Seriál o tom, co každá firma potřebuje 3. díl
Třetí díl seriálu o firmě AuDePor otevírá okno do citlivého, a snad i trochu „nebezpečného“ tématu prodeje firmy, a s tím i spojeného tématu určení hodnoty firmy. Zcela jistě to souvisí s předchozím dílem, kde jsme řešili záležitost nečekaných životních událostí a nástupnictví.
Ano, tyto okamžiky či životní etapy mohou být důvodem, záminkou, milníkem, kdy je třeba vzít v potaz i variantu prodeje firmy, a tedy je nutné znát její hodnotu. Ta souvislost ale není nutností – vždyť vhodná příležitost k prodeji, či naopak ke koupi může přijít kdykoli. A v takové chvíli je nutné být dobře připraven.
Proč mám znát hodnotu své firmy? Vždyť stejně vím, že ji nechci (nikdy!) prodat
Tenhle argument možná můžeme přijmout u debaty o hodnotě rodinného domu. Třeba někde, kde se narodili naši rodiče, my nebo naše děti, asi existují tyto nebo podobné situace, kdy bychom prostě některé nemovitosti, a tím spíše „věci“, prostě neprodali za žádnou cenu.
Při podnikání toto ale prostě neplatí. Nikdy nevíte, kdy přijde jaká nabídka, a třeba i výborná nabídka. A vždy je dobré být připraven a znát hodnotu své firmy. I proto, abych měl sám pro sebe argument pro odmítnutí a mohl prostě porovnávat. Získáte tím i jistou výhodu proti nabízejícímu, o to více času budete mít na rozhodnutí, když již předem budete mít jasnou představu, kde jsou vaše hranice.
Představte si konkrétní situaci – dostanete nabídku, velmi často bývá nějakým způsobem časově omezená. I když potenciální kupující netlačí příliš a chová se fér, tak prostě proces zjištění hodnoty chvíli trvá – vyžaduje to alespoň přiměřené analýzy nejen finančních výkazů, ale i celkového prostředí firmy, specifik, tržní situace a některých mimořádných položek, které mohou cenu zásadně ovlivnit. To vše v dané chvíli stojí čas, který zbytečně ztrácíte (a samozřejmě to jsou i náklady), pokud hodnotu firmy neznáte.
V čem jsme jiní a proč se na nás obrátit
Náš cíl není konkurovat znaleckým posudkům, které vám mohou dát v závislosti na zadání a metodě i zcela různé výsledky. I v rámci jednoho posudku, natož mezi různými posudky, již jsme viděli i násobně jiné výsledky. Existují různé metody, jak k hodnotě firmy dojít. Jenže skutečná hodnota firmy není číslo, které vznikne na nějakém papíře či v excelovské tabulce. Zejména firma zaměřená na prodej a servis aut má navíc ve svých výsledcích mnoho specifik, která známe, detailně je s klienty probíráme, a samozřejmě zohledňujeme.
Hodnota firmy je pak reálně taková cena, kterou je vám ochoten někdo zaplatit, nebo kterou jste ochoten naopak zaplatit vy – ať si tabulky a metody říkají, co chtějí. Náš přínos pro vás je pomoc s orientací v této džungli čísel a metod, zreálnění vaší představy s cílem transakci skutečně zrealizovat. Oprostit se od emocí a historie je základ, co se počítá je realita a budoucnost.
Jak to děláme
Samozřejmě bez čísel to nejde. Možná i bohužel. Ale prostě analýza se „okecat“ nedá, čísla říkají dost. Jenže i čísla nejsou všechno a my se vám budeme věnovat hlavně jinak – detailní debatou a rozborem nad konkrétní situací vaší firmy, konkrétními položkami vašich výnosových a nákladových středisek, nad specifiky obchodu s auty – a ze zkušenosti už víme, že je to opravdu nutné, obchod s auty ta specifika prostě má.
Jak rychle
Nic se nemá uspěchat a my se s vámi chceme vidět a vše v klidu rozebrat s majitelem i s odborníky ve vaší společnosti. I proto je opravdu vhodné, skoro až „nutné“, si čas od času podobné „cvičení“ udělat a být připraven. A naše práce není o tom nechat si poslat čísla, naházet je do tabulek a sdělit vám hodnotu. Potkáme se vícekrát, budeme probírat různé varianty a metody přístupu, i ty neoficiální, které často řeknou více. Takže v řádu jednotek týdnů se to dá zvládnout. Je ale pravda, že obvykle nalezneme jako vedlejší produkt i nějaké nesrovnalosti nebo zvláštnosti a těm se pak rovněž věnujeme – to je pak takový bonus zdarma k tomuto procesu, totiž že se dá dost věcí ve firmě rovnou i vylepšit. Ať už chcete jednou prodávat, nebo ne. Nám to dělá radost: pomáhat a přicházet s návrhy na zlepšení.
(red)