Vláčné kokosky, voňavé vánoční cukroví, překrásné perníkové chaloupky, šunky nejvyšší jakosti, vejce špičkové kvality, Vlčnovské vdolečky nejlepší na světě, rybí klobása neskutečné chuti, svěží malinové želé v hořké čokoládě, originální Láznička perníkový knedlík, vynikající kečup přírodně slazený, tlačenka, která přijde vhod při jakékoli příležitosti, moravské víno s jiskrou a náramnou pověstí, chleby rozmanitých tvarů... Příklad skvělých českých potravin domácích výrobců, které uspěly v soutěži Česká chuťov-ka 2017. Generálním partnerem je již po několikáté společnost Ahold Czech Republic, a.s. Pavel Mikoška, její Quality Director, odpovídal na otázky, proč je toto partnerství pro mezinárodní řetězec zajímavé:
Ahold se stal tradičním generálním partnerem zajímavé soutěže pro české výrobce potravin Česká chuťovka. Proč jste si oblíbili zrovna tuto aktivitu?
Soutěž Česká chuťovka je nám skutečně velmi blízká, a to proto, že srozumitelným způsobem hodnotí a oceňuje výrobky, které se do soutěže přihlásily. Když říkám srozumitelným způsobem, tak mám na mysli to, co je opravdu velmi jednoduché – chutná a zaslouží si ocenění, nebo nechutná a ocenění si nezaslouží. Děje se to takto v panelu hodnotitelů, který je složen z odborníků, kteří potravinám velmi rozumí. Výsledkem je pak většinový názor pro udělení či neudělení ocenění každému konkrétnímu do soutěže přihlášenému výrobku. V rámci naší společnosti se výrobky samozřejmě zabýváme mnohem detailněji, nicméně konečné rozhodnutí zákazníka je založeno taktéž na jednoduchém úsudku chutná, či nechutná = koupím, nebo nekoupím, a to posuzováno také ještě ve spojení s cenou. Proto na naší interní úrovni tato větší komplexnost.
V rámci prodejen Albert jste začali prosazovat české producenty potravin, a určitě nejen proto, že jsou to firmy se zajímavým výrobním programem. Proč jdete tímto směrem? Je to proto, že se domácí spotřebitel nabažil zahraničního zboží a nyní tak trochu módně inklinuje k místní produkci?
Nevím, jestli směřování k výrobkům domácího původu je možné označit za „módní inklinaci“. V naší společnosti se snažíme v prodejnách Albert nabízet více toho, co je vyrobeno v České republice, a mnohdy i s onou další přidanou hodnotou „Česká potravina“, jednoduše proto, že si myslíme, že je to tak správně. Chceme přece prodávat zboží s absolutně transparentním původem, čerstvé a s dobrou kvalitou. A toho se jednoznačně nejlépe dosahuje u produktů, které byly vyrobeny „za humny“ našich prodejen. Samozřejmě ale také platí, že se vůbec nezříkáme výrobků z dovozu, a to hlavně tehdy, pokud nám jde o obohacení sortimentní nabídky, zařazení speciálních výrobků nebo výrobků, které lze označit jako „cenové bojovníky“.
Kvalita je veličinou, která začala pronikat do povědomí našich zákazníků velmi silně. Česká chuťovka a ocenění z této soutěže tomu napomáhá. Kupujete si rád takové potraviny, které nesou logo České chuťovky? Co na nich oceňujete? A které vám hodně chutnají?
Ano kupuji. Ale v mém případě je to hodně také o tom, že si na mnohé výrobky ještě také vzpomínám z jejich hodnocení v soutěži, takže v mém případě jdu v podstatě vždycky „najisto“. Ale od toho konec konců je logo, které se vítězům České chuťovky uděluje – aby komunikace k zákazníkům, kteří toto logo znají, byla také tak srozumitelná: vyhledávám výrobek s logem, „jdu po stopě“, a kupuji tedy dobrý chuťově vyvážený výrobek, se kterým budu spokojený.
Ne každý drobnější výrobce zvládá bravurně marketing, ne každý o sobě dokáže dát efektivně vědět ostatním přesto, že lidé velmi silně informace o regionálních potravinách hledají. Stačí internet?
Obecně platí, že marketingové komunikace není nikdy dost a může to být i prostřednictvím internetu, ale ne pouze a jedině tímto způsobem. Omezené marketingové prostředky malých výrobců jsou mnohdy skutečně limitujícím faktorem. O to více prospěšná je pak účast v soutěži Česká chuťovka, která za poměrně „malý peníz“ marketingu vítězných výrobků výrazně napomáhá.
Vyrábět je o odvaze, investicích a vlastní řeholi. Ale také o nápadech, kterých není nikdy dost. Úspěch je pak veličinou, která se dá jen těžko definovat. Jak byste ho popsal vy?
Ano, obecná definice úspěchu patrně již spadá do oblasti filozofie a tím se asi nebudeme zabývat. Nicméně v komerční rovině je to mnohem jednodušší a závisí to hlavně na vlastní ambici každého jednotlivce a každého podnikatele. Pokud jsou jeho komerční, případně osobní ambice naplněny – pak jde o úspěch. A každý si k tomu musí dodat vlastní měřítko, kterým bude jak ambice, tak také stupeň jejich naplnění měřit.
za rozhovor poděkovala Eva Brixi