INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Jaká je aktuální situace ve veřejné dopravě v České republice? Jakým způsobem je možné jí zefektivnit a zjednodušit s ohledem na zákazníky i dopravce? Jak využít světových trendů a zkušeností společnosti MasterCard ze zahraniční? Tyto otázky řeší 7. ročník projektu MasterCard česká centra rozvoje. Na vhodných řešeních pro veřejnou dopravu v České republice s MasterCard spolupracuje Středisko regionálních a správních věd Vysoké školy ekonomické v Praze.

V analýze, kterou v rámci projektu MasterCard česká centra rozvoje zpracovala Vysoká škola ekonomická v Praze, se uvádí, že v roce 2013 přepravila veřejná hromadná doprava v ČR 2,7 miliardy osob. Vozidla veřejné dopravy u nás ročně najezdí více než 400 mil. km, což je delší vzdálenost než ke Slunci a zpět. Veřejná doprava je proto významným tématem na národní i regionální úrovni.

„Aktuálně v regionální veřejné dopravě existuje jedenáct krajských a tři meziměstské systémy integrované dopravy, které pokrývají 70 % území České republiky, integrující více než 200 dopravců a 112 systémů městské hromadné dopravy. V systémech existují výrazné odlišnosti jak v hloubce integrace, tak i  platebních způsobech.“ říká Martina Kirchrathová, Commerce Development Director MasterCard pro Českou republiku a Slovensko. „Regionální veřejná doprava v České republice je roztříštěná, to je neefektivní. Vzájemně nekompatibilní řešení jsou hrozbou pro další rozvoj a vyšší komfort ve veřejné dopravě,“ dodává Milan Damborský z Vysoké školy ekonomické v Praze.

Pět z těchto integrovaných dopravních systémů má vlastní karty, například Opencard v Praze nebo Plzeňská karta v Plzni. Řada dopravců má pak další vlastní karty. Vedle toho mají cestující možnost platit za jízdenky pomocí SMS a různých mobilních aplikací. Nicméně bankovní karty v ČR zatím nelze použít ani pro platbu v automatu na jízdenky, ani přímo v dopravních prostředcích. V dnešní době, kdy si lidé stále více zvykají a preferují bezhotovostní – a nyní již i bezkontaktní – platby, je toto mnoha cestujícími vnímáno jako nepohodlné.

Bezkontaktní řešení MasterCard pro oblast dopravy

Společnost MasterCard má velmi bohaté zkušenosti se zaváděním bezkontaktních plateb ve veřejné dopravě v různých zemích světa již od roku 2005, kdy poprvé představila co-brandovanou hybridní platební kartu na Tchaj-wanu ve spolupráci s Taipei Smart Card Corporation. Ta platila nejen na všech linkách veřejné dopravy ve městě Tchaj-pej, ale šlo s ní i nakupovat v obchodech. Od té doby již podobným způsobem zavedla úspěšná řešení pro městská dopravní centra v dalších zemích Asie a Tichomoří, v Kanadě, v Latinské Americe a Karibiku, ve Spojených státech a v Evropě například ve Francii, Itálii, Velké Británii, Turecku, Rusku, Polsku a na Slovensku, kde se podílela na projektu Bratislavské městské karty.

Bratislavská městská karta je vydávána od začátku roku 2011 a má nejen aplikaci pro veřejnou dopravu, ale lze s ní uplatnit slevu na vstupném do městské zoo, do galerií a muzeí i u obchodních partnerů. Rovněž slouží jako průkazka do knihovny.

„Inovativní řešení bezkontaktních plateb s technologií Paypass™ se uplatňují v dopravních systémech po celém světě hned z několika důvodů,“ dodává Martina Kirchrathová. „Nabízejí totiž příležitosti ke snížení provozních nákladů, zvládání rizik a finančního řízení dopravních podniků, zároveň také přispívají k větší plynulosti dopravy a pohodlí pro cestující.“

Využít se dají jak v metru, tak v příměstských vlacích, v tramvajích, autobusech, taxících, na trajektech, v parkovacích zařízeních a u mýtných stanic.

Výhodou řešení společnosti MasterCard je i to, že globální strategie pro oblast dopravy podporuje celou řadu řešení – například hybridní, co-brandované, retailové či předplacené. Tato řešení lze upravit pro mnoho různých akceptačních scénářů, z nichž každý má složité specifické nároky. Každé řešení přitom nabízí výhody plynoucí z projektové koordinace, rychlosti, bezpečnosti, ale také zapojení marketingu sítě MasterCard. V neposlední řadě zapojení otevřených standardů MasterCard limituje korupční prostor a městu i dopravním podnikům poskytuje flexibilitu ve volbě dodavatelů.

Výhody vnímají i cestující, pro které je bezkontaktní způsob placení tím ideálním, protože je jednoduchý, rychlý a bezpečný. To potvrzují i čísla z průzkumu, který uskutečnila firma Harris Interactive:

·         66 % cestujících v USA, 83 % cestujících v Singapuru a 88 % v Jižní Koreji by k placení používalo bezkontaktní prostředky;

·         72 % procent dotazovaných si přejí, aby se ve všech systémech místní hromadné dopravy mohlo platit jen jednou kartou;

·         cestující v USA odhadují, že při používání bezkontaktního placení by v hromadné dopravě ušetřili celé dva dny (50 hodin) ročně.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Projekt MasterCard česká centra rozvoje se již sedmým rokem věnuje hodnocení ekonomické situace českých krajů a měst. V letošním roce se zaměřuje na analýzu systémů veřejné dopravy ve všech 14 krajích. Cílem studie je poskytnout vzájemně srovnatelné informace, které budou užitečné pro dopravce i zastupitele krajů a krajských měst.  Hlavními řešenými tématy jsou fungování dopravních systémů, rozsah služeb pro cestující, platební prostředky, financování a další témata specifická pro jednotlivé kraje. Metodika projektu stejně jako v minulých letech vzniká na půdě Vysoké školy ekonomické v Praze.

(tz)

Slovo ke dni

  • Voda a veselí

    Tvoří až 80 % lidského těla. V její molekule jsou obsaženy dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Podle některých studií uspořádáním molekul dokáže reagovat na emoce. Harmonické uspořádání lze dosáhnout tím, když tuto kapalinu udržujeme v prostředí, kde vládne pohoda, pozitivní lidské emoce bez extrémních výkyvů. K opaku stačí vodu vystavit agresi, hněvu a lítosti či smutku. Je to zjištění, které vede k zamyšlení. Voda je základem procesů v lidském těle. A je-li vystavena každodennímu bohatému přísunu negace, jak na to organismus musí reagovat? A co když bychom naopak naše smysly zušlechťovali přísunem optimismu, radosti a naděje? Jak by se naše těla změnila? Dala by se tak třeba zvrátit některá psychosomatická onemocnění… Možná by se dokázaly aktivovat hluboké procesy obnovy a prodloužila by se průměrná délka dožití ve zdraví… Nebylo...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3