V Česku ročně vznikají stovky nových mobilních aplikací. Řada z nich v tuzemsku neskončí a programátorské firmy chystají jejich globální expanzi. O novinky do mobilů se zajímá v poslední době stále více firem, které postupně objevují přínosy, jaké jim používání smartphonů a tabletů může přinést pro jejich byznys. Zájem o mobilní řešení mají zejména střední a velké firmy napříč odvětvími.
Takzvané B2B mobilní aplikace mají podle odborníků velký potenciál. „Například řešení, které jsme vyvinuli pro Bohemia Energy a které používá více než 600 obchodních zástupců, přineslo této společnosti výrazné zvýšení efektivity obchodní sítě. Investice v řádu jednotek milionů korun se zadavateli vrátila už během několika málo měsíců oproti plánovaným dvěma rokům,“ uvádí Tomáš Čermák, marketingový ředitel a spoluvlastník společnosti eMan s.r.o.
Mobilní aplikace podle něj v současnosti poptávají zejména společnosti podnikající v oboru energetiky, obchodu a průmyslu. „Řešíme také celou řadu projektů z oblasti takzvaného internetu věcí - od průmyslových pekáren přes ovládání solárních panelů nebo automobilů až po nemocniční lůžka,“ říká Čermák. Využití vždy záleží na konkrétní firmě, vnitřních procesech a oboru podnikání. Podle Čermáka by ale vždy mělo nasazení mobilních řešení firmě pomoci dělat byznys lépe, efektivněji a vydělat peníze. „Chytré využívání mobilních aplikací, jak těch hotových, které si lze stáhnout z aplikačních obchodů Google Play nebo App Store, a především těch vyvinutých na míru konkrétním potřebám, může firmám přinést velmi výrazné efekty,“ dodává Čermák.
Mobilní aplikace pronikají i do jednoduchých procesů, jakými jsou stravenky pro zaměstnance. Také v tomto oboru začala digitalizace a papírové stravenky nahrazují stravenkové karty. Lidé ke kartám využívají aplikaci, kde najdou vše podstatné. „Mobilní aplikace TicketCard by Edenred zvyšuje uživatelský komfort a poskytuje držiteli stravenkové karty vždy aktuální informaci o zůstatku a o provozovnách, ve kterých lze kartu uplatnit. Mobilní aplikace je dostupná pro Android a iOS, stačí si ji stáhnout a spárovat se svou kartou,“ uvedl Pavel Kusý, marketingový ředitel společnosti Edenred, která provozuje systém předplacených platebních karet Ticket Restaurant Card.
Mobilní aplikace zažívají v poslední době zajímavou proměnu. Zatímco donedávna se od sebe nápady na aplikace příliš nelišily, dnes lidé sledují úspěšné aplikace po celém světě a inspirují se. „Vzniká tak mnoho velmi zajímavých projektů, přičemž některé z nich už i v Česku rostou raketovým tempem a budeme brzy svědky globální expanze,“ popisuje Tomáš Novotný ze společnosti Pixelmate. Jen v Česku podle něj ročně vznikají stovky aplikací, přičemž mnoho z nich si naprogramují a vydají sami programátoři, bez jakékoliv další marketingové podpory. „Ve světě je to pak nesrovnatelně více,“ uzavírá Novotný.
(tz)