Od března do současnosti nás provází mnoho novinek, mimo jiné také v legislativě, která se bezprostředně týká firem či živnostníků. Není jednoduché se v nich správně orientovat a řídit se jimi, využít je ku prospěchu daného subjektu a nedopustit se chyby. Nenahraditelní jsou v tomto období daňoví poradci, i když i oni připouští, že leckterá opatření i jim přidělala vrásky na čele. Přesto své klienty ujišťují, že jim budou i nadále k dispozici s plnohodnotným servisem. Za Komoru daňových poradců ČR k tomuto tématu hovořil Ing. Tomáš Hajdušek, daňový poradce a vedoucí Sekce správa daní a poplatků:
Od března máme všichni nových starostí nad hlavu. Život mnohých firem se změnil, a nejenom proto, že zavedly na několik týdnů práci na home office. Přibyla řada novinek v legislativě. Nač je potřeba dnes v souvislosti s chodem firem v tomto ohledu myslet?
Firmy se budou muset přizpůsobit nové situaci. Jak ukazuje aktuální vývoj, koronavirus tady s námi bude asi delší dobu a musíme se s ním naučit žít. To je úkol zejména pro samotné podnikatele, my jako daňoví poradci jsme připraveni i nadále poskytovat podnikatelům veškerý administrativní a legislativní servis.
Také daňovým poradcům zřejmě přibylo práce. Jaké zejména?
V průběhu koronavirové krize nastala doslova legislativní smršť, takže nejdůležitější a nejtěžší pro nás bylo vůbec všechna ta opatření zaregistrovat a vyznat se v nich tak, abychom mohli svým klientům poskytnout ty nejvíce užitečné rady, přizpůsobené jejich konkrétní situaci.
V čem byla vaše komora svým členům v současné době nejvíce nápomocna?
Snažili jsme se informovat naše členy o přijímaných opatřeních. Aktivně jsme vystupovali směrem k vládě a připomínkovali její návrhy tak, aby byly v praxi co nejlépe aplikovatelné. To se potom samozřejmě přímo promítalo v práci každého daňového poradce.
Mnohé subjekty začaly šetřit, aby vůbec dokázaly složitou ekonomickou situaci přežít. Škrtají se nejrůznější položky ve výdajích. Projevila se určitá omezení směrem k rozsahu služeb daňových poradců?
To je hodně individuální, my jako komora žádným reprezentativním průzkumem v tomto ohledu nedisponujeme. Mohu ale uvést, že nemáme žádné signály o tom, že by docházelo k omezení poptávky po službách daňových poradců v nějakém větším měřítku.
Je možné, hledá-li firma daňového poradce, aby se o kontakt či doporučení, obrátila na vaši komoru?
Samozřejmě. Komora vede strukturovaný seznam všech daňových poradců, takže dokáže pomoci nalézt poradce podle oblasti, kterou potřebuje podnikatel vyřešit.
Vyplyne z vašich připomínek k nedostatkům návrhu na prominutí odvodů sociálního pojištění něco zásadního?
K vládnímu návrhu jsme měli několik zásadních připomínek, které by značně ulehčily, a zejména vyjasnily aplikaci v praxi. Dokonce jsme je dokázali prosadit v Senátu, ale Sněmovna to bohužel znovu přehlasovala. Zákon o prominutí pojistného je značně nejasná norma, která může způsobit v praxi řadu sporů. Jako příklad lze uvést takový klíčový parametr, jako je počet zaměstnanců. Existují asi čtyři různé v praxi zažité způsoby, jak určit počet zaměstnanců. Každý přitom vede k jinému výsledku. Například není zřejmé, jestli se dva zaměstnanci s polovičním úvazem počítají za dva, nebo za jednoho. Problém je i ve srovnání vyměřovacích základů za červen, červenec a srpen s vyměřovacím základem za březen. Když třeba ve firmě s devíti zaměstnanci odejde jeden na mateřskou či onemocní na celý měsíc, tak se firmě matematicky sníží úhrn vyměřovacích základů o více než 10 %, a ztratí tak nárok na snížení, aniž by za to jakkoliv mohla. Opravdu to ale takto poslanci chtěli? A v těchto paradoxech by šlo pokračovat.
Na jaké záludnosti v souvislosti s čerpáním finančních prostředků od státu ovlivněné koronavirem byste podnikatele rádi upozornili?
Ďábel vždy bývá skryt v detailu a text podpůrných opatření je většinou velmi obtížné čtivo. Proto doporučujeme se vždy obrátit na odborníka, např. na daňového poradce.
otázky připravila se Eva Brixi