ČSOB a Era svým klientům z řad fyzických a právnických osob přinášejí novinku, Komfortní datovou schránku, do níž je možné vstupovat přímo z prostředí elektronického bankovnictví. Po zavedení služby Czech POINT na vybraných finančních centrech Ery tak Československá obchodní banka a.s. pokračuje v rozvoji digitalizace komunikace mezi občany, komerčním sektorem a státem.
Československá obchodní banka jako vůbec první komerční subjekt zavedla na českém trhu od letošního roku na svých Era finančních centrech službu Czech POINT a Komfortní datové schránky (KDS) jsou dalším krokem v zjednodušování komunikace s veřejným sektorem. „Jsme rádi, že můžeme přispět k digitalizaci státní správy, což považujeme za významné zjednodušení a úsporu času na straně občanů, státu i komerčních subjektů,“ vyzdvihuje roli banky ředitel výzkumu a vývoje Petr Jaroš z ČSOB.
Rozvoj systému datových schránek tímto směrem vítá také náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie Petr Solský. „Od počátku spuštění datových schránek bylo naším cílem rozvíjet systém tak, aby bylo jeho používání přívětivé pro co největší množství uživatelů. Samozřejmě při vědomí toho, že musí být zajištěna co největší bezpečnost údajů i samotného přístupu do datové schránky,“ uvedl Petr Solský s tím, že propojení internetového bankovnictví a datových schránek může být jednou z cest, jak občanům přihlašování do datových schránek zjednodušit při zachování bezpečného připojení.
Služba KDS je určena klientům ČSOB a Ery, kteří vlastní datovou schránku. KDS umožňují pohodlný vstup k datovým zprávám − z jedné nebo i několika schránek − z důvěrně známého prostředí elektronického bankovnictví a business bankingu bez nutnosti vstupovat do webového portálu Informačního systému datových schránek (ISDS). Tuto službu po technické stránce plně zajišťuje ČSOB. Tlačítko „Komfortní datová schránka“ se v aplikaci objeví automaticky, klientům se po rozkliknutí otevře nové okno prohlížeče s uživatelským rozhraním KDS. „Majitelé Komfortních datových schránek nemusejí mít obavy, že by banka do schránek nahlížela. Zabezpečení je stejně vysoké jako u elektronického bankovnictví, kde také nemáme přístup k přihlašovacím údajům,“ říká Jan Svoboda, projektový manažer ČSOB. Základním cílem KDS je zajistit pro klienta takové podmínky práce s datovými zprávami, aby měl zajištěnou uznatelnost a platnost elektronických dokumentů po dlouhou dobu bez nutnosti jejich přerazítkování časovými razítky.
Jak zřídit datovou schránku?
Pokud jste nově vznikající obchodní společnost, zapsaná v obchodním rejstříku, datová schránka právnické osoby vám bude zřízena automaticky.
V ostatních případech je nutno o zřízení datové schránky požádat ministerstvo vnitra, což lze učinit na kterémkoliv kontaktním místě Czech POINT na vybraných pobočkách České pošty, městských úřadů či městských částí i vybraných Era finančních centrech. K vyřízení žádosti je třeba pouze občanský průkaz.
Mám datovou schránku, jak se k ní v elektronickém bankovnictví dostanu?
V případě, že již máte datovou schránku, tak vás elektronické bankovnictví navede ke spojení s DS. Proces je velmi jednoduchý. Při prvním přihlášení spojíte svou datovou schránku s elektronickým bankovnictvím ČSOB nebo Ery přes webový portál ISDS (Informační systém datových schránek). Při každém dalším přihlášení již budete komfortně vždy směrováni přímo do své DS.
Funkce a napojení datových schránek na základní registry
Datové schránky jsou informačním systémem veřejné správy a díky informačním technologiím zásadně mění způsob doručování (přijímání a podávání) úředních dokumentů. Pomocí datových schránek je možné zasílat dokumenty v elektronické podobě orgánům veřejné moci a také je takto od nich přijímat.
Tento způsob komunikace – prostřednictvím datových schránek – nahrazuje klasický způsob doručování v listinné podobě, protože zákon o datových schránkách zrovnoprávňuje papírovou a elektronickou verzi zasílaného dokumentu. Orgánům veřejné moci a právnickým osobám jsou datové schránky zřízeny automaticky, všem ostatním na základě jejich žádosti.
Pokud má osoba zřízenu datovou schránku, mají všechny státní orgány povinnost s ní komunikovat pouze touto cestou, čímž lze jednoduše předejít nepříjemnostem, jež vznikají, pokud orgány veřejné moci pošlou dokument například na starou adresu a následně je uplatněna tzv. fikce doručení. Navíc pokud si to klient přeje, může si zvolit možnost komunikovat prostřednictvím datových schránek také se všemi právnickými osobami. Tato služba je sice zpoplatněna, ale ceny jsou výhodnější než u klasické papírové korespondence, a navíc zde zůstává záruka průkazného doručení dokumentu.
Cílem projektu informačního systému datových schránek je efektivnější – tedy rychlejší, levnější a spolehlivější veřejná správa, což pozitivně pocítí každý občan.
(tz)