Desítka osobností, desítka mužů a žen, kteří náleží ke špičce manažerského umu u nás. Získali ojedinělé ocenění, titul Manažer čtvrtstoletí, a to při příležitosti 25. ročníku soutěže MANAŽER ROKU, již pořádá Česká manažerská asociace. Den velké slávy na Pražském hradě měl datum 19. dubna. Mezi vyznamenanými byl Ing. Zdeněk Pelc, CSc., prezident skupiny GZ Media, a.s. Portfolio firem, jež se svým managementem postavil na nohy, dokáže zákazníkům nabídnout prvotřídní produkt v oborech tiskové služby, výroba CD/DVD, vinylové desky, a rovněž služby kompletační, skladové a distribuční. GZ Media působí ve 42 zemích světa, a jak se uvádí na firemním webu, 360 dnů v roce, 24 hodin denně. GZ Media je značkou, která má co nabídnout:
Vaše podnikatelská a manažerská dráha je korunována mnoha úspěchy i oceněními. Stal jste se také Manažerem čtvrtstoletí. Byl to další podnět k rekapitulaci zkušeností, impulz k nápadu, čím business ještě posílit, okamžik pravdy, kdy jste učinil nějaké zásadní rozhodnutí? Anebo jste měl při gratulacích na Pražském hradě jen prostou lidskou radost a na nic nemyslel?
Měl jsem samozřejmě jen prostou radost z ocenění. Bylo by smutné, kdybych prohlédl v businessu jen při takových příležitostech.
Co je to úspěch ve vašem pojetí? Ziskovost firem, zakázky, které přicházejí samy, dobré zdraví, možnost vzít si dva měsíce dovolené v kuse, spokojená rodina, následník trůnu, který časem převezme velký díl povinností a zodpovědnosti do své režie?
Úspěch v mém pojetí je spokojenost akcionářů, managementu i zaměstnanců. Je třeba tohle držet v rovnováze. Možnost vzít si dovolenou dva měsíce v kuse jsem nikdy neměl a ani po tom netoužím.
Jste podnikatelem i manažerem. Dovolím si tvrdit, že i vynikajícím organizátorem, personalistou a vizionářem, který stojí rovnýma nohama na zemi. Co vám v rozhodování vždy nejvíce pomáhalo? Čísla, tabulky, intuice, odvaha, risk, nebo konzervativní a rozvážný přístup k věci?
Při rozhodování jsou především potřeba znalosti, samozřejmě i informace a odvaha vzít na sebe odpovědnost za důsledky.
Měl jste i bezesné noci?
Měl, zejména z počátku mé 36leté kariéry šéfa podniku. Někdy jsem se nemohl dočkat rána, abych už byl zase v práci a mohl začít řešit problém, který mi vrtal hlavou. Postupem času jsem se naučil (až na výjimky) pustit podnikové problémy po příchodu domů z hlavy.
Čím jste se jistil, aby byly vydané faktury včas a všechny zaplaceny?
Tak o tom, že by byly všechny faktury zaplaceny včas, si mohu nechat akorát zdát. Menší zpoždění je vlastně předpokládáno. Jiný problém jsou nezaplacené faktury. Nejlepší metodou je znalost zákazníka. Pokud je dotyčná firma na trhu dlouhou dobu, obvykle riziko není velké. Pokud firmu a její historii neznáme, vyžadujeme platbu předem. V současné době žádné větší problémy v této oblasti nepociťujeme.
Proslavily vás vinylové desky, které vyrábíte od roku 1951. Před lety jste se pod vlivem nových technologií neunáhlil, ponechal jste si staré stroje, na někdejší know-how navázal a dnes se u vás takříkajíc netrhnou dveře, a mnohé nejslavnější celebrity hudební scény svěřují výrobu desek právě do GZ Media. Prozíravostí sobě vlastní jste vyhrál konkurenční boj...
Myslím, že kromě podržení si technologie hrálo významnou roli mé rozhodnutí v roce 2005, kdy vinylová deska byla ještě „v plenkách“, nicméně to bylo rostoucí batole, které si žádalo vyvinout výrobu nových lisů a galvanického zařízení pro vinylovou desku. Prototypy se moc nepovedly a dnes jsou již ve šrotu. Nicméně jsme se poučili z toho, kde jsme udělali chyby, a tak když nových kapacit bylo v roce 2013 třeba, byli jsme jediní na světě, kdo byl připraven si je vyrábět. To už dnes neplatí, nicméně z náskoku stále profitujeme a jsme největší výrobcem vinylové desky na světě.
Ostatně – máte rád hudbu? Nebo spíše tíhnete k obrázkům?
Hudbu mám rád, ale jsem totální laik. Hudební sluch mám asi jako Bedřich Smetana dva dny před smrtí.
Jak jste pronikli k výrobě obalů pro kosmetický průmysl? Byla to náhoda, příběh, snaha jít právě tímto směrem?
Výroba obalů pro kosmetiku, parfumérii či alkoholický průmysl byla logickým vyústěním naší restrukturalizace. Když jsme budovali svou polygrafii pro hudební a filmový průmysl, přišlo rozhodnutí o využití těchto kapacit pro jiné účely vlastně samo.
Je pro vás podnikání dnes spíše radost, nebo drama?
Víte, myslím si, že nemůže být radost bez zklamání. To k životu patří.
Založil jste zastoupení ve Velké Británii a Francii, postavili jste další závod v Kanadě. S jakým cílem? Plníte si sny o dokonalém portfoliu vaší nabídky?
Máme silné zastoupení ve Francii a Anglii. Menší pak v Holandsku. V loňském roce jsme postavili na zelené louce výrobu desek v Kanadě, která již běží na plný výkon, a koupili existující fabriku v Tennessee. Tam jsme za necelý rok zvedli výrobu na dvojnásobek se stejným počtem zaměstnanců. Tohle není samozřejmě jen moje zásluha. Mám v podniku velmi dobrý tým manažerů v čele s mým současným nástupcem Ing. Štěrbou a také řadu zkušených dělníků, kteří s fabrikou doslova žijí.
Nabízíte také nejucelenější polygrafický servis v České republice. Vlastníte rotačku. Tisknete i na novinový papír?
Netiskneme. Jsme zaměřeni výlučně na produkty s vysokou přidanou hodnotou, a to noviny nejsou (toto se netýká obsahu).
Říká se, že business je posedlost seberealizací, nadbytek energie, nespoutaná touha tvořit, dělat užitečné věci, věčné hledání smysluplnosti života. Souhlasíte s tím?
Řekl bych, že business je v první řadě způsob jak uživit sebe a svou rodinu. Jistě je to i touha pomáhat jiným a také snaha nechat za sebou něco, co přežije krátký lidský život. A je v tom také soutěživost, něco co vás žene dál a dál stejně jako ve sportu. To je myslím má hlavní motivace.
otázky připravila Eva Brixi