Kolikrát jsme již psali o kvalitě? Těžko počítat. Jedno je však jasné. Rádi zveřejňujeme rozhovory a články o tom, co se jaké firmě na tomto poli podařilo, v jakých souvislostech o kvalitě přemýšlejí, jak je například soutěž o Národní cenu kvality ČR či jiné obdobné aktivity posunuly dál. Tentokrát patřily otázky generálnímu řediteli Miele technika s.r.o. Ing. Petru Vodákovi:
Svět se mění a zažitá pravidla od řízení firem až po filozofii konstrukce výrobků se zdají překonaná. Platí to také o pohledu na kvalitu?
První odpověď, která mi přišla na mysl, zní – rozhodně ne. Postupy při konstruování produktů nebo řízení firem mohou být stále sofistikovanější, jádro pohledu na kvalitu zůstává stále stejné – a tím je zákazník. Jedině ten rozhoduje, jestli jsme v tomto směru uspěli, nebo ne. Na druhou stranu, určitá (ne však revoluční) změna cítit je – a tím je stále důslednější orientace na zákazníka. Dnes už nemůže jít o pouhou proklamaci, trh chyby neodpouští a zprávy se šíří rychle – samozřejmě hlavně ty špatné.
Miele technika s.r.o. získala loni významné ocenění právě za kvalitu. Stala se vítězem Národní ceny kvality ČR, programu Excelence v podnikatelském sektoru, tedy Excelentní organizací. Co vám to naznačilo?
V rámci jedné z přípravných debat před příjezdem hodnotitelů padla otázka (tehdy velmi kacířská) – co budeme dělat, když vyhrajeme? Jde o nejvyšší ocenění, které je v České republice udělováno, co dál? Neztratíme motivaci k dalšímu zlepšování? Shodli jsme se na tom, že neustálé zlepšování je tak výrazným hnacím motorem veškerých našich činnosti, že jej není možné zastavit. A pak se to stalo – zvítězili jsme. Ocenění považujeme jako odměnu za vše, čím jsme si v uplynulých letech prošli. Pro usnutí na vavřínech však není prostor, počet obdržených bodů naznačil zhruba 40% potenciál pro zlepšení. Takže – jedeme dál.
Oslava pětimiliontého výrobku
Kde jste se o soutěži dověděli a proč jste se přihlásili, proč jste to chtěli zkusit?
Účast v soutěži jsme zvažovali již před několika lety. Naše společnost však následně procházela výraznou proměnou a s ní spojenou expanzí, proto jsme se na soutěž začali připravovat zhruba před dvěma roky. Jeden z našich zaměstnanců prošel školením na hodnotitele, následně moderoval sebehodnocení dle modelu Start Plus a teprve vloni jsme se přihlásili do hodnocení dle plného modelu. Proč? V rámci všech inspekcí a auditů jsme byli vždy hodnoceni velmi vysoko, a tak jsme se chtěli srovnat s ostatními podle jiné a ověřené metodiky. Především je však výstupem z hodnocení v rámci NCK ČR Zpětná zpráva s potenciály pro zlepšení, které – alespoň podle mého názoru – představují to nejcennější.
Miele je rodinný podnik. Podle řady odborníků mají rodinné firmy oproti jiným řadu benefitů, které se právě projevují na kvalitě vztahů mezi zaměstnanci, mezi vedením a týmem, odrážejí se v kvalitě a image či důvěryhodnosti na trhu. Jaký na to máte názor?
Říká se, že nejlepší firemní kulturou se vyznačují rodinné a severské firmy. V případě společnosti Miele tuto skutečnost mohu jednoznačně potvrdit. Důkaz spatřuji ve stabilitě managementu, vysoké úrovni vztahů se zaměstnanci nebo v dlouhodobosti vizí a strategií.
Od roku 2002, kdy podnik v Uničově vyrostl, vyrábíte sušičky na prádlo, pračky a myčky. Je o nich známo, že to jsou výrobky s dlouhou životností, významnou energetickou účinností, komfortem obsluhy, výrazným designem. Léta tedy jdete proti proudu, vaším cílem není produkovat spotřebiče, které za rok poputují na skládku a s nimiž se majitel bude těžce loučit. Souvisí to s principy udržitelnosti i zdravým selským rozumem. Lze s tímto přístupem na trhu obstát bez ztráty kytičky?
Jenom s tímto přístupem lze na trhu obstát bez ztráty kytičky. Nadto – „in“ v dnešní době již není pouze orientace na zákazníka, šetrnost k životnímu prostředí, nýbrž i společenská odpovědnost. Proto naše přístroje musí vydržet dvacet let, proto směřujeme k nízké spotřebě energií, proto se angažujeme v oblasti společenské odpovědnosti. Nejen jako firma, ale i samotní naši zaměstnanci.
Stále se točíme kolem kvality. Ta se odvíjí od mnoha faktorů, včetně toho, zda jsou zaměstnanci spokojeni, nebo ne, zda mají zaručeny sociální jistoty, nakolik jsou loajální k firmě. Souvisí s vývojem nových výrobků, předvídavostí, vizemi. Kdy o takových věcech přemýšlíte?
Otázka by spíš měla znít, kdy o těchto věcech nepřemýšlím... Mám obrovskou výhodu ve skvělém týmu svých spolupracovníků – ten je natolik kvalitní, že na ně mohu delegovat mnohé rozhodovací pravomoci hlavně z oblasti operativy. Sám se pak s kolegy z vrcholného vedení společnosti mohu věnovat strategii a vizím.
za rozhovor poděkovala Eva Brixi