Cílem projektu iŠanon je nabídnout veřejnosti službu, která postupně nahradí klasické šanony. Stále více se setkáváme s elektronickými fakturami, jejichž správa je jiným způsobem než uložením na harddisk či vytištěním a založením do tradičního šanonu prakticky nemožná. Během života člověka či v průběhu podnikání vzniká celá řada dokumentů, jejichž objem není malý a větší část z nich je třeba uchovávat.
Klasická papírová podoba těchto dokumentů zabírá místo a jejich prohledávání je zdlouhavé. Oproti tomuto přístupu stojí projekt iŠanon, který se snaží maximálně zefektivnit práci s dokumenty, dokáže je uchovávat, zpracovávat elektronická data a zvládá také fulltextové vyhledávání napříč všemi dokumenty.
Vývoj podložený praxí
Základní funkcí iŠanonu je správa dokumentů v podobě online datového úložiště. Jelikož však vývoj služby vychází z praxe a potřeb podnikatelů i obyčejných lidí, má služba celou řadu dalších unikátních
vlastností. Jednou z nich je pokročilé vytěžování dat z dokumentů, díky kterému jsou veškeré elektronické dokumenty jednoduše rozřazovány do zvolených složek/šanonů.
Pro ilustraci: stačí pouze jednou zadat, kam se má zařadit vaše faktura za telefon a při dalším vyúčtování již systém sám předvyplní hlavičku daty z faktury a navíc zvolí i konkrétní umístění na základě dřívějších akcí. Kromě zmíněných funkcí je možné napojit iŠanon také na datové schránky, odkud se automaticky stahují veškerá data a zůstávají uchována ve vytvořené struktuře šanonů.
Odklon od klasických papírových dokumentů k elektronickým je stále výraznější a je podporován nejen komerčními subjekty, ale i státem. Pro velké společnosti jsou dostupné drahé a složité informační systémy. Malí podnikatelé, živnostníci a fyzické osoby však nemají jednoduchý nástroj, který by umožňoval rovnocennou komunikaci a usnadňoval také práci s dokumenty.
Proto vznikl iŠanon. Smyslem projektu není nahradit účetní program nebo umět plánovat příjmy a výdaje, hlavním cílem je usnadnit agendu spojenou s provozem podnikání či s provozem domácnosti a poskytnout podporu ať už pro komunikaci s komerčními subjekty nebo se státními institucemi. Obsah iŠanonu je v důsledku možno použít jako ideální podklad pro účetnictví.
iŠanon roste s uživatelem
Veškeré funkce iŠanonu jsou vytvořeny tak, aby byly co nejjednodušší na ovládání a přitom dokázaly nabídnout maximum užitku. Ve službě tak nenajdete žádné předdefinované složky ani adresářovou strukturu, které se musíte přizpůsobit. Každý uživatel si vytváří virtuální šanony a záložky při vkládání konkrétního dokumentu, takže celý systém je budován podle jeho potřeb včetně názvosloví a třídění.
Přesto však nadále zůstávají zachovány všechny výhody systému, jako je dostupnost odkudkoliv prostřednictvím webového prohlížeče, jednoduché vyhledávání, tvorba přehledných grafů a tabulek nákladů.
Každé podnikání se vyvíjí společně s tím, jak rostou požadavky a přání zákazníků. iŠanon je připraven růst spolu s uživatelem. Celý systém je postaven na modulárním řešení, které umožňuje využívat
vždy jen to, co pro své podnikání konkrétní uživatel potřebuje. Základní funkcionalitou je správa dokumentů s možností vyhledávání, třídění a generování přehledů. Pokud však podnikatel zjistí, že by potřeboval pracovat s rezervačním systémem, není problém jej využít.
Chce-li budovat databázi stálých zákazníků a pracovat s jejich daty, může si iŠanon rozšířit o další funkcionalitu. Koncept služby je podobný jako u velkých CRM systémů – modularita usnadňuje využívání jen toho, co uživatel skutečně potřebuje, na druhou stranu však umožňuje i komplexní správu podnikatelské agendy.
Bezpečnost dokumentů
Bezpečnost aplikace iŠanon a dokumentů do ní vložených je hlavní prioritou provozovatele. Aplikace iŠanon byla otestována dle mezinárodních bezpečnostních standardů OWASP renomovanou společností AutoCont CZ a.s. (14. 4. 2012). iŠanon v testech obstál a potvrdilo se, že data uživatelů jsou v iŠanonu v bezpečí.
Obchodní model
Standardně je služba iŠanon nabízena ve třech cenových variantách, rozdělených podle délky předplatného.
