INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

vítězka Pavla DrlíkováKlání kuchařů a kuchařek soupeřících v dovednostech v rostlinné kuchyni už má svého vítěze. Finále soutěže o nejchutnější rostlinné jídlo 2020, kterou vyhlásila Česká veganská společnost, proběhlo v Makro Akademii v Praze 30. září a o hlavní cenu 50 000 Kč se utkalo deset finalistů z prvního kola. Po napínavém hodnocení porotců se výherkyní stala Pavla Drlíková z brněnské restaurace Die Küche.

Na snímku vítězka Pavla Drlíková

Soutěž byla určena pouze pro profesionální kuchaře a do prvního kola se přihlásilo 34 kuchařů a kuchařek z běžných i čistě veganských podniků. Následně bylo vybráno deset nejlepších na základě zaslaného receptu a splnění kritérií, ti soupeřili v pražské Makro Akademii. Porota byla složená ze zástupců partnerů soutěže, včetně MAKRO, Nestlé a mediálních partnerů.

„Veganská strava může být pestrá, chutná a stejně hodnotná jako ta masitá, důkazem toho jsou všechny pokrmy prezentované jednotlivými soutěžícími. Ti ukázali nejen talent, ale také velkou dávku kreativity v přípravě jídel pouze ze sezónních surovin. Díky prostředí MAKRO Akademie rovněž všichni zúčastnění získali možnost sdílet své zkušenosti či inspirovat ostatní,“ řekla Romana Nýdrle, manažerka komunikace společnosti MAKRO Cash & Carry.

Nabídka rostlinných jídel v restauracích
je nedostatečná, tvrdí průzkum

Dle agentury STEM/MARK 11 % osob preferuje v restauracích veganská jídla a 2/3 dotázaných veganská jídla v restauracích nepreferuje, ale ani je zcela neodmítá. Téměř polovina z těch, kteří zcela neodmítají rostlinná jídla, považuje nabídku v restauracích za nedostatečnou a 32 % těchto osob by omezilo konzumaci masa, kdyby restaurace nabízely více veganských jídel. Hlavní motivací je ochota či chuť vyzkoušet něco nového. Výzkum realizovala agentura STEM/MARK pro Českou veganskou společnost v březnu 2020 metodikou CAWI dotazování na reprezentativním vzorku internetové populace 510 osob ve věku 15–59 let s cílem zjistit postoje týkající se veganské stravy.

„Poptávka po rostlinném jídle už předčila nabídku, běžná populace je ohledně bezmasého stravování často znalejší než samotní kuchaři. Pro kuchaře v České republice navíc v současnosti ani neexistuje vzdělávací program, v rámci kterého by se naučili vařit moderní rostlinná jídla. Podle mého názoru by už mělo být plnohodnotné rostlinné jídlo na menu každé restaurace, ať už z důvodu udržitelnosti, zdraví, či různých potravinových intolerancí,“ sdělil Zdeněk Hladík, manažer kulinářských projektů Asociace kuchařů a cukrářů České republiky, pod jejíž záštitou soutěž proběhla. „Dlouhodobě se snažíme podporovat ty, kteří z různých důvodů chtějí snížit svoji spotřebu živočišných produktů. Tato soutěž nám dala jedinečnou příležitost ukázat, že i veganské pokrmy mohou být gastronomickým uměním,“ uvedl Martin Ranninger, předseda České veganské společnosti.

Soutěžící ze všech koutů České republiky

Soutěže o nejchutnější rostlinné jídlo 2020 se zdaleka nezúčastnily jen pražské restaurace, ačkoliv ani ty nechyběly. Mezi účastníky byla pražská veganská restaurace Bis.tro, CATERINC nebo Forrest bistro, do klání se však přidala i pražská restaurace Alcon, která na menu podává běžně i masité pokrmy. Seitan jako proteinovou část pokrmu zvolily hned dvě veganské a vegetariánské restaurace, děčínské Bistro les a liberecký Vegway. Tofu zase bodovalo u Eat and Experince catering v kombinaci s bramborovou slupkou a avokádem. Jiní vsadili na známější suroviny, například nádivku z ječných krup, žampionů a ořechů zvolil VegZion sídlící v Krkonoších, carpacciem z červené řepy, mandlovým sýrem a kaviárem z ostružin zase okouzlila brněnská veganská restaurace Die Küche.

„Naším cílem je usnadnit podnikání všech, kteří chtějí ve své restauraci, bistru či street food stánku nabídnout pokrmy na rostlinném základě. Naše produkty z řady Garden Gourmet zaujmou ty zákazníky, kteří se nechtějí vzdát chutě, vůně a struktury masa, a přitom nenásilným způsobem omezují spotřebu potravin živočišného původu,“ vysvětlila Radka Matlochová z Nestlé Professional.

Dvě hodiny na přípravu

Účastníci měli na přípravu pěti soutěžních porcí 120 minut. Rozhodování porotců nebylo jednoduché a hlavní cenu 50 000 Kč si nakonec odnesla Pavla Drlíková z brněnské restaurace Die Küche. Na druhém místě se umístila Růžena Smolenová z pražské restaurace Alcron a na třetím místě Petr Láznička z Eat and Experience Catering. Finalisté dostali upomínkové talíře a balíčky produktů rostlinných alternativ masa značky Garden Gourmet od společnosti Nestlé.

„Soutěž byla pro mě obrovskou inspirací, protože jsem se utkala v souboji s profesionálními kuchaři, kteří používali zajímavé technologie a samotná jídla byla promyšlená do posledního detailu. O to víc mě první místo těší, protože konkurence byla opravdu veliká,“ sdělila výherkyně Pavla Drlíková z Die Küche.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3