České republice patří v regionu střední a východní Evropy z hlediska velikosti trhu IT služeb třetí místo za Ruskem a Polskem. Kromě dodávek hardwaru a softwaru jde o nejvýznamnější složku celkového byznysu informačních technologií. To se promítá i do trhu práce a školství. Řada středních škol začala v posledních letech studentům otevírat obory spojené s informačními technologiemi jen proto, aby využila tohoto trendu a získala studenty.
S každým studentem totiž přichází na školu i finance od státu. Jen v žebříčku oborů na pracovním trhu je právě obor informačních technologií podle dostupných údajů na druhém místě s 9,3 procenty volných míst. Přitom kvalita výuky odborných předmětů mnohdy založená i na vybavení školy jsou někde na velmi nízké úrovni. Ukazuje se to na propastných rozdílech v kvalitě IT oborů, míní zástupci Střední soukromé školy výpočetní techniky v Praze, která se úzce specializuje na tento segment.
Těch, kteří o sobě na trhu práce dnes tvrdí, že jsou IT specialisté je věru mnoho, bohužel těch těm, co informačním technologiím skutečně rozumí, je ve skutečnosti daleko méně. První kroky v tomto směru přitom mnohdy absolvují právě na střední škole. Pozornost při jejím výběru je pro studenty klíčová. IT studium totiž s nadsázkou není jen o hraní počítačových her. Škol, které nabízí studium zaměřené na IT, je mnoho. Nemálo škol nabízí spolu s oborem informační technologie i obory, které s oborem IT nesouvisí nebo souvisí jen okrajově. Student pak absolvuje odborné či praktické předměty, jejichž náplň je v budoucím uplatnění absolventa právě v oboru IT silně diskutabilní. O programování či prostředí Windows a Linux se tak možná dozví jen teoreticky. Tristní je to i po stránce vybavení. Bez kvalitního hardwaru nelze novodobý software ani rozjet, nemluvě o nemalých investicích, na které tyto školy zkrátka nemají.
„Jen v letošním roce jsme zaznamenali několik studentů, kteří na naši školu přestoupili s tím, že je výuka oboru IT na předcházející škole, byť měli slušný prospěch, neuspokojovala. Mnohdy totiž pod dojmem frustrace ztratili i motivaci. V rámci odborné výuky totiž absolvovali např. dílny, učili se svářet nebo nemohli při výuce využívat software a to proto, že konfigurace počítače toto prostě neumožňovala. Dokážu si představit, že by naše škola učila ještě jiný obor, který s IT příliš nesouvisí. Ale již si nedokážu představit, že bychom výuku dokázali udržet na slušné úrovni. Z tohoto důvodu jsme školou, která je zaměřena pouze na obor informační technologie. Platí staré známé přísloví: „Když dva dělají totéž, není to totéž“,“ říká ze zkušenosti Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky na pražském Proseku.
Jak se tedy zorientovat?
Do výběru střední školy zbývá jen pár týdnů. Zdrojů, ze kterých je možné získat prvotní informace je celá řada: internet, výchovný poradce, burzy středních škol, inspekční zprávy. Ještě lepší jsou reference od známých nebo kamarádů potomka. Je důležité vybranou školu navštívit. Nejlépe na dni otevřených dveří. Je dobré pohovořit s vyučujícími, žáky a příp. absolventy.
„Důležitým, nikoliv však jediným, předpokladem kvalitní výuky je materiální zázemí, které škola nabízí. Výuka na úrovni není prostě bez kvalitního vybavení možná. Ostatně mi o tom na SSŠVT víme své a vybavení neustále modernizujeme. Pokud školu uvádí, že studenti mají k dispozici např. pět učeben ICT, může to znít lákavě, učeben je dost. Ovšem je dobré se zaměřit i na druhou stránku věci,“ poukazuje Martin Vodička.
Počet studentů
Je obrovský rozdíl, zda má tyto učebny k dispozici tři sta nebo pět set studentů. Kvalitní „ajťák“ by měl mít v co nejširší míře praktické dovednosti. Zajímejte se tedy o počty hodin výuky, které studenti stráví přímo u počítače. Zeptejte se, co se v jednotlivých předmětech učí. Zda vyučující spolupracují s praxí. Kolik žáků pokračuje ve studiu na VŠ. Prostě, ptejte se a tvořte si názor.
Určitým vodítkem může být i to, zda se škola specializuje pouze na výuku IT oboru nebo má v nabídce široké portfolio odlišných oborů. Stejně tak zajímavou informací může být i tradice výuky IT oboru ve škole. Pokud oboru nerozumíte, zkuste si vzít na pomoc odborníka.
Státní nebo soukromá?
„Otázka zcela určitě důležitá. Odpověď na ní by neměla být na prvním místě. Je třeba zvážit všechny důvody pro a proti, porovnat jednotlivé školy, a pak se teprve rozhodnout. Prostředky vložené do kvalitního vzdělávání se vyplatí a vrátí,“ myslí si ředitel SSŠVT.
IT na trhu práce je stále v kurzu
Žebříčku oborů, v nichž zaměstnavatelé v roce 2013 otevřeli nejvíce nových míst, vévodil prodej a obchod (s podílem 13,8 %). Druhou příčku obsadil obor informačních technologií (9,3 %), následovaný strojírenstvím (7,7 %), administrativou (7,7 %), výrobou a průmyslem (6,9 %) a bankovnictvím/finančními službami (5,7 %). Růst počtu pracovních příležitostí se týkal zejména strojírenství (+1,8 %) a dalších oborů, v nichž firmám chyběli lidé s technickým zaměřením. Největší propad byl zaznamenán v bankovnictví, v němž bylo otevřeno o 15,3 % méně pozic než o rok dříve.
O Soukromé střední škole výpočetní techniky Praha (SSŠVT)
Soukromá střední škola výpočetní techniky, s.r.o. je střední odborná škola s dlouholetou tradicí, fungující od r. 1994. Studentům nabízí studium specializací: grafické systémy a tvorba webových stránek, správa počítačových sítí, programování a databázové systémy. V současné době patří mezi nejmoderněji softwarově i hardwarově vybavené školy v ČR. Jejím výrazným kladem je také kvalita pedagogů. Jak vyučující odborných, tak i všeobecně vzdělávacích předmětů, kteří jsou ve svých oborech fundovanými profesionály. Kvalita výuky se každoročně odráží ve vysokém počtu absolventů přijímaných na vysoké školy. O absolventy školy je rovněž značný zájem na trhu práce. Uplatňují se v širokém spektru zaměstnání spojených s využitím výpočetní techniky a informačních technologií. SSŠVT je členem Sdružení soukromých škol ČMS. Více informací o společnosti naleznete na http://www.sssvt.cz.
(tz)