Stálicemi na trhu mohou zůstat jen ti nejlepší. Ti best. Psáno verzálkami BEST, a.s., pak je to jasné spojení. Dnes je firma největším tuzemským výrobcem betonových stavebních prvků pro venkovní a zahradní architekturu. Vlastní osm výrobních a prodejních areálů s 24 továrnami v Čechách a na Moravě, a také tři štěrkopískové lomy. Exportuje do Německa, Rakouska, Polska a na Slovensko. Od letošního roku je držitelem certifikátu Osvědčeno pro stavbu – Česká kvalita.
Tolik z webových stránek a jen pro orientaci těm, kteří namísto prohlížení webu staví, rekonstruují, zušlechťují ráz krajiny či hledají její nový výraz. V sortimentu BEST najdou vše potřebné, ba mnohem více. Dostává se jim inspirace, kterou by jen těžko jinde nacházeli. Že je to příliš černobílé tvrzení? Ba naopak, spíš hozená rukavice, jež netouží hledat, natož definovat hranice. Pro BEST totiž neexistují. Vybrat si zde můžete svůj dům stejně tak jako jedinou dlaždici, na niž postavíte šálek s čajem jen tak jako hru věcí člověku příjemných. BEST umí setrvat ve vaší přítomnosti s noblesou originality a ponoukat vás k tomu, abyste nezapomínali prožívat každý den. U zakladatele, statutárního ředitele a předsedy správní rady Ing. Tomáše Březiny jsem hledala odpověď na to, jak pojmenovat hodnoty, jež přinesly jeho podnikání jedinečnost užitečnosti:
Úspěch je sladká odměna za dobrodružství, jemuž se říká podnikání. Je to však velmi pomyslná veličina, která sice hřeje u srdce, ale je vykoupena hlubším smyslem života – dělat, co je užitečné, co lidé potřebují a zároveň se seberealizovat. Kde hledáte inspiraci k tomu, abyste zákazníkům rozuměli? A vyráběli v tomto smyslu?
Úspěch je nedefinovatelný. Jsem přesvědčen, že velmi často nositel tzv. viditelného úspěchu je ničím proti člověku, který vede „jen“ normální život, je jen normálně prospěšný společnosti... A to ve chvíli, kdy je (ne)viditelně hendikepovaný. Zdravotně, špatnou původní rodinou, nulovou možností studovat atd. atd. Takže: je třeba životní nadhled nad vším, a především nad sebou samým. Inspirace, jak rozumět zákazníkům, neexistuje. Kdo se jim chce opravdu věnovat a rozumět jim, musí to mít v genech, musí ho to bavit, musí sám chtít. Zákazník je na to citlivý, pozná to. Všichni klíčoví lidé prostě musí být prozákazničtí... A pak to jde.
Trh prahne po inovacích, svět je jimi posedlý. Avšak – jak drahé jsou? Dá se to přesně spočítat? Nebo je riziko se vším všudy těžko odhadnutelné? Tabulky nejsou všechno, intelektuální kapitál se těžko měří, čas ještě složitěji. Je to hodně o víře, že projekt vyjde? O nezbytnosti riskovat?
V tak banálním prostředí, jakým bezesporu je stará klasická ekonomika, jejíž my jsme součástí, je nezpochybnitelnou a jedinou možnou metou viditelný a spočitatelný finální výsledek. Jakákoliv inovace musí mít kladný ekonomický výsledek. Vše ostatní je balast. Nebo „letadlo“, které po čase prostě spadne. A ano, každý nový projekt je o víře, že konáme správně, každý nový projekt je větší, či menší risk. Ti úspěšní ale mají hranici únosnosti rizika nastavenou výše, než má běžná populace, obvykle jsou také velmi pracovití, obvykle nepočítají se štěstím... Obvykle tabulky ani nevyrábějí, ani nečtou.
Spotřebitelům přinášíte jednoduché a designově atraktivní produkty, které stavebnictví nejen potřebuje, ale investoři, architekti a stavebníci je chtějí. Vymyslet něco jednoduchého je však největší umění. Kdo je v BESTu autorem nápadů? Jak vybíráte vždy ten nejlepší?
Autory nápadů jsou klíčoví lidé. Atraktivní produkty jsou a musí vždy být výslednicí znalostí zákaznických potřeb, trendů, praktičnosti, ekonomiky produktu, použitelnosti produktu (nejlépe jednoduché použitelnosti...), estetiky a elegance, novosti. To samojediný člověk neobsáhne. Ano, nakonec musí o produktu či inovaci rozhodnout jedinec a musí to rozhodnutí unést. Nehlasujeme v kolektivu, to je v tomto případě blbost. Zákazníkovi je lhostejný většinový, kompromisní názor... ten prostě jen chce to nejlepší.
A podle jakých měřítek se novinky uvádějí do výrobního programu?
Na začátku je intuice, víra, odhad, zkušenosti. Následně ekonomika výroby a prodejů. Do života uvádíme vše, u čeho předpokládáme, či aspoň v to doufáme, produktový a ekonomický posun. Neváháme nikdy. Máme opačné pocity a potřeby. Trvale mít dostatek nápadů na nové výrobky, které na trh uvést chceme.
Projekty rodinných domků z vašeho zdiva jsou moc pěkné, a hlavně praktické. I na nich jste se podíleli? Nebo je to záležitost stavebních firem, s nimiž spolupracujete?
Především samotný zdicí systém UNIKA je unikátní, skvělý. Jednoduchý, velmi levný investičně a následně provozně, stavebně velmi přátelský, trvanlivý pro generace. Sami jsme připravili řadu projektů, možností architektonických provedení jsou však tisíce, UNIKA je velmi univerzální stavební systém. Pro všechny své přednosti jde o ideální stavební systém, zejména pro mladé lidi a rodiny.
Přijít do vaší vzorkovny a prodejny je skoro lepší než jít na rande. Věřím, že pro spousty lidí je to srdcová záležitost, protože se zde otvírají vrátka, jež povzbuzují lidskou fantazii, kreativitu, smysl pro krásu a pohodu. I to je výsledek vašeho businessu. Myslím, že to není málo...
Nesmírně mě těší vaše laskavé hodnocení. Ale upřímně, pro rande bych raději volil jiné prostředí a jinou zábavu. Avšak pár měsíců či let po tomto rande jsme ideální a skvělou destinací pro pokračování započatého... Na všechny se velmi těšíme!
otázky připravila Eva Brixi