1. VOX a.s., SEMIS spol. s r.o. a Univerzita Jana Amose Komenského Praha pořádají 15. dubna v hlavním městě ČR konferenci s názvem E-learning forum 2015. Hovořit se bude o online technologiích pro rozvoj lidského potenciálu. O odpověď, co se za letošním ročníkem konference skrývá, jsme požádali PhDr. Bohumíra Fialu z pořadatelské organizace SEMIS.
Jak byste vysvětlil naprosto neinformovanému člověku, co je e-learning forum?
Koncem devadesátých let vyvolala velký zájem možnost vzdělávání prostřednictvím počítačů v síťovém prostředí. Objevovala se hesla typu „rychleji, levněji, lépe“. Na druhé straně se vyjevila celá řada pochybností i otázek spojených s tímto způsobem vzdělávání. V roce 2000 nás napadlo, že by bylo dobré, aby se personalisté, zástupci vzdělávacích institucí i IT firmy poskytující řešení v této oblasti setkali a otevřeně o možnostech i úskalích elektronického vzdělávání hovořili. Prostorem pro toto setkání se stala jednodenní konference, která se uskutečnila na jaře 2001. I když vzbudila značný zájem, předpokládali jsme, že půjde o jednorázovou záležitost. Nicméně tento zájem i rychlý vývoj elektronického vzdělávání byl podnětem k zorganizování další takové konference. Postupně tak vzniká myšlenka vytvořit prostor (forum) pro pravidelná setkávání zaměřená na e-lerning a e-learning forum bylo na světě. Letos tato akce vstupuje do 15. ročníku. Je to nejdéle pravidelně probíhající takto zaměřená konference.
Za dobu trvání projektu na konferencích zaznělo více než 240 odborných příspěvků, které vyslechlo téměř 2000 účastníků. Informace o jednotlivých ročnících konference jsou k dispozici na stránkách www.euniverzit.cz. Pokud bych to měl stručně shrnout, tak e-learnig forum je setkání konferenčního typu zaměřené na využívání nových možností, které pro vzdělávání nabízejí informačně komunikační technologie, včetně nových médií. Oceněním úsilí vloženého do organizování těchto setkání je záštita, kterou konferenci poskytl Marcel Chládek, ministr školství a tělovýchovy.
Motto konference Online technologie pro rozvoj lidského potenciálu se mi líbí, ale mohu si pod tím představit prakticky cokoli. O jaké nástroje především jde a jaká je jejich účinnost?
Na problém by asi bylo vhodné se podívat ze dvou úhlů pohledu. Za prvé se na to můžeme podívat z pohledu vzdělávání jako řízeného procesu učení a vyučování. V tomto případě to budou technologie umožňující celý proces přesně nastavit, řídit a kontrolovat. V současnosti to jsou např. tzv. LMS systémy nebo kurzy typu MOOC. Ty v sobě mohou zahrnovat celou řadu dalších nástrojů – od textových materiálů, video přednášek, testování znalostí až po diskuzní fóra či společná řešení úkolů.
Pokud budeme hovořit o informálním vzdělávání či sebevzdělávání, je zde škála možností širší. Mohou to být informace volně publikované v prostředí internetu, které si člověk vyhledává na základě svého zájmu. Velmi účinným nástrojem jsou odborné (tematicky zaměřené) portály. Na sociálních sítích je celá řada odborně zaměřených diskuzních skupin. Ale mohou to být třeba blogy, online výukové hry, wiky nástroje, kdy lidé společně pracují na vytváření obsahu, a tím se také učí. Online nástrojů podporujících učení je nepřeberné množství, některé zanikají, nové vznikají. Řada těchto technologií bude představena na letošním ročníku konference e-learning forum. Nicméně je třeba zdůraznit, že při využívání online technologií při učení i vzdělávání je důležitá motivace lidí k učení.
Učení patří k základním lidským vlastnostem. Máme po milionech let vývoje ještě volný potenciál k dalšímu růstu?
Nejsem odborníkem na vývoj živých organizmů. Dle mého názoru je učení proces, který nemá konec. Hrají tam zřejmě vliv i dispozice jedince. Zde se ale dostáváme za hranice problematiky, kterou se zabývám, tj. didaktiky.
V čem firmy a další organizace nejvíc chybují ve využívání lidských možností a proč?
Bude to asi velmi individuální. Otázka mi však připomněla slavnou knihu Toma Peterse Hledání dokonalosti. Pokusím se volně interpretovat jednu z důležitých myšlenek této knihy. Peters říká, že ve své praxi pozoruje, že „mnoho organizací zaměstnává velké počty „vypnutých“ lidí, kteří jsou mimo práci tvořiví, inteligentní a kooperativní, a přesto neuplatňují žádnou z těchto vlastností na pracovišti. Peters to připisuje po sobě jsoucím generacím manažerů, kterým se nepodařilo povzbuzovat, a často i odrazovali, svoje zaměstnance k využití jejich potenciálu při práci. Možná v těchto myšlenkách moudrého muže najdeme i odpověď na vaši otázku.
Kam směřuje celoživotní vzdělávání? Nebudou se místo mozku vyvíjet jen chytré technologie?
Možná by bylo lepší místo vzdělávání, které často asociuje školní lavice, hovořit o celoživotním učení. A učení je přirozená potřeba člověka. Konec konců i chytré technologie musí (alespoň zatím) vytvořit lidský mozek.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer