INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

V České  republice  funguje  na  246  franchisových  konceptů  a  5272 franchisantů. Obliba podnikání pod zavedenou značkou nadále roste a přináší s sebou řadu novinek. Jednou z nich je posilování pozice zahraničních značek.

Za  poslední  čtyři  roky  vzrostl  počet  zahraničních  franchisových  konceptů  rychleji,  než  počet  těch českých. Meziročně se počet konceptů s nečeským původem zvýšil o 20 % na 104 značek. Českých franchisových  firem  je  však  i  nadále  více,  a  to  142.  Vyplývá  to  z Franchising  Reportu  2014,  který vypracovala mezinárodní poradenská společnost PROFIT system. „Důvodem posílení pozice zahraničních konceptů je fakt, že mnoha z nich se loni podařilo konečně vstoupit na český trh. Některé z nich hledaly své master-franchisové partnery či vhodné prostory i několik let. Ovšem i přesto očekáváme, že podíl českých firem dosáhne v dalších letech 65 %,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services.

Celkově tuzemský franchisový trh i nadále rostl. Počet franchisových konceptů v roce 2014 se zvýšil na 246,  což  představuje  meziroční  nárůst  o více  jak  12  %.  Mezi  firmy,  které  spustily  svůj  franchisový koncept se řadí i velké společnosti, které objevily výhody franchisového způsobu rozvoje. Důkazem mohou být například značky jako Parky´s společnosti Kostelecké uzeniny, nebo Bernard PUB Rodinného pivovaru Bernard.

Rok 2014 ve franchisingu ukázal zejména trend spouštění franchisových konceptů u firem, které na trhu již fungují a rozhodly se expandovat na základě modelu franchisové spolupráce. Franchisový koncept je pro ně nový, tudíž mnohdy ještě nemají žádného franchisanta. To také vedlo k růstu počtu vlastních poboček franchisových firem působících na českém trhu, které vzrostly o 11,3 % na 6432.

Cílem firem, které již na našem franchisovém trhu působí delší dobu, byla v loňském roce optimalizace jejich pobočkové sítě. Setkali jsme se tak s řadou firem, jež některé své franchisové pobočky právě, z důvodu optimalizace sítě, zavíraly. To se tedy celkově projevilo na počtu franchisových provozoven na českém trhu. Byl sice zaznamenán nárůst jejich počtu, a to meziročně o 3,4 % na více než 6400, ale k jejich růstu pomohly zejména nové systémy, nikoli tedy masivní expanze konceptů, které jsou na trhu déle než rok.

Projevuje se tak dozrávání franchisového trhu. Za prvé franchisové pobočky nerostou a za druhé roste počet konceptů bez franchisanta. „Letošní rok by mohl opět přinést pokles počtu franchisových poboček. Bude velmi záležet na tom, zda se firmy ve větší míře rozhodnou pro předávání vlastních poboček do rukou franchisantů,“ komentuje vývoj Marek Halfar.

Rok 2014 opět prokázal, že model franchisingu pro svůj rozvoj volí častěji společnosti působící v sektoru Služeb. Počet franchisových konceptů zde loni vzrostl o 16,5 % na 141 značek. Sektor Služeb tak zastavil pokles z roku 2013, za nímž stál dle odborníků společnosti PROFIT system zejména konkurenční boj mezi jednotlivými značkami. Největší vliv na růst konceptů v této oblasti zaznamenaly opět originální nápady v podobě konceptů jako například QuickWash (samoobslužné prádelny), Body Body (fitness centra) nebo gastronomický koncept Parky´s . Oblast Obchodu zvolnila svůj růst, kdy se počet systémů zastavil na čísle 105 (o 7 více).

Nejvíce franchisových konceptů můžeme nalézt v kategorii Oděvy a obuv (32 franšízových sítí), která tak předstihla tradičně nejsilnější Gastronomii (29), která je na tom stejně jako oblast Potravin (29). Na čtvrtém místě pak jsou Realitní služby s 23 franšízovými sítěmi.

Trend expanze tuzemských franchisových značek za hranice se od roku 2013 příliš nezměnil. V zahraničí loni působilo 43 franchisových systémů z Česka, což je téměř stejný počet jako v roce 2013. „Důvodem je především mnoho mladých franchisových systémů, které vznikly během posledních 3 let a soustředí se především  na rozvoj  na  tuzemském  trhu.  Pokud se chystají  na  expanzi,  spíše  si  vyhlížejí Slovensko, případně ostatní trhy, kde by se jejich koncept uchytil,“ uzavírá Marek Halfar.

(tz)















































PROFIT system s r.o. Na Pankráci 1618/ 30, 140 00 Praha 4, Tel/ fax: +420 234 633 305 www.profitsystem.cz, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., www.franchisingINFO.cz, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Společnost je zapsána v obchodním rejstříku vedeném u Městského soudu v Praze v oddílu C, vložce číslo 167803
IČO: 286 67 743; DIČ: CZ286 67 743; výše splaceného základního kapitálu: 500.000 Kč

Slovo ke dni

  • Voda a veselí

    Tvoří až 80 % lidského těla. V její molekule jsou obsaženy dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Podle některých studií uspořádáním molekul dokáže reagovat na emoce. Harmonické uspořádání lze dosáhnout tím, když tuto kapalinu udržujeme v prostředí, kde vládne pohoda, pozitivní lidské emoce bez extrémních výkyvů. K opaku stačí vodu vystavit agresi, hněvu a lítosti či smutku. Je to zjištění, které vede k zamyšlení. Voda je základem procesů v lidském těle. A je-li vystavena každodennímu bohatému přísunu negace, jak na to organismus musí reagovat? A co když bychom naopak naše smysly zušlechťovali přísunem optimismu, radosti a naděje? Jak by se naše těla změnila? Dala by se tak třeba zvrátit některá psychosomatická onemocnění… Možná by se dokázaly aktivovat hluboké procesy obnovy a prodloužila by se průměrná délka dožití ve zdraví… Nebylo...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3