Tuzemské restaurace mají za sebou černý týden. Jejich prodeje klesly o plné čtyři pětiny.
„Vůbec nejdramatičtější propad jsme zaznamenali v pondělí 16. března, kdy se počet obědových transakcí snížil o plných 89 procent. Postupně ale prodeje mírně rostly a za celý pracovní týden tak evidujeme poklesu o 81 procent. Nejvíce lidé nakupovali jídlo na doma nebo do práce na konci pracovního týdne,“ uvedl Jakub Ryba, šéf inovací a marketingu společnosti Edenred. Ta do výpočtu dala data z transakcí s nejrozšířenější obědovou stravenkovou kartou Ticket Restaurant Card, kterou platí za jídlo 180 tisíc tuzemských zaměstnanců.
Počty transakcí v průběhu týdne podle Ryby rostly díky tomu, že restaurace začaly samy postupně propagovat prodej jídla přes ulici zejména na sociálních sítích. „Zároveň se vzedmula vlna solidarity s restauracemi, které jsou ve velmi složité situaci. Lidé si chodí pro jídlo, které si odnášejí do práce nebo domů, nebo si ho nechají posílat, aby je podpořili,“ doplňuje Ryba. Postupně se i díky tomu k prodeji z okénka začaly přidávat další restaurace, které zpočátku tuto službu nenabízely. Aktuálně Edenred eviduje cca 1500 otevřených restauračních provozoven.
Restaurace, které jsou v provozu a nadále vaří jídla, lze nově najít prostřednictvím navigace na webu Edenredu - https://www.edenred.cz/vyhledavac-provozoven-karantena. „Pomocí vytvořeného tlačítka „Výdej s sebou“ se zobrazí provozovny ve vybraném místě a web obsahuje i navigaci ke konkrétní restauraci,“ uvedl Ryba. V databázi ale nejsou veškeré tuzemské restaurace, které jsou nadále v provozu. „Postupně tam doplňujeme všechny, u kterých jsme v minulém týdnu zaznamenali platební transakce i ty, které se nám samy ohlásily, že pokračují ve vaření jídel. Nepostihneme ale pochopitelně celý trh. Navíc situace se mění každým dnem, proto doporučujeme před cestou si ověřit, zda aktuálně provozovna nabízí jídla s sebou,“ sdělil Ryba.
Zatímco restaurace hlásí výrazný odliv zákazníků, v obchodech se prostřednictvím stravenek nákupy jídla snížily mnohem méně. Výsledkem je, že celkový počet všech stravenkových transakcí u Edenredu se snížil minulý týden jen o polovinu.
Edenred ČR obsluhuje 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům českého trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou na dispozici na jedné platební kartě Edenred Benefits. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné on-line díky platformě Edenred Benefity Café.
Skupina Edenred je každodenním společníkem ekonomicky aktivních lidí. Její špičková zprostředkovatelská platforma propojuje 50 milionů uživatelů z řad zaměstnanců se 2 miliony partnerů z řad obchodníků prostřednictvím 830 tisíc klientů z řad podniků ve 46 zemích. V roce 2018 díky svému globálnímu technologickému vybavení skupina Edenred zpracovala 2,5 miliardy transakcí plateb pro zvláštní účely, provedených zejména prostřednictvím mobilních aplikací, on-line platforem a karet, přičemž jejich celkový objem dosáhl téměř 30 miliard eur.
Na 10 000 pracovníků skupiny se zasazuje o zlepšování života zaměstnanců, zvyšování výkonnosti podniků i růst obratu obchodníků, a to prostřednictvím tří hlavních oblastí činnosti:
- zaměstnanecké výhody (výživa, stravování, spokojenost, volný čas, kultura, osobní služby);
- řešení profesionální mobility (palivo, mýtné, údržba, služební cesty);
- doplňková řešení: služby korporátních plateb (virtuální platební karty, identifikované bankovní převody, dodavatelské platby), incentivy a odměny (dárkové platformy a karty, motivační programy) a veřejné sociální služby.
Společnost Edenred je kótována na pařížské burze Euronext a je součástí následujících indexů: CAC Next 20, FTSE4Good, DJSI Europe a MSCI Europe.
Více informací naleznete na: www.edenred.com
(tz)