Čínský výrobce mobilních telefonů ZTE se za tři roky působení na českém trhu vryl do podvědomí tuzemských zákazníků zejména jako výrobce chytrých mobilních telefonů s příznivým poměrem cena/užitná hodnota. Celosvětově však divize ZTE, která se zaměřuje na výrobu mobilních telefonů a příslušenství, letos slaví již patnácté narozeniny.
Jaká tedy byla cesta ZTE od skromných začátků až do první pětky mezi nejvýznamnějšími výrobci mobilních telefonů na světě?
První kapitola – skromné začátky a raketový růst v Asii
Oddělení vývoje mobilních telefonů ZTE bylo založeno v roce 1998 v čínském Šenzenu a již o rok později ZTE uvedlo na trh první GSM dual-band mobilní telefon vlastní produkce. Téhož roku se oddělení výzkumu a vývoje mladé značky ZTE vytáhlo s vůbec prvním CDMA mobilním telefonem s výměnnou SIM kartou na světě. První krůčky ve světě výroby mobilních telefonů firmy, která se doposud zabývala spíše výstavbou infrastruktury mobilních sítí, ukázaly potenciál. Díky tehdejšímu raketovému celosvětovému růstu poptávky po mobilních telefonech vyčlenilo v roce 2003 ZTE významné výrobní kapacity a začalo tak se skutečně masovou výrobou mobilů a příslušenství. Již o rok později, v roce 2004 dosáhly prodeje společnosti v této oblasti 11 milionů prodaných kusů. ZTE se tehdy podařilo uspokojit více než polovinu čínské poptávky po mobilních telefonech pro CDMA sítě. V éře 2G sítí ZTE dodalo svá zařízení pro technologické standardy GSM, CDMA a PAS (mobilní síť na frekvenci 1880 – 1930 MHz používaná v Číně, Japonsku a Taiwanu).
Druhá kapitola – 3G technologie a expanze do zahraničí
Úspěchy na domácím trhu vedly ZTE k logickému kroku expanze na zahraniční trhy. První telefony značky ZTE se za hranicemi Číny objevily poprvé v roce 2005. Strategie rozvoje ZTE byla jasná – vytvoříme pro každou operátorskou síť s jakoukoliv technologií telefon přesně na míru. To umožnovaly rozsáhlé výrobní i vývojové kapacity ZTE. Právě spojení ZTE a významných operátorů bylo pro první krůčky společnosti v zahraniční klíčové. Prvním takovým spojencem společnosti v Evropě byl operátor Hutchison 3G (dnes působí pod značkou 3 v Itálii, Dánsku, Rakousku, Švédsku, Velké Británii, Irsku, Hong Kongu a Indonésii). ZTE se stalo také prvním čínským výrobcem, který představil zařízení pro 3G sítě. Dalším důležitým milníkem byl rok 2006 a navázání partnerství s operátorem Vodafone. Zařízení ZTE se pod operátorským brandem dostala k zákazníkům ve více než 50 zemích světa. V roce 2008 vyrobilo ZTE mobilní telefon s pořadovým číslem 100 milionů. Jednalo se o první high-end přístroj s technologií TD-SCDMA vyrobený u příležitosti zahájení olympijských her v Pekingu. Od této doby se také datuje neotřesitelné strategické partnerství ZTE a nejvýznamnějšího čínského operátora China Mobile.
Třetí kapitola – chytré mobilní telefony a tablety
Historie mobilních telefonů ZTE s operačním systémem se datuje od roku 2010. V tomto roce byl vyroben vůbec první přístroj ZTE s mobilním operačním systémem Android. Jednalo se rovněž o první Android smartphone v Číně. V následujícím roce ZTE oznámilo dlouhodobou strategii zaměřenou právě na výrobu chytrých telefonů. Prvotní výrazné úspěchy zaznamenal zejména i u nás dobře známý a dnes již takřka legendární model ZTE Blade, kterých bylo celosvětově prodáno v krátkém čase 10 milionů kusů. Diverzifikace portfolia přinesla 3 hlavní řady zařízení ZTE. Nižší třídu s označením Blade, střední pod jménem Skate a sérii nejpokročilejších zařízení s přídomkem Grand.
Další směřování značky
Za 15 let dokázal čínský výrobce ZTE svým zákazníkům dodat již 500 milionů mobilních telefonů a tabletů a dle čísel většiny společností pro výzkum trhu mu v této oblasti patří celosvětově čtvrtá či pátá příčka.
Budoucnost divize výroby mobilních telefonů ZTE je ve znamení zařízení střední třídy a high-endu. Již nyní se do této kategorie zařadila novinka na českém trhu ZTE Grand S Flex. ZTE dále spolupracuje s gigantem mezi výrobci čipů Intel na nových generacích chytrého mobilního telefonu Grand X in. Na tuzemský trh dorazí také přístroje z řady Open s operačním systémem Firefox OS. Právě různorodost nabídky a spolupráce s vícerými technologickými partnery nejlépe vystihuje další směřování společnosti.
(tz)