Mou vášní je Česká republika, říká v rozhovoru Prosperity Philip Staehelin, který stojí v čele pražské pobočky globální poradenské společnosti Roland Berger GmbH. Sympatický člověk s širokým rozhledem a bohatými zkušenostmi, jehož slova nejen těší, ale zároveň ukazují na příležitosti a úkoly, které před námi stojí.
Když se řekne Roland Berger, mělo by se vybavit strategické poradenství šité na míru. Ale co to vlastně znamená?
Roland Berger samozřejmě poskytuje svým klientům poradenské služby, ale spektrum našeho podnikání je mnohem širší. Obecně platí, že v oblasti strategického poradenství patříme mezi top společnosti. Klientům radíme v zásadních manažerských rozhodnutích, zahrnujících např. strategii, restrukturalizace, zvyšování výkonnosti, marketing, due diligence, abych jmenoval alespoň některé. Své zaměření jsme však rozšířili také do digitálního světa. Nedávno jsme například otevřeli v Berlíně Digitální Hub, uzavřeli jsme globální partnerství s e-ventures, spolupracujeme se společností NUMA na projektech v oblasti startupů. A další zajímavé projekty budou následovat. Rozšířením našeho přístupu jsme vytvořili most mezi stále dynamičtějším světem startupů a inovačními potřebami vyspělých společností.
Jste globální firma s regionálními aktivitami. Co považujete za hlavní poslání pražské kanceláře?
Jsme globální společnost, která svoje zdroje sdílí napříč zeměmi. Mým cílem je ale především posílit povědomí o firmě na českém a slovenském trhu. K tomu máme k dispozici lokální tým konzultantů, ve kterém působí Češi i Slováci, a také pomoc našich odborníků z dalších kanceláří z celého světa. Rozsáhlé zkušenosti od německých, francouzských a amerických kolegů nám často poskytují know-how, které nás může skutečně odlišit od konkurence. V mnoha průmyslových odvětvích, například v automobilovém průmyslu, jsme vnímáni jako jasný globální lídr a já jsem schopen zajistit, aby naši lokální klienti profitovali ze zkušeností našich špičkových mezinárodních odborníků.
Jak jste se už dříve vyjádřil, pomáháte také integrovat Českou a Slovenskou republiku do EU. V čem jsme společně udělali největší pokrok a kde vidíte rezervy?
V tomto případě rozdělím odpověď do dvou částí – z pohledu Roland Berger a z mého soukromého pohledu. Roland Berger určitě napomáhá tomu, aby společnosti, města, vlády a regiony dosáhly nejvyšší možné úrovně srovnatelné s best practices v rámci EU.
Já mohu nicméně z vlastní zkušenosti říct, že za posledních dvacet let vidím v tomto regionu obrovské změny. Mnoho z těchto změn je opravdu pozitivních, stále ale existují oblasti, na kterých je třeba nadále hodně pracovat. Například vzdělání je dle mého názoru oblast, na kterou se musí jak Češi, tak Slováci více zaměřit, v tomto směru před sebou máme ještě dlouhou cestu, abychom se vyrovnali evropským špičkám. Dalšími oblastmi jsou potom podpora malých firem/startupů (stále je velmi obtížné založit novou firmu a zaostáváme v podpoře malých firem, které vykazují velký potenciál) a obecně je to potom snižování vládní byrokracie. Sám bych mohl uvést několik hororových příběhů o tom, jak jsem se snažil získat stavební povolení.
Bude rok 2016 úspěšný pro Roland Berger a vaše klienty?
Rok 2016 bude pro Roland Berger skvělý rok – a stejně tak pro naše klienty. Pro Roland Berger to bude rok růstu týmu, a to jak v lokálním, tak v mezinárodním měřítku. Náš nový globální CEO vnesl do společnosti další energii, a to v kombinaci s širším zaměřením na digitální a kapitálovou oblast zvyšuje naše příležitosti. Letošní leden byl zatím tím nejlepším, který pamatujeme, a nadále očekáváme vývoj pozitivním směrem. Pro naše klienty v České republice a na Slovensku je letošek rokem budování. Po období dlouhé recese a zmatků na evropské úrovni v několika posledních letech konečně vidíme na trhu nově nastupující optimizmus. Společnosti začaly opět investovat, jejich výsledky jsou lepší než v uplynulých letech a evropský trh se uklidnil (například už se nevedou rozsáhlé diskuze o Grexitu). To neznamená, že to bude jednoduchý rok, protože svět bude nadále volatilní. Stačí se podívat, jaký vliv na burzy měly výkyvy čínské ekonomiky v prvním týdnu letošního roku.
