Návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele k ÚOHS podala společnost Dial Telecom, jako jeden z potenciálních účastníků, 17. května 2012. Důvodem byly přehnané požadavky a neprůhledná kritéria soutěže. Cílem bylo, aby ÚOHS výběrové řízení zrušil a byl vypsán nový, transparentní tendr, jenž by umožnil uchazečům reálně splnit požadavky zadavatele. Nyní ÚOHS dal Dial Telecomu částečně za pravdu – po předběžném přezkoumání uložil Dopravnímu podniku města Brna zákaz uzavřít smlouvu v otevřeném řízení „Dodání systému na zavedení úhrad jízdného prostřednictvím SMS zpráv".
Usilujeme o nové výběrové řízení
„Dial Telecom dlouhodobě bojuje za to, aby výběrová řízení, která vyhlašuje státní správa a samospráva, byla transparentní a spravedlivá ke všem uchazečům. Není to poprvé, co se nám významným způsobem podařilo zastavit další pokusy o pokřivení telekomunikačního trhu v České republice," řekla k tomu Martina Setunská, Marketing & PR manažerka společnosti Dial Telecom. „Budeme rádi, když v tomto případě ÚOHS v dalším stupni řízení celý tendr na SMS jízdenky v Brně zruší a bude vypsán nový, otevřenější ostatním uchazečům," dodala Martina Setunská.
Vybrané námitky Dial Telecomu k zadávací dokumentaci DPMB:
- Zadavatel vyjádřil na straně 15 zadávací dokumentace požadavek na předložení dokladu o kapacitní možnosti systému zpracovat špičkové zatížení SMS ve výši minimálně 20.000 SMS za minutu pro každou síť jednotlivě.
Tento požadavek je zcela neodpovídající předpokládanému objemu plnění veřejné zakázky a je technicky nesplnitelný. Zpracovat 20 000 SMS za minutu pro každou síť mobilního operátora zvlášť je vzhledem k předpokládanému objemu využití služby silně naddimenzované. Příkladem může být i pražská metropole, kde se v průměru koupí 30 000 SMS, ale za celý den.
- Hodnotící kritérium komplexnost nabízených služeb s váhou 45 %.
Další závažnou vadu zadávací dokumentace Dial Telecom vidí ve způsobu hodnocení komplexnosti nabízených služeb. Zadavatel stanovil hodnotící kritérium komplexnosti nabízených služeb s váhou 45 %, což je váha, jež je způsobilá výrazné ovlivnit hodnocení podaných nabídek, avšak v žádném případě se nejedná o kritérium, které může být objektivně hodnoceno. Jednotlivá subkritéria jsou popsána tak, že řada z nich není ani způsobilá být předmětem hodnocení smlouvy (např. způsob komunikace při objednávání jízdenky zákazníkem) apod.
- Zadavatel ukládá dodavateli povinnost neprodleně, max. do 10 minut informovat o každém výpadku mobilního operátora a o každém výpadku systému prodeje SMS. Tento požadavek je neurčitý a neproveditelný.
Vyjádření ÚOHS:
„Vzhledem k tomu, že Úřad po předběžném posouzení předložené dokumentace o veřejné zakázce získal pochybnosti o souladu úkonů a postupů učiněných zadavatelem v zadávacím řízení se zákonem, a to zejména při vymezení minimální úrovně technických kvalifikačních předpokladů, odpovídající druhu, rozsahu a složitosti předmětu plnění veřejné zakázky, a dodržení zásady transparentnosti při stanovení dílčího hodnotícího kritéria, rozhodl Úřad v rozsahu nezbytném pro zajištění účelu řízení o předběžném opatření uvedeném ve výroku tohoto rozhodnutí tak, aby smlouva na plnění veřejné zakázky „Dodání systému na zavedení úhrad jízdného prostřednictvím SMS zpráv" nebyla uzavřena dříve, než bude případ řádně prošetřen, případně než bude zjednána náprava."
Neprůhledný tendr v Brně
rozporují i další společnosti
„Naše společnost stále pevně věří, že tendr na brněnskou SMS jízdenku bude vyhlášen korektně a s férovými podmínkami pro všechny společnosti, které jsou schopni ji technicky realizovat. Proto toto rozhodnutí vítáme," řekl Karel Sasín, jednatel společnosti Axima s.r.o.
Očekávané zavedení platebního systému jízdného v městské hromadné dopravě v Brně prostřednictvím SMS mobilní komunikace tak paradoxně zdržel sám Dopravní podnik města Brna prvotní zadávací dokumentací, u níž nyní ÚOHS po předběžném posouzení pochybnosti o souladu se zákonem.
Více informací Vám poskytneme na stránkách http://www.dialtelecom.cz
O výběrovém řízení na SMS jízdenky v Brně
Předmětem této veřejné zakázky je zavedení platebního systému jízdného v městské hromadné dopravě (MHD) prostřednictvím SMS mobilní komunikace a kompletní zajištění správy celého systému včetně finančních prostředků přijatých v rámci úhrad formou Elektronické jízdenky. Cílem je umožnit cestujícím MHD co nejjednodušší využití mobilního telefonu pro uskutečnění úhrady jízdného, a to bez ohledu na typ použitého telefonního přístroje a mobilního operátora v České republice. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky dle § 15 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách činí za 4 roky trvání (smlouva bude uzavřena na dobu neurčitou) 25.000.000,- Kč bez DPH. Více naleznete na webových stránkách http://www.isvzus.cz/cs/Form/Display/323907.
O firmě Dial Telecom, a.s. (Česká republika)
Akciová společnost Dial Telecom je poskytovatelem komplexního portfolia hlasových, datových a internetových služeb s garantovanou dostupností po celé České republice prostřednictvím vlastní jednotné optické sítě. Délka provozovaných optických kabelových tras společnosti Dial Telecom činí v současnosti 4 600 kilometrů v rámci České republiky a 185 km kabelových tras s přibližně 12 000 km optických vláken v rámci metropolitní sítě v Praze. Síť společnosti Dial Telecom má centrální dohledové centrum v Praze. Monitorování sítě i pracoviště podpory zákazníků pracují v nepřetržitém provozu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Dial Telecom, a. s., je držitelem certifikátů ISO 9001:2009 se zaměřením na management jakosti, ISO 14001:2005 pro kvalitu environmentálního managementu a ISO 27001:2006 pro řízení informační bezpečnosti, tedy ochranu citlivých informací před neoprávněným přístupem. Více informací získáte na webových stránkách http://www.dialtelecom.cz.
(tz)