INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

skrdlikAsociace českého tradičního obchodu je historicky prvním a největším konsolidovaným subjektem, který sdružuje české maloobchodníky z oblasti malého a středního podnikání. V současnosti má AČTO 19 členů a reprezentuje téměř 7000 prodejen s 30 000 zaměstnanci, čímž představuje zhruba 23% podíl na trhu s potravinami. AČTO je členem nejen HK ČR, ale také evropského sdružení nezávislých obchodníků Independent Retail Europe (IRE). Hlavním posláním a cílem AČTO je hájit zájmy svých členů, z velké části zajišťujících obchodní obslužnost venkova, chránit a rozvíjet tradici českých prodejen, upevňovat postavení domácího maloobchodu a aktivně vstupovat do utváření legislativy.

AČTO také spolupracuje s českými a regionální výrobci a podporuje prodej jejich produktů. Kvalita prodeje je jednou z cest, na které členské základně mimořádně záleží. Co nového AČTO připravilo, jsem se zeptala Ing. Miloše Škrdlíka, MSc., MBA, jeho místopředsedy:

Proč jste se rozhodli uvést do života certifikaci obchodů?

Český trh je tvořen nejrůznějšími prodejnami s potravinami a smíšeným zbožím. Jak mezi nimi poznat obchod, poskytující kvalitní služby, zákaznický komfort i výtečné domácí potraviny? Snažili jsme se najít řešení. Spustili jsme nový projekt certifikace tradičních českých prodejen a s ním spojené udílení značky kvality pro české prodejny potravin. Tradiční české prodejny totiž dlouhodobě bojují o svou existenci. Pouze v roce 2015 zaniklo 275 prodejen s plochou do 400 m2. Menší obchodníci v nerovném boji stojí nejen proti nekalé konkurenci, ale také proti zahraničním řetězcům, večerkám s nepřetržitou pracovní dobou a mnohdy nešťastně formulované legislativě, která už tak komplikuje tradičním obchodníkům nelehké podnikání.

Jak v tomto neutěšeném prostředí přežít? Tuto otázku jsme si pokládali mnohokrát nejen s naším předsedou Zdeňkem Juračkou. Odpověď je nakonec celkem jednoduchá – musíme zákazníkům nabídnout něco víc. Ukázat jim, které nezávislé prodejny splňují náročné požadavky kupujících na kvalitu služeb i sortimentu. Proto jsme spustili program certifikace tradičních českých prodejen, který jasně upozorní na prodejny, které mají zákazníkům co nabídnout, co sdělit.

Jakých subjektů se vlastně vaše iniciativa týká? Jaká prodejna může být certifikovaná?

Projekt certifikace AČTO je určen pro české tradiční (nezávislé) prodejny a obchodníky s jednoznačným cílem. Certifikační proces jim poskytne nezávislý audit a zprávu o stavu jejich prodejny, analýzu jejich silných a slabých stránek v prodejně a návrhy na zlepšení. Prodejna, která úspěšně projde certifikačním procesem, získá certifikát kvality a značku Tradiční český obchod – Certifikováno Asociací českého tradičního obchodu, která osvědčuje český obchod, kvalitu služeb, zákaznický komfort a převážnou část českého sortimentu. Právě převážná část domácích potravin je jedním ze základních kritérií, což vítá i ministr zemědělství Marian Jurečka. Ten se vyjádřil tak, že potravinářství začíná reagovat na obrovský nevyužitý potenciál domácího trhu. Máme spoustu malých zemědělců, malých zpracovatelů, kteří za poslední dva roky do podnikání vstoupili a chtějí se rozvíjet...

Značka a certifikát obchodníkům nabízí konkurenční výhodu oproti ostatním obchodníkům, zákazníky motivuje a dává jim informaci o tom, který obchod jim zaručuje to, co hledají. Navíc oceněný obchodník zlepšením úrovně prodejny získá více spokojených zákazníků, kteří tam budou častěji s chutí nakupovat, a tím bude mít prodejna i vyšší tržby. Prodejna se může stát zajímavější i pro dodavatele.

Obchodníci, kteří do programu certifikace přihlašují své prodejny, jsou hodnoceni na základě pevně stanovených hodnoticích kritérií. Předpokladem pro zařazení do programu je čes­ké občanství členů statutárního orgánu, český kapitál, sídlo a místo podnikání v ČR či alespoň dvoutřetinový podíl českého zboží v nabízeném sortimentu. Při posuzování prodejny se hodnotí úroveň prodejny uvnitř i vně, personálu, podpory prodeje i sortimentu.

Není proces hodnocení pro menší prodejny administrativně náročný?

Vůbec ne. Základem všeho je celkové posouzení kvality prodejny nezávislým posuzovatelem formou tzv. mystery shoppingu, který kvalitu vyhodnotí. Žádná administrativa pro obchodníka zde tedy není.

Jak projekt AČTO poslouží koncovému zákazníkovi? Kde se o něm bude moci informovat?

Přímo v prodejně, v médiích, na webových stránkách, později snad i ve speciální mobilní aplikaci...

Kdo se na certifikaci podílí?

Vyhlašovatelem a organizátorem je AČTO, která na žádost obchodníka samého k němu vyšle nezávislého posuzovatele, který zmapuje prodejnu v různých parametrech a vyhodnotí. Následně doporučí či nedoporučí k udělení certifikace/značky, kterou uděluje AČTO.

Kdy se veřejnost poprvé dozví o průkopnících, o těch obchodech, které certifikát získaly?

Na kongresu tradičního trhu Samoška 19. led-na 2017 v Olomouci.

Bude to i nějaké vodítko pro dodavatele, případně pro košatější spolupráci s nimi?

Jistě, budou dodávat do kvalitního, certifikovaného českého obchodu. Logiku to má.

Zájem o menší prodejny se sortimentem z českých farem, od českých výrobců, o české bio u nás roste. Je to charakteristika dnešních požadavků na kvalitu nákupu i zdravé stravování, na úsporu času i výraz snahy o lepší mezilidské, sousedské vztahy?

Ano, je to přesně tak. I o to nám jde, i toto je výrazné odlišení nás, českých tradičních obchodníků sdružených v AČTO, od konkurence.

otázky připravila Eva Brixi

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3