INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ing. Ivan Feninec MBAJak mít ty nejlepší zaměstnance? Jak je získat? Jak jim vytvořit takové podmínky, aby zůstali, a ještě k tomu do práce chodili rádi? Nad tím si láme hlavu nejeden personalista, většina majitelů firem stejně jako šéfové státních institucí a organizací a podniků. Na jedné straně nezaměstnanost, na druhé straně nedostatek téměř všech odborníků. Poptávka je jak po kvalitních řemeslnících, tak po rozených obchodnících, dobrých učitelích nebo schopných manažerech třeba ve zdravotnických zařízeních. V mnohém pomáhá Národní soustava kvalifikací, systém, který dokáže současné nedostatky na trhu práce řešit poměrně efektivně a prozíravě. Vyšel vstříc také České poště. V čem? Otázky na toto téma nám zodpověděl ředitel úseku řízení lidských zdrojů Ing. Ivan Feninec:

Přes 1100 zaměstnavatelů již využívá Národní soustavu kvalifikací, nástroj, který pomáhá dodávat českému trhu patřičně kvalifikované profese. Posloužila také České poště. Jak především?

Kromě vámi zmíněného nám NSK pomáhá zmírňovat hranici požadovaného vzdělání a klást větší důraz na praxi zaměstnanců. Prostřednictvím profesních kvalifikací můžeme také lépe definovat znalostní a dovednostní profil poptávaného zaměstnance na konkrétní profesi.

Znamená to, že efektivně zvyšujete kvalifikaci těm, kteří se hlásí do pracovních pozic například jako poštovní doručovatel nebo pracovník přepážky, a že to opravdu funguje?

NSK postupně implementujeme do základních personálních procesů, a to náboru, adaptace a vzdělávání zaměstnanců. Například v případě náboru do ČP vítáme, pokud uchazeč o zaměstnání předloží Osvědčení o získání profesní kvalifikace, což také deklarujeme v náborové inzerci. V důsledku to pak vede k rychlejšímu zapracování, kratšímu adaptačnímu procesu a úspoře v kvalifikační přípravě, kterou u nás absolvují všichni provozní zaměstnanci.

Stávají se z takových lidí ti věrní, neutečou za dva tři roky?

K systematické implementaci NSK jsme přistoupili až v loňském roce, pro vyhodnocení efektivity potřebujeme delší časové období. Samozřejmě bychom uvítali, kdyby se novým zaměstnancům u nás zalíbilo.

Jak hodnotíte rozpor českého trhu: na jedné straně je mnoho nezaměstnaných, na straně druhé podniky nemohou sehnat ty správné odborníky. Národní soustava kvalifikací je jednou z možností, ale asi nestačí na vše. Co by ještě pomohlo České poště?

Poště by pomohlo zlepšení jejího mediálního obrazu. Bohužel jsme ve společnosti, kde v hledáčcích většiny novinářů jsou hlavně negativní senzace. Ale Pošta se může chlubit velmi vysokou kvalitou doručení zásilek a rozvojem portfolia služeb pro veřejnost. Pro zachování či zvyšování kvality služeb je však třeba zaměstnávat kvalifikované zaměstnance a nároky na ně se logicky zvyšují. A netýká se to jen zaměstnanců v první linii – doručovatelů a přepážek – ale především jejich vedoucích, protože pozice vedoucích v provozu jsou velmi náročné. Důležitá je pro nás také spolupráce se školami, příprava mladých a rozvoj zájmu o obor u mladší generace.

S řízením lidských zdrojů velmi často ve velkých firmách a organizacích souvisí také společenská odpovědnost v nejširších souvislostech, což se například promítá do uceleného programu ve vztahu k zaměstnancům. Česká pošta získala řadu prestižních ocenění právě v této oblasti. Loni jste dokonce získali ocenění za nejlepší HR projekt roku. Na jakých principech vlastně stavíte péči o zaměstnance?

Za ta ocenění jsem velmi rád. Je za nimi vidět dlouhodobá práce mých kolegů. Česká pošta svou celorepublikovou působností ovlivňuje životy mnoha lidí. Naším principem je myslet na celou společnost prostřednictvím péče o naše stávající a budoucí zaměstnance, a to v duchu rovných příležitostí. Tento princip ostatně uplatňujeme i v našem předmětu podnikání.

Ujaly se například vaše aktivity na usnadnění návratu z rodičovské dovolené zpět do pracovního procesu, zapojili jste se do preventivních akcí proti rakovině prsu... Chystáte ještě něco atraktivního?

Ženy tvoří téměř 77 % z celkového počtu našich zaměstnanců, tedy témata jako mateřství, rodičovství a nyní velmi diskutovaná rakovina prsu jsou pro Poštu i nadále živá. Nechci tím však říci, že na muže zapomínáme. A vzhledem k tomu, že česká populace stárne, a na Poště tomu není jinak (máme čtvrtinu zaměstnanců 50+), je vysoký předpoklad, že se problematikou, jako je např. age management nebo prevence dalších onemocnění, budeme intenzivně zabývat v rámci nových projektů.

Vážit si pracovníků, správně je motivovat i odměňovat, to vše se odráží v hospodářských výsledcích i v hodnocení vašich služeb širokou veřejností. Co se podařilo v posledních měsících vyřešit? A z čeho máte opravdu radost?

V dnešní době, kdy sehnat kvalitní a loajální zaměstnance je stále obtížnější, je možná důležitější si takové udržet. Pro podporu jejich motivovanosti se nám v závěru loňského roku podařilo úspěšně uzavřít novou Kolektivní smlouvu a konečně po několika letech navýšit mzdy všem zaměstnancům. Jako podnik si stále udržujeme první pozici v balíkovém trhu, a to je velmi po­vzbuzující. A další úspěchy České pošty? Rozvíjíme například projekt Zákaznické karty, díky které již disponujeme největším věrnostním kmenem klientů v ČR. S dalšími novinkami jak ve službách, tak v nabízených produktech budeme i nadále přicházet. Věřím tedy, že naši zaměstnanci mohou být na svého zaměstnavatele hrdí, a tím přispívat k jeho dobrému jménu.

ptal se Martin Šimek

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3