Využívání aplikací v maloobchodě. Drony v řemesle a v zemědělství. Robotizace malého průmyslu. Textující dobytek. Sdílené služby nebo vzdálená správa dat. To vše bude podnikatele čekat v příštích letech. Jen 48 % malých firem ale považuje své digitální znalosti, potřebné pro podnikání, za dobré.
Proto spouští Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) historicky největší edukační aktivitu zaměřenou na využívání digitálních nástrojů v malém byznysu. Rok digitálního podnikání 2019 umožní nejmenším podnikatelům otestovat, jak jsou připraveni na dobu, kdy si zákazníci budou na 3D tiskárně tisknout těstoviny nebo cukrovinky.
Blíží se doba, kdy klempíř nebo kominík, předtím, než vylezou na střechu, použijí drony. Instalatér, který zapojí chytrou domácnost, bude muset zákazníkovi vysvětlit, jak si bude na dálku ovládat topení nebo bezpečnostní kamery. Maloobchodník bude nakupovat rovnou z výrobní linky a pokud nenabídne svým zákazníkům zboží přes aplikaci, přijde o klientelu. Stejně jako malý řemeslník, který nebude dohledatelný pro mladou rodinu přes chytrý telefon. Farmy budou běžně využívat drony kontrolující pole, stejně jako agriboty, které budou hnojit, sázet či plít. Nikoliv sci-fi budou textující krávy s čipy v uchu nebo žvejkometry, stejně jako chytré traktory řízené satelitem. Drahé servery a investice do softwaru budou vystřídány správou dat na dálku na bázi pronajatých řešení. Zákazník bude chtít maximální komfort založený na bezhotovostním placení, okamžité identifikaci, osobní nabídce a sdíleném využívání zboží.
Příštích deset let nastane digitální revoluce a pokud nebudou malé firmy připraveny, nepřežijí. Proto se AMSP ČR, hlavní zástupce malého podnikání, rozhodla představit drobným podnikatelům napříč regiony příležitosti a nástrahy podnikání založené na Ekonomice 4.0. Aktivita tak doplňuje klíčovou vládní koncepci Digitální Česko, kterou kabinet přijal v minulých dnech.
Podle průzkumu IPSOS pro AMSP ČR a společnost Facebook na vzorku 743 podnikatelů ze září tohoto roku totiž hodnotí zatím jen necelá polovina firem (48 %) digitální znalosti, potřebné pro podnikání, jako dobré. I proto sedm z deseti nových uchazečů přijímaných do malých firem musí prokázat slušné digitální znalosti. Za ty nejdůležitější považují drobní podnikatelé práci s webem (85 %), ovládání elektronické komunikace (81 %) a práce na sociálních sítích (63 %). 12 % oslovených firem se vážně zajímá o využití 3 D tisku, 10 % o tzv. Big Data a 8 % o robotiku. Plných 92 % podnikatelů považuje digitální znalosti za zásadní pro jejich růst.
Filip Dřímalka, hlavní expert projektu AMSP ČR Rok digitálního podnikání 2019 a ředitel společnosti Digiskills, k tomu uvádí: „Neustále v médiích čteme o inovacích budoucnosti, ale realita v českých firmách je úplně jiná. Firmy nevyužívají ani technologie, které mají k dispozici už nyní. Naším cílem je toto změnit. Digitální inovace jako chytré telefony, online aplikace nebo internet věcí totiž nabízejí firmám naprosto skvělé možnosti, jak si zjednodušit práci nebo nabídnout zákazníkům zcela nové produkty a služby. Je proto důležité české firmy inspirovat a učit je tyto výhody využívat ve svůj prospěch.“
Karel Havlíček, předseda AMSP ČR, k tomu dodává: „Malé firmy jsou zmatené, protože pojem Průmysl 4.0 berou jako něco, co se bude týkat hlavně velkých producentů. Mnohé se tak domnívají, že se jich doba 4.0 prakticky nedotkne. Proto hodláme vyrazit do regionů a obcí a na jednoduchých příkladech demonstrovat, že aplikace, vzdálená správa dat a sdílené služby budou během několika let základem jakéhokoliv podnikání. Nebudeme poučovat, co je internet věcí, ale ukážeme, že šikovným použitím moderních nástrojů dokáže podnikatel uspořit čas, peníze a zaujmout generaci zákazníků, která na chytrých přístrojích a internetu vyrostla.“
(tz)
Ilustrace Pixabay.com