Stál jste u kolébky řady firem, podporuje startupy jako ideální řešení pro líheň úspěšného podnikání. V čem spatřujete hlavní přednost startupů, kde se už osvědčily?
Ze své podstaty jsou startupy inovativní, pružné, s nízkými náklady pracující a úzce zaměřené společnosti, což jim dává výhodu oproti mnohem větším firmám. Nejsou také zatíženy předchozími systémy – to vytváří předpoklad rozvíjet se nejlepším, nejjednodušším, nejlevnějším a nejpřímějším způsobem k vytvoření nových nebo předefinování starých služeb. A v případě, že narazí na překážku ve svém vývoji, mohou lehce „obrátit“ a vyzkoušet nový přístup či směr. Na mezinárodní úrovni existuje mnoho příkladů úspěšných startupů, od těch všeobecně známých, jako je Uber a Airbnb, až k těm méně známým jako např. Slack (redefinování týmové komunikace) a Transferwise (odesílání peněz na základě reálného směnného kurzu).
V České republice můžeme jmenovat nedávné úspěchy firmy Cognitive Security (kterou koupilo Cisco) a TeskaLabs (bývalý účastník StartupYardu, firma, kterou jsem mentoroval a která se přesunula pod TechStars London, a kterou se určitě vyplatí dále sledovat). Každá z těchto firem začínala identifikací mezer na trhu a vložením spousty nadšení, energie, talentu a vášně do vývoje služby/produktu, který by znamenal změnu pro celý obor, nebo dokonce pro celý průmysl.
Ve kterých oblastech podnikání vidíte největší příležitosti pro rozvoj firem a jak jim můžete pomoci?
I když existuje spousta příležitostí, jak pomoci firmám projít klasickými těžkostmi (vyžadující komplexní restrukturalizaci, post merger integraci, pricingové strategie atd.), myslím si, že jednou z nejdůležitějších věcí, kterou společnosti mohou udělat, je přijmout výzvy současného digitálního světa. V některých případech to bude znamenat pouze zefektivnění nabídky, ale ve většině z nich to bude rozdíl mezi bytím a nebytím. A proto bychom toto téma neměli diskutovat pouze s velkými firmami typu bank a mobilních operátorů. Měli bychom do diskuze vtáhnout také firmy z tradičních průmyslových odvětví, které se musí zaměřit na integraci nových technologií, aby byly schopny vytvořit svou vlastní verzi Průmyslu 4.0. Budoucnost se nese v duchu sbírání, analyzování dat a jednání na základě nich, kdekoliv a kdykoliv mohou mít dopad na předmět podnikání. Je to náročná a komplexní práce a představuje výzvu i pro ty nejrozvinutější společnosti. A právě v těchto případech můžeme my v Roland Berger využít naše mezinárodní zkušenosti a v kombinaci s lokálními týmy vytvářet přidanou hodnotu pro naše klienty.
Angažujete se v Transparency International. Proč jste přijal místo ve správní radě TI a o co se v této pozici snažíte?
V posledních letech jsem působil jako člen správní rady Transparency International a i nadále jsem jejich poradním hlasem v otázkách členství a získávání finančních prostředků. Do kontaktu s TI jsem se dostal, protože mou vášní je pomáhat České republice, aby dosáhla svého skutečného potenciálu. To je důvodem, proč jsem stále aktivní ve vytváření zdravého ekosystému pro startupy, a proč jsem poradcem různých vzdělávacích programů. Mám pocit, že Češi promarnili v posledních 20 letech velkou část hospodářské dynamiky kvůli korupci. A to je hrozná škoda. Věřím, že organizace jako TI mohou pomoci s vytvářením podmínek, které posílí přívětivou politickou kulturu země a zároveň přispějí k vytvoření udržitelné ekonomické budoucnosti. V loňském roce jsem navíc přijal české státní občanství a o to více je teď mým zájmem pomáhat s vytvořením prostředí, které bude skvělým místem pro život mých dětí.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer