INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ekonomické oživení a dobrá nálada se projevují i v českých firmách. Už chtějí zase zvyšovat mzdy, nabírat nové zaměstnance a ještě jim přilepšit různými benefity. Zájem stoupá zejména o vzdělávání.

Podle pravidelného průzkumu ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR zaznamenalo 41 % společností v České republice v posledním roce zlepšení své ekonomické situace. Pozitivní nálada zaměstnavatelů se odráží v jejich ochotě zvyšovat mzdy, nabírat nové zaměstnance a také ve větší štědrosti v oblasti zaměstnaneckých benefitů. Mezi nimi vede mobilní telefon (poskytuje jej 89 % firem) a příspěvek na vzdělávání (81 % firem). Přes dvě třetiny firem přispívají svým pracovníkům na penzi (68 %) a téměř polovina na životní pojištění (49 %).

Benefity, které v posledních 5 letech u zaměstnavatelů v oblíbenosti nejvíce posílily, jsou vzdělávání a jednorázové odměny (shodně o 11 %) a dále příspěvek na životní pojištění (o 10 %). Firmy také investují do zdraví svých zaměstnanců – pravidelných lékařských prohlídek (75 % firem), vitamínů a rehabilitací (39 %) a podpory sportovních aktivit (42 %). Naopak meziročně mezi zaměstnavateli nejvíce poklesl zájem o stravenky – v loňském roce je poskytovalo 82 %, letos už jen 74 % společností. 

Firmy, jejichž ekonomická situace se zlepšuje, sází na dlouhodobé benefity

Stabilní zájem byl letos o penzijní připojištění a spoření a o životní pojištění. V následujícím roce zaměstnavatelé plánují, že právě tyto benefity budou poskytovat více – o 6 % v případě spoření na penzi a o 4 % u životního pojištění. „Příspěvek na životní pojištění a penzijní připojištění či spoření patří mezi benefity, které hrají prim zejména u firem, které pociťují zlepšení své ekonomické situace a jsou připraveny do svých zaměstnanců investovat dlouhodobě,“ říká Kateřina Štěrbová, ředitelka Employee Benefits ING Pojišťovny. Podobný trend je i v případě podpory zdraví zaměstnanců, do nějž chtějí firmy v příštím roce investovat více o 6 %, příspěvky na sportovní aktivity svých pracovníků chtějí zvýšit 4 % firem. „Chytré firmy investují do svých zaměstnanců dlouhodobě. Vědí, že kvalitní lidé jsou klíčovým aktivem každé firmy,“ dodává Štěrbová.

Společnost VISHAY ELECTRONIC zaměstnává v České republice přibližně 1 400 lidí. Nabídku zaměstnaneckých benefitů má širokou. „Jedním z nejoblíbenějších benefitů je mezi zaměstnanci příspěvek na životní pojištění, který v současné době čerpá 77 % všech zaměstnanců. Není nabízen všem pracovníkům, ale až těm, kteří jsou ve firmě dva roky a déle. V loňském roce jsme přispívali částkou ve výši 2,5 % průměrné mzdy dosažené zaměstnancem v předchozím roce. Protože se firmě daří, rozhodli jsme se letos příspěvek zvýšit na 2,8 %,“ vysvětluje flexibilní přístup firmy Jiří Velkoborský, generální ředitel VISHAY ELECTRONIC spol. s r.o.

Investice do vzdělávání zaměstnanců porostou

„Z výsledků průzkumu je patrné, že zájem o podporu vzdělávání jako o benefit poskytovaný pracovníkům, bude u zaměstnavatelů dále narůstat. Jeho rozšíření v příštím roce plánuje 11 % firem,“ uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost. Mezi vzdělávacími programy připadá největší podpora na jazykové a PC kurzy (shodně je zaměstnancům nabízí 76 % firem), dále na využívání nových technologií či materiálů (67 %) a vedení a řízení lidí (66 %). „V průměru jsou na vzdělávání zaměstnanců vynakládána 2 % z obratu firmy. Nějakou formu vzdělávání dnes poskytuje 81 % firem, nicméně vzdělávání není určeno všem zaměstnancům. V průměru jej může využívat třetina zaměstnanců firmy,“ dodává Radek Špicar. Rozdílné jsou i investice do pracovníků dle jejich pozice ve společnosti. Na řadového zaměstnance připadá cca 3,5 tis. Kč ročně, na člena nižšího managementu 5,9 tis. Kč, na člena vyššího managementu kolem 10 tis. Kč a na top manažera 16 tis. Kč. Zajímavý je i přístup firem k výuce jazyků. Řada firem ji poskytuje i zaměstnancům, kteří cizí jazyky ve své práci nevyužijí.


 

Zaměstnanecké benefity: vývoj 2010 až 2014

 

Zaměstnanecké benefity

 

Procento poskytujících firem

2010

2011

2012

2013

2014

Mobilní telefon

80 %

84 %

75 %

87 %

89 %

Vzdělávání

70 %

78 %

82 %

85 %

81 %

Lékařské prohlídky

-

-

-

75 %

78 %

Pitný režim

71 %

79 %

71 %

82 %

75 %

Stravenky

75 %

68 %

81 %

82 %

74 %

Služební automobil

75 %

80 %

75 %

76 %

74 %

Věcné dary/jednorázové odměny

57 %

64 %

64 %

71 %

68 %

Příspěvek na penzijní připojištění

60 %

71 %

74 %

68 %

68 %

Příspěvek na životní pojištění

39 %

54 %

43 %

53 %

49 %

Sport

33 %

32 %

39 %

40 %

42 %

13. plat

32 %

37 %

37 %

39 %

39 %

Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.)

24 %

31 %

35 %

36 %

39 %

Kultura

29 %

28 %

33 %

41 %

35 %

Zaměstnanecké půjčky

31 %

32 %

36 %

38 %

34 %

Očkování proti chřipce

24 %

28 %

25 %

35 %

27 %

Příspěvek na dovolenou

20 %

24 %

28 %

32 %

27 %

Dny volna tzv. sick day

-

-

-

30 %

25 %

Flexi – poukázky

14 %

13 %

12 %

24 %

26 %

Příspěvek na cestování do zaměstnání

14 %

20 %

15 %

22 %

20 %

       

Zdroj: ING Pojišťovna a Svaz průmyslu a dopravy ČR

O průzkumu

Průzkum Zaměstnanecké benefity 2014 ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR probíhal v červenci 2014 elektronickou formou na www.employeebenefits.cz. Již osmé vlny průzkumu se zúčastnilo 171 společností ze všech krajů České republiky, odvětví a velikosti.

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3