostech změny dodavatele, ale sami proto nic neudělali a podomní prodejce vyhazují ze dveří. Zdá se, že prodej v kategorii domácnosti nyní stagnuje a k přesunům dochází spíše mezi alternativními obchodníky.

Byli jste prvním alternativním dodavatelem zemního plynu, protože VEMEX, s. r. o., získala licenci k prodeji již v roce 2003. Jak se od té doby změnil trh s plynem a nakolik to ovlivnilo vaši obchodní a marketingovou strategii?

Trh s plynem se změnil především v oblasti tvorby cen. Přibývá nových cenových produktů. Vlastní systém práce, který tvoří stálá komunikace se zákazníkem, účast v tendrech, poskytování poradenství, konzultací a hledání těch nejvíce výhodných způsobů nákupů pro zákazníka, ten zůstává a máme zde stále co nabídnout. A řekl bych, že se nám to daří.

Jak by se dal předvídat vývoj trhu v horizontu nejbližších měsíců – nastane topná sezona – ale i pro celý příští rok?

Vývoj trhu je dán především velmi teplou zimou 2013/2014. Zásobníky plynu zůstaly velmi málo vyčerpané, spotřeba nestoupala. To se projevilo na výrazném poklesu cen přes léto. Spolu s klesající teplotou lze tedy očekávat zase cenový nárůst. Délka zimy a její intenzita pak rozhodnou o cenách v příštím létě. Ceny postavené výhradně na v podstatě komoditní burze lze velmi těžko predikovat. Vývoj cen je navíc závislý na počasí a politice, tedy dvou věcech, kterým všichni rozumí, ale nikdo neví, jak se budou vyvíjet.

A co lze očekávat na trhu se stlačeným zemním plynem?

Prodej stlačeného zemního plynu se výrazně rozvíjí a toto tempo bude zrychlovat. Není divu, vždyť je to levné, a především ekologické palivo. Předpokládáme, že řada měst přejde v oblasti své hromadné dopravy na CNG, a vážně přemýšlet o tom začnou především korporace a řetězce, kde je doprava zboží významnou složkou. Již dnes zaznamenáváme největší dynamiku přechodu na CNG u středních a malých soukromých firem s flotilou tří až šesti vozidel, kde si majitelé rychle uvědomují provozní a nákladovou výhodnost využívání CNG.

Nepředpokládáte tedy nějaké závažné problémy v dodávce plynu z Ruska? Kdyby se přesto případně objevily, byli byste schopni i tak dostát svým závazkům vůči klientům?

Nechci vypadat příliš optimisticky nebo tak, že celou problematiku podceňuji, ale i přes nárůst konfliktů na východě Ukrajiny si myslím, že dodávky jsou a budou zajištěny.

rozmlouval Jiří Novotný








Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3