Interim management, neboli dočasná manažerská řešení, už má i u nás své místo, je na vzestupu a nachází široké uplatnění nejen v průmyslu. Vzhledem k tomu, že se o této problematice v naší podnikatelské veřejnosti mnoho neví, požádali jsme o podrobnější informace na toto téma předsedu České asociace interim managementu (CAIM) Jána Dolejše. V první části seriálu se zaměříme na stručnou charakteristiku interim managementu, jeho místo a význam v České republice i na jeho porovnání s některými okolními zeměmi, na jeho výhody i na to, proč by se podnikatelé a manažeři měli o tuto problematiku více zajímat.
Jak se aktuálně uplatňuje interim management v České republice, v jakých formách nejčastěji a v jakých oborech působí interim manažeři?
V zahraničí se interim management využívá ve větší míře, ale už i v ČR se osvědčil v mnoha případech, přičemž jeho uplatnění se neustále vyvíjí. Interim management je aktuálně nejvíce rozšířený ve formě krizového a substitučního managementu. Interim manažeři působí v různých oborech od průmyslu, přes cestovní ruch až po státní správu nebo zdravotnictví, převážně ale ve strojírenských výrobních firmách. Podíleli se na záchraně celé řady podniků, z nichž asi nejznámější je TATRA, dále KOVOSVIT nebo LIFTCOMP. Samozřejmě změnový interim manažer nemusí řešit jen krize a restrukturalizace. Může také připravit prodej firmy či vstup na nové trhy, nebo nastavit nové procesy po převzetí firmy novým majitelem. Své místo má rovněž při realizaci fúzí nebo při výrazných změnách směřování podniku a podobně. Substitučním interim managementem se rozumí náhrada manažera, případně i specialisty, pracujícího a zařazeného v běžné organizační struktuře společnosti, interim manažerem, a to na určitou přechodnou dobu. Důvodem těchto potřeb bývá náhlý výpadek stálého pracovníka z důvodu nemoci, úmrtí či jeho odvolání nebo náhlý a nepředpokládaný odchod z jiných příčin.
Interim management je v ČR tedy na vzestupu, ale stále není tak rozšířen jako v západních zemích. Čím to je?
Je to z důvodu určitého konzervativizmu na straně firem, které „umí“ pracovat pouze se zaměstnanci, včetně jejich motivace, a jiné nebo nové formy angažování lidí jsou jim cizí. Pro majitele je většinou těžké si přiznat, že vedení firmy nezvládnou sami, otálejí s řešením a interim manažera vyhledají až na poslední chvíli. Ale to se pomalu zlepšuje. Zatímco dříve dávali majitelé přednost řešení vlastními silami, dnes už firmy preferují pomoc prostřednictvím externích odborníků. Z průzkumu asociace TMA a České asociace interim managementu před dvěma roky vyplynulo, že pro řešení krizových situací a restrukturalizaci by si vybralo nebo doporučilo nezávislého interim manažera nebo specializovaného poradce 75 % manažerů, právníků a bankéřů. Podle našich zkušeností oblíbenost interim managementu dále roste, a to nejen v oblasti restrukturalizací, rozšiřuje se do rozvojových projektů a záměrů firem.
Jednou z příčin pomalejšího rozšiřování této formy řízení v ČR může být také menší zkušenost a zdrženlivost českých interim manažerů v oblasti vlastní propagace a obava z nejistoty. Pokud například máte „na krku“ hypotéku na 30 let, tak budete těžko pracovat na relativně krátké úvazky v řádech měsíců, maximálně několika málo let. Tento způsob podnikání má prostě svá specifika i rizika a ne každý je zvládne.
Kde vidíte s ohledem na praxi hlavní výhody interim managementu a proč by se měli vlastníci, podnikatelé a manažeři o něj více zajímat?
Profesionální přístup najatého zkušeného manažera bývá mnohem efektivnější, než usilovat o záchranu vlastními silami, nevýhodnými půjčkami, rychlým střídáním managementu apod. Také ve strategických změnách, zavádění nových technologií či expanzi do zahraniční se vyplatí najmout si dočasně odborníka. Hlavní výhodou je efektivní způsob práce, kde se definuje čas a cíl, respektive co se má za tento časový úsek dosáhnout, a předem se také dojedná odměna. Tím se dají jednoduše kontrolovat náklady. Předností interim manažerů je i flexibilita. Nejen že jsou schopni nastoupit prakticky hned, ale většinou zvládají širší škálu manažerských úkolů a umí poměrně rychle odhalit, čemu je potřeba věnovat největší úsilí.
Přítomnost člověka „zvenčí“, nezávislého a zkušeného manažera, každopádně přináší nový pohled a dá firmě zpětnou vazbu přímo z trhu. Je to podobné, jako když do fotbalového týmu přijde nový kouč. Výsledkem činnosti interim manažera pak není jen vykonání určité práce. Během své mise ve firmě předává svým spolupracovníkům, ale třeba i majitelům firmy, bohaté znalosti a zkušenosti tak, aby firma byla i po jeho odchodu životaschopná a mohla se dále samostatně rozvíjet.
Mnoho českých firem se potýká s nedostatkem pracovníků na trhu. Může i v tomto směru interim manažer pomoci?
Sehnat techniky, specialisty, ale i dělnické profese, je pro řadu firem noční můrou, zvláště pokud nemá vlastní personální oddělení či HR specialistu. Rozmohlo se také přetahování zaměstnanců mezi konkurenčními firmami. Moderní způsob angažování manažerů na určitou dobu může být velkou oporou. Interim manažeři mohou zastoupit ve firmě chybějícího vedoucího pracovníka či odborníka. Pokud jde o složitější případy, mohou si přivést svůj tým – dalo by se říci – sehrané manažerské mužstvo. Setkáváme se také s tím, že interim manažeři pomáhají s vyhledáváním klíčových pracovníků. Navíc interim manažer umí nezaujatě vyhodnotit stávající procesy ve firmě a najít způsoby zefektivnění, které pak přinesou menší potřebu pracovní síly. V neposlední řadě se jeho působením změní atmosféra ve firmě, což může přitáhnout nové pracovníky nejen do managementu.
Kolik manažerů sdružuje vaše asociace a jaký je zájem o vaše služby?
Česká asociace interim managementu má aktuálně 70 členů, kteří působí po celé zemi; máme zastoupení prakticky ve všech krajích. Někteří pracují i v zahraničí, jak pro české, tak zahraniční majitele. Jsou to zkušení interim manažeři, kteří opravdu mohou ve firmě udělat v krátkém čase hodně práce. Výhodou naší asociace je všestrannost, disponuje odborníky na různé oblasti – krizové řízení, finance, obchod, marketing, logistiku, IT, výrobní procesy, personalistiku i strategický management. Naši členové se dobře uplatňují i tam, kde je zapotřebí týmová práce specialistů, protože se už mezi sebou známe a spolupracujeme na některých projektech. Asociace ale členům práci neshání, každý má své portfolio klientů a práce interim manažera se hodně odvíjí od referencí a doporučení. Zájemci se tak hlavně obracejí na jednotlivé členy, přicházejí však také poptávky na asociaci – v posledních letech v rozsahu několika desítek za rok. Tyto poptávky rozesíláme na všechny členy, a kdo není plně vytížený nebo je v konečné fázi svého angažmá, může kontakt využít.
připravila Jana Dronská