INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

 MG 4485Důvěra hraje ve vztazích rozhodující roli. V podnikání a obchodním styku stejně jako na pracovišti nebo v rodině. Kdo ji zklame, těžko pak získává zpět. V ekonomice se používá termín nespolehlivý plátce, a je jím osoba, která není zcela důvěryhodná. Co tento fenomén znamená a k jakým důsledkům vede, o tom jsme vedli rozhovor s odborníkem, který se touto problematikou dlouhodobě zabývá, s analytičkou a PR ředitelkou společnosti Bisnode pro ČR a SR Petrou Štěpánovou.

Co se rozumí pod pojmem nespolehlivý plátce?

Zjednodušeně řečeno za nespolehlivou je považována firma, která nemá v pořádku daňové doklady a úřad jí vyměří daň alespoň 500 000 Kč, a také podnik podezřelý z účasti na podvodu. Za nespolehlivého plátce může být označena i společnost, která je nekontaktní nebo opakovaně neplní lhůty pro povinná podání. Podmínky pro zařazení do registru se postupně zpřísňují. Například loni navíc vznikl institut nespolehlivé osoby, který má zamezit snaze některých podnikatelů zbavit se označení nespolehlivého plátce a vztahuje se na všechny fyzické i právnické osoby.

Máme v naší zemi mnoho, přiměřeně nebo jen málo nespolehlivých?

V ČR podniká přes 15 500 subjektů, které nespolehlivě odvádí DPH. Jejich počet kontinuálně a strmě narůstá a je zřejmé, že jsme ještě nenarazili na strop. Zajímavé je, že nespolehliví plátci a nespolehlivé osoby nejvíc přibývají mezi čtyři až pět let starými subjekty. Pokud se ptáte, zda nespolehlivých firem a podnikatelů je v ČR hodně, tak má odpověď, alespoň z mého pohledu, zní ano. Například u společností s ručením omezeným jsou tři ze sta na černé listině.

Které firmy, z jakých oborů a regionů bývají nejčastěji na seznamu hříšníků a proč?

Typickým nespolehlivým plátcem DPH je společnost s ručením omezeným, která má sídlo v Praze a podniká v oblasti obchodu, služeb nebo nemovitostí. Společnosti s ručením omezeným jsou vedle podnikání na živnostenský list nejoblíbenější právní formou. Mezi společnostmi s ručením omezeným je ale podíl nespolehlivých subjektů vyšší než mezi živnostníky. To je hlavně dáno tím, že živnostníci za své podnikání ručí celým svým majetkem, zatímco společnosti s ručením omezeným jen do výše svého majetku. Živnostníci si více hlídají, aby se nedostali do problémů, které by jim komplikovaly podnikání. Zatímco podnikatelé, pokud jednu s.r.o. přivedou na černou listinu, mohou si obratem založit novou firmu a jet dál. Co se týká adresy, tak Praha obecně přitahuje více „problémových“ nebo chcete-li rizikovějších firem než zbytek regionů v ČR. To je dáno anonymitou prostředí, vysokou koncentrací firem atd. Obory činnosti pak spíše kopírují rozložení počtu subjektů v podnikatelské základně, nicméně vysoký podíl nespolehlivých plátců mezi obchodními firmami zcela jistě souvisí také s tím, že tyto firmy patří mezi rizikovější a snadněji se dostávají do problémů.

Jaké „poselství“ vydávají tyto subjekty svým zákazníkům, partnerům, celé společnosti?

Být na seznamu nespolehlivých plátců nebo osob je pro zákazníky, partnery, banky, vlastníky, ale i zaměstnance jednoznačně negativní signál. Všichni dodavatelé, pokud si své obchodní partnery systematicky prověřují, by se před takovými firmami měli mít na pozoru. A to ze dvou hlavních důvodů – jednak ze zákona ručí za DPH, které by měla odvést jejich protistrana, a jednak proto, že firmy, které nespolehlivě platí DPH, mají výrazně zvýšené riziko krachu ve srovnání s ostatními.

V čem spočívá nejúčinnější metoda, jak omezit vliv tohoto jevu, který poškozuje ekonomiku, možná všechny osoby v ČR?

Pečlivě si prověřovat obchodní partnery, ale ne jednorázově, pravidelně. Menší firmy to zvládnou tzv. ručně, ale mají-li firmy větší počet odběratelů, doporučujeme jim využít služeb specializovaných společností, jako je například Bisnode, které svým zákazníkům pomáhají snižovat rizika plynoucí z obchodního styku.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3