Obal prodává, to už ví studenti prvního ročníku obchodní akademie. Zboží musí být nejen kvalitní a s příznivou cenou, ale i atraktivně zabaleno, má-li aspirovat na komerční úspěch. Výjimku od závěru loňského roku představují cigarety. Nemají lákat pozornost, nýbrž už od pohledu odpuzovat zájemce o kouření. Takový (anti)marketing s rakovinou na každé krabičce je věc, která podle mého soudu nejde správným směrem. O tom, že kouření škodí, jsou spotřebitelé už dlouho informováni nepřehlédnutelným nápisem na každém balení. Avšak podobné zdravotní a sociální důsledky má i pití alkoholických nápojů. Přesto lahve s destiláty, vínem a pivem nehyzdí fotografie opilců a jejich nemocných orgánů. Ani vysloveně nezdravé potraviny „nezdobí“ odpudivé fotografie lidí po infarktu. Podobných námětů na (anti)marketing by se jistě našlo mnoho. Myslím si, že bojovat s nešvarem kouření, alkoholismu a přejídání se musí osobním příkladem a s úsměvem, nikoli s bičem v ruce. Mohlo by se totiž stát, že natruc začnou kouřit i lidé z prosté solidarity se skupinou, jež se stala obětí státního násilí.
Pavel Kačer