INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Asociace malých a středních a podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a energetická skupina RWE vyhodnocují nezávislý průzkum mezi malými a středními podniky (MSP) na téma řízení energetických nákladů. Malé a střední podniky energetické náklady většinou aktivně neřídí, přestože vidí v úsporách energie potenciál. Překvapivé je to, že nemají jasno ani v nabídce, ani v konečné efektivitě úsporných opatření.

 

Cílem výzkumu bylo zmapovat řízení nákladů na energie a postoj k možným úsporám v sektoru malých a středních firem.

 

Mezi hlavní zjištění patří, že 4 z 5 oslovených firem spotřebu energií pouze monitoruje, avšak neřídí. Obvyklý režim je na bázi kontroly výpisů; přibližně polovina si pak také stav spotřeby zapisuje. Většina firem rozpočítává náklady na energii na úrovni hospodářského výsledku. Zpravidla jen větší subjekty věnují pozornost alokaci nákladů na energie na jednotlivé výrobky. „Výsledky odpovídají nákladovému řízení malých a středních firem, kdy náklady jsou většinou sledovány ex post, a to na bázi výsledovky. S velikostí firmy roste nicméně potřeba řídit kalkulace na bázi výrobkových a úsekových nákladů,” uvádí předseda představenstva AMSP ČR Karel Havlíček.

 

Výsledky průzkumu nás nepřekvapily. Pro většinu našich zákazníků v daném segmentu není efektivní pokrývat problematiku energetické efektivnosti vlastními zdroji. Přitom na základě našich zkušeností lze realizovat zajímavé úspory. V efektivním využívání a ekonomicky i ekologicky efektivní produkci vidíme  významný faktor dalšího rozvoje podniků. Nově proto nabízíme celý soubor opatření v rámci svého systému Energetického managementu,“ říká Tomáš Varcop, CEO společnosti RWE Energie.

 

Největší potenciál úspor energií vidí MSP v aplikaci nových postupů s využitím již dostupných technologií. Aby nějakou energii uspořily, firmy si osvojily některé nové technologie, nejčastěji využívají termoregulace a LED osvětlení. Společnosti, které utratí za energii přes 4 mil. Kč ročně, se již orientují v sofistikovanějších řešeních, jako jsou např. on-line měření spotřeby energií. Menší firmy obvykle šetří na nejsnáze rozpoznatelných položkách, přičemž vlastní úsporná opatření jsou nákladově přijatelná a rychle rozpoznatelná. Překvapivým zjištěním však je, že skoro pětina firem má k dispozici  on-line měření spotřeby energií,” komentuje Havlíček.

 

Investice do energeticky úsporných opatření se výrazně liší v závislosti na oboru – nejvíce chtějí investovat do úspor výrobní a řemeslné podniky. Přestože tedy již některé z firem úsporná opatření využívají, většina subjektů (zejména ty větší z nich) stále vidí v této oblasti nevyužitý potenciál. Karel Havlíček k tomu uvádí: „Většina firem o problému ví, dokáže jej pojmenovat, ale aktivně jej neřídí, velmi často proto, že na to nemá dostatek času.

 

Potenciál úspor je podle MSP hlavně v aplikaci nových technologií, stejně tak ale vidí rezervu v dodavatelských cenách a chování zaměstnanců. Odhadovaná výše možné úspory se nejčastěji pohybuje do 10 %. Nejčastěji plánují úsporná opatření firmy s dvousměnným provozem a firmy nad 50 zaměstnanců. Předpokládaná investice se pohybuje kolem 1 mil. korun. Karel Havlíček doplňuje: Jestliže skoro polovina firem připouští, že lze ušetřit až 10% nákladů za energie, je to překvapivě vysoké číslo. Zajímavé je i to, že na prvním místě není ani chování zaměstnanců ani cenové ústupky dodavatele, ale aplikace nových technologií.”

 

O možnostech úspor energie hledají firmy nejčastěji informace v médiích a u současného dodavatele. Konkrétní nabídku na úsporu již dostala přibližně polovina oslovených firem. Většina z nich ji však odmítla – hlavním důvodem je zejména obtížná prokazatelnost dopadu na úsporu a otázka vhodnosti konkrétního řešení pro danou firmu.

 

Toto vyjádření firem odpovídá nejen velkému vlivu médií, ale i trvale solidní důvěře v aktuální dodavatele. Stav rovněž koresponduje s tím, že MSP směřují své kapacity primárně do jiných oblastí a podobně jako v bankovních službách důvěřují současným poskytovatelům služeb, v nichž vidí i poradce pro řešení situace,” uzavírá Havlíček.

 

Aktivně podporujeme nové trendy efektivního nakládání s energiemi. Rozšiřujeme naši nabídku o širokou paletu služeb Energetického managementu. RWE jako spolehlivý dodavatel a partner svých firemních zákazníků dokáže posoudit jejich energetickou situaci a společně s nimi navrhnout vhodná úsporná opatření. Vyčíslíme jejich přínosy a podílíme se na realizaci, ale také spoluzodpovídáme za výsledek,“ dodává Varcop.

 

V rámci průzkumu bylo dotazováno celkem 501 malých a středních podniků ze všech regionů ČR s 5 - 250 zaměstnanci z oborů výroba, obchod, řemesla a služby. Metoda sběru dat: CATI (telefonické dotazování vyškolenými operátory). Realizaci sběru dat a jejich analýzu provedla výzkumná agentura IPSOS.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3