Dne 26. května 2016 byl do beta verze spuštěn SnackHost, český cloud s globálními ambicemi. Zákazníci z celého světa si ve SnackHostu mohou pronajmout datový prostor za velmi výhodných podmínek. Cílové země jsou v počáteční fázi zejména země západní Evropy, později také Severní a Jižní Ameriky. SnackHost plánuje do dvou let od spuštění nabrat 50 tisíc zákazníků a dostat se na roční obrat kolem čtyř milionů dolarů. Služba zpočátku reálně poběží především na serverech v novém datovém centru ServerPark v Praze a jednom datacentru v texaském Austinu. Později přibude ještě lokace v Jižní Americe.
SnackHost je takzvaný cloud ve formě infrastruktury jako služby (IaaS). Nabízí tedy vytváření a provoz cloudových serverů za pravidelný poplatek. Je postavený na technologii OpenStack, díky čemuž je nabízen za velmi konkurenční cenu. „Jde o jeden z prvních cloudů, který si klade za cíl rozšiřovat portfolio služeb tak, že se stane opravdu unikátním cloudem pro jakýkoliv typ aplikace vyžadující infrastrukturu či hosting. Uživatelské prostřední bude velmi jednoduché, důležitou konkurenční výhodou bude ovšem nízká cena, uživatelské pohodlí a vysoká dostupnost,“ vysvětluje tvůrce značky SnackHost, Damir Špoljarič.
Projekt SnackHost má české kořeny, nicméně produkt cílí především na zahraniční trhy. Umožnila ho především stavba nového českého datacentra ServerPark v pražské Hostivaři, která byla dokončena v srpnu minulého roku a pojme až 8000 serverů. Služba SnackHost bude provozována právě i na těchto serverech, které jsou umístěny v jediném českém datovém centru splňujícím nejpřísnější mezinárodní technologický standard TIER IV. Již dnes jsou zde hostovány například významné e-shopy, zpravodajské a bankovní servery nebo dodavatelé energií. „Splnění mezinárodních nároků na provoz a bezpečnost datových center pro nás bylo v ServerParku kvůli mezinárodním ambicím projektu SnackHost naprosto stěžejní,“ potvrzuje Špoljarič.
Globálnost a geografické rozdělení je nespornou výhodou právě pro novou službu SnackHost. Díky němu si uživatel může vybrat, ve kterém datacentru a ve kterém státě chce mít službu spuštěnou. Bude tak mít v daném místě zajištěnou nejlepší možnou konektivitu z hlediska občasných výkyvů v sítích. „Využíváme pokročilou infrastrukturu a těžíme přitom z dlouholetých zkušeností. Chceme vytvořit komplexní hostingovou službu bez geografického cílení, která bude zahrnovat oblíbené a požadované služby klientů za nízkou cenu a oslovit tak uživatele v mnoha zemích,“ dodává Damir Špoljarič.
SnackHost chce v prvé řadě cílit na trhy v západní Evropě, později v USA a Jižní Americe, například v Brazílii či Chile. „Tamní trh neuvěřitelně expanduje a podíl konkurence zejména v Brazílii a Chile není takový jako jinde ve světě. Je tam ovšem řada překážek vyplývající jednak z legislativy, ale především ze zvyklostí a návyků obyvatel,“ popisuje Špoljarič.
Na vývoji nového českého cloudového produktu se pracovalo přes dva roky a aktuálně ho rozvíjí asi 17 lidí. V budoucnu se má tým SnackHostu rozrůst o posily z USA. SnackHost jede v ostré verzi od letošního května. Ovšem už nějakou dobu jedná s distributory na několika trzích, chystá marketingové aktivity a chce se zapojit do odborných komunit, sdružení a fór.
(tz)