Přes zásilkovou službu nakupují lidé na internetu především kvůli nízkým cenám (60 procent). Pro 42 procent dotázaných je ale také významným důvodem, proč volí nákup na internetových stránkách některé ze zásilkových firem, široká nabídka zboží v jejich e-shopech.
Zboží lidé vyhledávají na internetu především přes vyhledávače (57 procent) nebo prostřednictvím srovnávačů cen (35 procent). Velká část uživatelů internetu hledá ale jen v důvěryhodných obchodech (42 procent). Zhruba 15 procent dotázaných se nechá inspirovat hodnocením ostatních uživatelů internetu. Při placení lidé stále preferují hotovost při převzetí zásilky (65 procent) nebo převod z účtu (52 procent). Platební kartu volí jen v 21 procentech případů.
Z těch, kdo již e-shop navštíví a vybírá si své zboží, nákup nakonec dokončí přitom jen 35 procent. „Celých 65 procent lidí ze stránek e-shopu odchází a nechává nákupní koš plný zboží, aniž by si je objednali. Důvodem je přitom mimo jiné fakt, že nakupující nečekali tak vysoké náklady na poštovné," řekl na konferenci Zásilkový obchod a e-shopy Matěj Kitka z internetové agentury Webcreator. Mezi dalšími důvody, proč nakupující opustí nákupní košík je fakt, že zboží není skladem nebo nevhodný způsob dopravy či platby.
Konference, kterou Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu pořádá již desátým rokem, rozšířila letos svůj název a zaměření právě na e-shopy. Důvodem je fakt, že se zásilkový a internetový obchod se stále více přibližují. „Zásilkoví obchodníci se stávají předními hráči na poli internetového obchodu, a naopak internetoví obchodníci si stále více uvědomují, že čistě i internetová platforma má své hranice. Proto se největší z nich již na své zákazníky obracejí i formou papírových letáků tedy takových mini katalogů," řekl ředitel Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu Tomáš Hájek.
„Konference je místem, kde si mohou firmy vyměňovat zkušenosti a i z tohoto pohledu bylo rozšíření záběru konference na e-shopy logickým krokem," řekl Hájek s tím, že „od zásilkových obchodníků, kteří na trhu obchodu na dálku působí již desítky let, se mohou nové střední a menší e-shopy učit logistice, ale například i tomu, jak komunikovat se zákazníky." Tuto možnost získání praktických zkušeností jim konference Zásilkový obchod & e-shopy také dala.
Výdaje za nákup na internetu za posledních 6 měsíců
18 - 24 let 6.102
25 - 34 let 8.244
35 – 44 let 12.174
45 a více let 7.469
Pozn: Aspectio Research se dotazovala tzv. facebookové populace – reprezentativního vzorku 377 uživatelů Facebooku. V České republice má přitom svůj profil na Facebooku 3,4 milionu lidí, což je 33 procent z celkové populace, a dokonce 51 procent z aktivních uživatelů internetu. Mírně převažují ženy (51 procent) nad muži (49 procent). Denně přibude 5000 nových uživatelů. Nejvíce jsou na Facebooku zastoupeni mladí od 18 do 24 let (29 procent) a od 25 do 34 let (29 procent). Z finančně nejzajímavější skupiny 35 až 44 let má svůj profil na Facebooku zatím jen 15 procent lidí.
Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) je profesní sdružení právnických a fyzických osob podnikajících v oblasti direct marketingu a zásilkového obchodu. Je členem Svazu obchodu a cestovního ruchu, Evropské asociace e-commerce a zásilkového obchodu (EMOTA) a Federace evropského přímého a interaktivního marketingu (FEDMA). Spolupracuje s řadou dalších profesních sdružení, organizuje konference a semináře.
Asociaci tvoří několik skupin firem se zdánlivě různou podnikatelskou činností (adresná či neadresná distribuce, lettershop, databázový marketing, telemarketing, mobilní marketing, zásilkový obchod, nakladatelství...), všechny však mají společného jmenovatele - přímé oslovení potenciálního zákazníka, tedy direct marketing.
ADMAZ je dále pořadatelem konferencí Zásilkový obchod (zpravidla v měsíci říjnu), E-commerce Forum (květen) a Call centra (listopad) a dále organizuje soutěž o nejlepší kampaně přímého marketingu Český direkt & promo. Kromě toho ADMAZ podporuje některé vybrané akce (konference, veletrhy) jiných subjektů.
(tz)