Sedmnáctý ročník prestižní soutěže Exportní cena DHL UniCredit zná své vítěze. V kategorii „Středně velká společnost“ obsadila první místo společnostHIT OFFICE s.r.o., výrobce potravinářského a archivačního programu patřící mezi lídry evropského trhu a řadící se mezi tři nejvýznamnější výrobce papírových tácků, misek a talířů. Vítězem kategorie „Malá společnost“ se stala dynamicky se rozvíjející společnost Uniron s.r.o. s více než dvacetiletou tradicí. V současné době jsou jejími hlavními činnostmi tváření hliníkového materiálu pro sektor automotive, tváření oceli, konstrukce a výroba postupových lisovacích nástrojů.
Zakladatelem soutěže je logistická společnost DHL Express CZ, generálním partnerem UniCredit Bank. Záštitu opět převzala agentura CzechTrade, která stála rovněž u zrodu této soutěže a Asociace malých podniků a živnostníků ČR. Odborným garantem je společnost COFACE CZECH. Večer proběhl pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu.
Vítězem kategorie „Globální exportér“, která se letos vyhlašovala poprvé, se stala společnost 2N TELEKOMUNIKACE a.s.,přední evropská firma zabývající se vývojem a výrobou produktů z oblasti ICT a fyzické bezpečnosti. „V letošním roce jsme se opět snažili soutěž oživit zařazením nové kategorie Globální exportér a díky tomu se ukázalo, že řada našich malých a středních exportérů není zdaleka vázána jen na tradiční exportní teritoria v Evropě. Vítězná společnost exportovala do 138 různých zemí v roce 2013, což je úžasné číslo a celkově jsme registrovali více než 30 soutěžících, kteří exportovali do více než 20 zemí. A pokud mezi exportními destinacemi vidíte země jako Papua Nová Guinea nebo Svatý Bartoloměj, pak se české malé a střední firmy staly globálními bez jakékoliv pochyby,“ komentuje výsledek Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express CZ a CEU.
Z rozsáhlého dotazníku pro exportéry, který zpracovala poradenská společnost NSG Morison, však vyplývá, že české firmy spolu v exportu téměř nespolupracují a jsou tak v nevýhodné situaci oproti jiným exportním zemím. “Např. 60 % firem, při vstupu na zahraniční trh nemělo kontakty na trzích, na které chtěly vstoupit, nebo nedisponovaly referencemi z domácího trhu či 72 % českých firem při expanzi na zahraniční trh nevyužívá externí finanční zdroje, což je škoda,“ komentuje velký budoucí potenciál pro exportéry Petr Šíma, partner NSG Morison.
„Exportérem teritoria – Afrika” se stala ryze česká firma Medica Filter, spol. s.r.o., založená v roce 1991. „Řízené oslabení koruny ze strany České národní banky, rostoucí pozitivní nálada mezi českými exportéry a nutnost opět hledat alternativní exportní trhy. To jsou tři silné faktory ovlivňující výsledky českého exportu. V posledních měsících navíc pomáhají také impulsy zevnitř ekonomiky. Pro příští rok bude důležitý další vývoj domácí ekonomiky i na trzích Evropské unie. Bude ale také potřebné hledat další nová odbytiště, jako je právě Afrika. Největší prostor pro obchodování se u Afriky skrývá v technologiích a výrobcích s vysokou přidanou hodnotou, jak ostatně dokazuje i vítěz kategorie Exportér teritoria Afrika,“ říká Tomáš Hron, ředitel Global Transaction Banking UniCredit Bank.
Zbývající ocenění „Nejúspěšnější klient CzechTrade“ získala společnost NATE – nápojová technika a.s., která již více jak 60 let dodává jednotlivé stroje i kompletní linky pro stáčení nápojů a jiných tekutin. „Společnost Nate má perfektně propracovaný marketing a svým klientům je schopna poskytnout perfektní servis i v zahraničí. Hlavně díky tomu se jí s pomocí naší kanceláře v Almatech podařilo získat významnou zakázku na dodání lahvárenského zařízení. Kazachstán patří mezi prioritní země pro český export a firma Nate dokazuje, že se na něm lze prosadit,“ říká o úspěšném klientovi Milan Ráž, ředitel Sekce služeb pro exportéry agentury CzechTrade.
Místopředsedkyni Asociace malých a středních podniků ČR, Pavlu Břečkovou, zaujala hned celá vítězná trojice v kategorii „Malá společnost“: „Jsem ráda, že se v popředí drží vlajková loď českého průmyslu, konkrétně strojařina (Uniron s.r.o.), je to oblast, která nese celé zemi prosperitu. Velmi mi však imponuje i malá firma ORITEST z oblasti detekce toxických látek. Vydala se cestou odbornosti a úzké specializace, a v tom vidím šanci i budoucnost celé Evropy. A v neposlední řadě upřímně smekám klobouk před firmou SPED TEMPUS s.r.o., která se úspěšně pere s obrovskou globální konkurencí v oblasti autodopravy a logistických služeb, tam jsou tlaky skutečně enormní,“ uzavírá hodnotitelka Pavla Břečková.
„Do finálního hodnocení letošního ročníku soutěže Exportní cena DHL UniCredit se dostalo 100 společností, z nichž cca 40 % se do soutěže přihlásilo poprvé. V kategorii „Středně velká společnost“ soutěžilo 53 společností, 47 bojovalo o výhru v kategorii „Malá společnost“. Celkový obrat soutěžících firem dosáhl letos více než 18 miliard Kč, což je o necelých 6 miliard méně než v loňském roce. Podíl exportu na celkovém obratu získal za všechny soutěžící společnosti více než polovinu, konkrétně 59,68 %,“ shrnul 17. ročník zástupce odborného garanta, Martin Růžička, Country Manager Coface Czech.
Přehled výsledků 17. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit podle kategorií:
Středně velká společnost
1. místo – HIT OFFICE s.r.o.
2. místo – Lifefood Czech Republic s.r.o.
3. místo – BORCAD cz s.r.o.
Malá společnost
1. místo – Uniron s.r.o.
2. místo – ORITEST spol. s r.o.
3. místo – SPED TEMPUS s.r.o.
Exportér teritoria – Afrika
1. místo – Medica Filter, spol. s r.o.
Globální exportér
1.místo – 2N TELEKOMUNIKACE a.s.
Nejúspěšnější klient CzechTrade
1. místo – NATE – nápojová technika a.s.
Kritéria soutěže:
Do EXPORTNÍ CENY DHL UNICREDIT se mohou přihlásit vývozci, kteří splňují podmínky vlastnictví a hranici minimálního vývozu. Základní hodnocení vývozců vychází z indexu vypočítaného jako násobek meziročního růstu exportu (rok 2012 a rok 2013) a podílu exportu na obratu firmy. Na základě získaných výsledků jsou společnosti rozděleny do kategorií a je určeno jejich konečné pořadí v soutěži. Více informací o soutěži naleznete na www.exportnicena.cz.
(tz)