Informace o tom, že trhu práce v Česku chybí statisíce zaměstnanců, dnes už nikoho nepřekvapí. Situace ale nově začala dokonce nabádat firmy k inovacím a hledání nových řešení nedostatku pracovníků. Společnost Storyous, která vyvíjí inovativní pokladní systémy pro gastronomii, tak například uspořádala dvoudenní hackathon s cílem vyvinout samoobslužný kiosek pro restaurace.
Kiosek by měl zautomatizovat objednávání tak, aby restaurace mohly obsloužit zákazníky i s menším počtem číšníků. Kiosek navíc ve Storyous vytvářejí technologií progresivní webové aplikace, které rychlostí vývoje a nízkou cenou přitahují pozornost stále většího počtu firem. Mohou se tak stát řešením také chronického nedostatku vývojářů v Česku.
„Vývoj aplikace v Androidu nebo iOS je náročný časově i finančně. V Česku je celkově nedostatek Android programátorů a těch, kteří dokážou tvořit podobné aplikace, je ještě méně. Rozhodli jsme se proto zkusit, jak se nám bude pracovat s technologií PWA, a rovnou si za dva dny intenzivního hackathonu naprogramovat samoobslužný kiosek,“ vysvětlil důvod uspořádání hackathonu Rudolf Kotas, produktový šéf Storyous.
Storyous známe především z našich oblíbených restaurací, kaváren či bister. A přestože je velmi úzce spjatý s gastrobusinessem, v jádru jde především o společnost, která je postavena na neustálém vývoji a okamžitém přizpůsobení se potřebám zákazníka. Nedostatek vývojářů Android aplikací ale rychlost vývoje značně komplikuje. Storyous proto zkouší cestu progresivní webové aplikace, která firmám umožňuje přidávat nové funkcionality v rychlejším tempu.
Android vývojáři nejsou jedinou profesí, po které je na pracovním trhu poptávka. S nedostatkem zaměstnanců bojují i restaurace, kterým chybí personál pro obsluhu hostů.
„Každý den dostáváme od zákazníků zpětnou vazbu a zjišťujeme od nich, jak pokladny Storyous vylepšit. Hodně z nich se potýká s nedostatkem číšníků, a potřebují tak objednávky v restauracích co nejvíce automatizovat. My jsme si chtěli samoobslužný kiosek nechat dodat od firem, které ho již realizují u nás nebo ve světě. Jenže čekání 3–5 měsíců a částky v řádech milionů nás donutily přemýšlet, zda nebude lepší zkusit to vlastními silami. Vznikl tak projekt vývoje samoobslužného kiosku během jediného hackatonu,“ sdělil Rudolf Kotas.
Pilotní verzi kiosku Storyous odzkoušeli 18. února 2020 v karlínském pivovaru s výčepem Dva kohouti. Před uvedením na trh je ale čeká ještě kus práce. Kiosky tedy nenajdete ve své oblíbené hospodě už příští týden. Storyous ale vidí trendy jasně – kiosky ve vhodných podnicích urychlí objednávky, usnadní práci obsluze a majitelům restaurací zvýší tržby.
Společnost Storyous vznikla jako startup v roce 2012. Od roku 2015 vytváří komplexní restaurační systém, který zjednodušuje každodenní úkony spojené s gastronomickým provozem. Automatizuje procesy díky propojení s dodavateli nebo účetními a hotelovými systémy. Aktuálně zpracovává 10 % obratu v české gastronomii. Kromě České republiky působí také v Polsku a Španělsku. Roční tržby společnosti dosahují téměř 60 milionů korun.
(tz)