INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Podle celosvětové sítě poradenských společností KPMG rozšiřování smartphonů a tabletů zvyšuje poptávku po platbách pomocí mobilních zařízení (tzv. m-platbách). Hybatelem růstu jsou zejména technologie NFC (Near Field Communication) a mobilní aplikace. Klíčovým faktorem úspěchu jednotlivých řešení m-plateb je pak vedle ekonomičnosti také jejich bezpečnost.

Platby prostřednictvím mobilního telefonu si začaly získávat pozornost již v roce 2000, tehdy ale jejich rozvoji bránilo nedostatečné technické řešení a nízká důvěra v internet. Současný boom chytrých telefonů a tabletů však otevírá nové pole působnosti a vytváří poptávku po jednoduchém a rychlém způsobu on-line placení. Česká republika není výjimkou a na rostoucí počty uživatelů smartphonů už reagovala většina českých bank – například zpřístupněním svého mobilního bankovnictví.

„M-platby jsou nejčastěji využívané u částek od pěti do 400 eur. V České republice se využívají pro platby do 500 korun, nejčastěji se jimi platí za hudbu a videa, předplatné, jízdenky, ale třeba i knihy," uvedl Jan Krob, Manager, Management Consulting, KPMG Česká republika.

Komfort a dostupnost – to je, oč tu běží

Podle Jana Kroba by do roku 2015 měl objem m-plateb po celém světě vzrůst na 15násobek, a to zejména díky rozšíření bezdrátové technologie NFC. Platby jejím prostřednictvím dnes představují jen 18 procent hodnoty transakcí, do tří let by jejich objem měl stoupnout na více než třetinu. Podíl dosud nejoblíbenějšího způsobu platby přes sms zprávu tak mezi ostatními používanými metodami poklesne – ze současných 75 procent na něco málo přes 50 procent.

„Hnacím motorem růstu bude především zvýšená potřeba komfortu, další rozšíření smartphonů a větší uplatnění nových aplikací a prodejních míst typu App Store nebo Google Play. Jde o lukrativní příležitost nejen pro mobilní operátory a banky, ale i pro výrobce přístrojů a dodavatele operačních systémů," prohlásil Jan Krob.

Karta, nebo mobil?

Na vyspělých trzích lze již dnes pozorovat souboj zpracovatelů karet a platebních sítí o podíl na transakčních tocích.

„Na rozvíjejících se trzích se faktory růstu liší podle profilu zákazníka: u zákazníků ve městech bude růst pohánět především potřeba komfortu, ve venkovských a příměstských oblastech bude pravděpodobným impulsem dostupnost," doplňuje Jan Krob.

Největší význam mají m-platby pro finanční sektor – důležité jsou pro 84 procent společností. Jejich důležitost si ale začínají uvědomovat i vlády po celém světě a v mnoha zemích má již tento trh silnou vládní podporu.

Na využití m-plateb je třeba zapracovat

Technologické společnosti se nyní věnují otázkám spolupráce s ostatními aktéry, jimiž jsou banky, poskytovatelé služeb autentizace, mobilní operátoři, maloobchodníci a prodejci softwarů a výrobci čipů i samotných přístrojů. Problémem je víceúrovňová konkurence s maloobchodníky, bankami, výrobci platebních karet a mobilními operátory, ale často i nedostatečná platební infrastruktura.

„V současnosti podporuje bezkontaktní platby celosvětově jen asi 10 procent terminálů, jejich počet ale poroste úměrně s rozšířením bezkontaktních platebních karet a telefonů s technologií NFC," předpokládá Jan Krob.

Překážkou jsou také regulační podmínky či finanční systém fungující ve vyspělých státech. Podle studie 2011 KPMG Mobile Payments Outlook je však pro 71 procent společností největší výzvou bezpečnost mobilních plateb. S nárůstem jejich využití totiž roste riziko podvodů.

O průzkumu

Data vycházejí z KPMG Issues Monitor, pravidelné analýzy trhu v různých sektorech. Vydání z února 2012 zaměřené na telekomunikace se opírá o průzkum 2011 KPMG Moblie Payments Outlook, ve kterém bylo dotazováno na tisíc vedoucích pracovníků v oblasti finančních služeb, technologií, telekomunikací a maloobchodního průmyslu. Pracuje také s informacemi z průzkumů IE Market Research (Q3 2011 Global & Regional mobile payments market forecast) a IDC.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3