• 1 měsíc: 300 Kč
• 6 měsíců: 1 600 Kč
• 12 měsíců: 3 000 Kč
• rozšiřující služby v podobě propojení s datovou schránkou a modulem pro rezervace a plánování zdrojů jsou každá v ceně 25 Kč/měsíc
Při předplacení iŠanonu na 12 měsíců jsou služby propojení s datovou schránkou a modulem pro rezervace a plánování zdrojů poskytovány zdarma. V rámci oficiálního uvedení na trh mohou uživatelé využít zvýhodněné akce, která trvá do 30. září 2012 a zřídit si iŠanon s 60% slevou, za tyto ceny.
• 1 měsíc: 120 Kč
• 6 měsíců: 640 Kč
• 12 měsíců: 1 200 Kč
Při předplacení iŠanonu na 12 měsíců jsou služby propojení s datovou schránkou a modulem pro rezervace a plánování zdrojů poskytovány zdarma.
Kdo za projektem stojí
iŠanon je ryze českým projektem, který nemá v České republice přímou konkurenci, podobná služba dosud neexistuje. Za projektem stojí společnost Deltax Software, která zajišťuje její vývoj a provoz.
Na projektu se přímo podílejí Milan Eyberger, který je vedoucím celého projektu, a Milan Šídlo, zodpovědný za vývoj aplikace. Marketingovým partnerem projektu je komunikační agentura Arkadia.
Duchovním otcem projektu iŠanon je Zdeněk Dutý, z jehož zkušeností a potřeb vznikla první idea nástroje pro správu dokumentů v elektronické podobě. Sám Zdeněk Dutý k celému projektu dodává:
„V průběhu mého pracovního života vzniklo nemalé množství dokumentů, které jsem potřeboval třídit a archivovat. Často se však stávalo, že jsem potřeboval něco najít v dokumentech, které již byly důkladně archivovány, což bylo časově velmi náročné. Elektronická podoba dokumentů je z hlediska úspory času a nákladů ideálním řešením. Navíc jsou data dostupná prakticky odkudkoliv."
Kmotrem projektu iŠanon je Ondřej Felix, který se ve světě informačních systémů a správy dokumentů pohybuje již delší dobu a mezi jeho úspěchy patří například zavedení tzv. Czech POINTů
(Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál).
A proč se rozhodl Ondřej Felix stát se kmotrem? „Z pohledu obyvatele či malého podnikatele je v České republice nedostatek služeb, které by mohly být nápomocny při komunikaci se státem. Pokud chcete být těmto institucím rovnocenným partnerem, pak je třeba pracovat s elektronickými dokumenty snadno a jednoduše. Tyto předpoklady iŠanon splňuje a jsem rád, že podobný projekt vznikl právě v České republice."
Profily mluvčích
Ondřej Felix
Je jedním z nejzkušenějších IT odborníků v České republice. Dříve působil jako vedoucí
české pobočky společnosti Oracle pro oblast veřejných služeb ve střední a východní Evropě. Posléze zastával pozici předsedy představenstva Českého Telecomu a také pozici generálního ředitele. Na pozici ředitele České pošty se mu podařilo realizovat myšlenku jednotného místa pro komunikaci občanů se státem, tzv. Czech POINT. V současnosti je hlavním architektem českého e-governmentu a stojí mimo jiné za spuštěním základních registrů.
Zdeněk Dutý
Patří mezi zkušené odborníky na IT trhu a ve vývoji informačních technologií. Po studiu na vysoké škole strávil několik let ve společnosti PVT (dnes Asseco ČR) a stál u zrodu společnosti APP Systems (dnes NESS ČR). V roce 1992 založil společnost Deltax Systems, která se v průběhu let stala jedním z nejzkušenějších systémových integrátorů v České republice. V roce 2007 nastoupil Zdeněk Dutý na pozici ředitele pro prodej veřejné správě ve společnosti Telefónica O2. V současné době se věnujebprojektům v oblasti e-govermentu.
Milan Eyberger
Je absolventem Vysoké škole ekonomické (obor Informační technologie). Začínal ve společnosti Alwil Trade jako IT specialista,poté následoval přestup do PVT a následně do Českého Telecomu, kde byl zodpovědný za návrh a realizaci datových sítí pro korporátní zákazníky. Od roku 2005 zastává pozici ředitele společnosti Winsite, která se zabývá řízením IT projektů, návrhem a integrací podnikových řešení.
Kde projekt iŠanon najít
Kompletní informace o funkčnosti včetně možnosti vyzkoušení jsou k dispozici na webových stránkách projektu www.isanon.cz
K dispozici dvě varianty služby
• Demoverze – určená pro základní prohlídku systému, pouze ke čtení, nelze vkládat ani mazat data
• Standardní verze – při registraci je možné vložit zkušební data a pracovat s nimi okamžitě, anebo začít iŠanon používat běžným způsobem. Po dobu 30 dní je přístup zdarma s možností plného využití služby
(tz)