INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Mar tina MachováMartina MachováVztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem lze kultivovat mnoha způsoby. Oblíbeným nástrojem péče jsou stravenky, které zaměstnanci stále velmi oceňují. Přinášejí totiž několik výhod, jednou z nich je jasně deklarovaný smysl firmy dělat pro své pracovníky něco užitečného a vstřícného. Dobře se naobědvat, mít možnost teplého stravování s vyváženým jídelníčkem, to je výhoda, která se počítá. Náležitě ovlivňuje kondici i náladu člověka, vyplácí se podniku i jednotlivci. Na to, proč jsou stravenky stále oblíbené, odpovídala Martina Machová, HR ředitelka Sodexo Benefity:

Jsou stravenky stále vyhledávaným benefitem i v době pandemie a práce z domova?

Ano, stravenky jsou stále nejžádanější benefit. Firmy je svým zaměstnancům zachovávají, protože je chtějí podpořit ve stravování. Ve firmách, kde museli zavřít firemní kantýnu, často nahradili tuto podporu stravování právě stravenkami. I lidé na home office mají na stravenky nárok a využívají je například na dovoz jídla domů. Pokles jsme zaznamenali u menších klientů podnikajících v sektorech, které byly událostmi posledních dvou let nejvíce zasaženy. Co se ale změnilo, to je poptávka po formě stravenek – firmy a zaměstnanci mají zájem především o digitální řešení, tzv. stravenkové karty.

Čím si poptávku po stravenkových kartách vysvětlujete?

Doba covidová urychlila digitalizaci ve všech odvětvích. Lidé se naučili platit i objednávat online a zjistili, že je to mnohem pohodlnější. Zcela přirozeně se to promítlo i do zaměstnaneckých benefitů. V dnešní době od nás tak odebírá stravenky v elektronické podobě již většina našich klientů. Je to pro ně administrativně velice jednoduché, vše mohou vyřídit online. Ušetří tak spoustu času s distribucí i správou. Zaměstnanci o ně mají zájem také, protože díky nim získávají řadu výhod. Kromě pravidelných speciálních nabídek mohou využívat náš program Peníze zpět, díky němuž mohou z každého jídla nebo nákupu získávat až 15 % zpět na svou stravenkovou kartu.

Co vy jako vydavatelé stravenek děláte pro to, aby zájem o ně neklesal? Chystáte nebo právě uvádíte novinky, které ještě zvýší jejich oblibu?

Neustále rozšiřujeme naši síť pro elektronickou stravenkovou kartu Gastro Pass Card, která v současnosti zahrnuje více než 30 000 míst po celé České republice. Spustili jsme také službu SodexoRozvoz.cz, která umožňuje uživatelům nakupovat online potraviny i hotové jídlo z pohodlí domova. Našimi partnery jsou Rohlík.cz, Košík.cz, Dáme Jídlo, Slevomat a mnoho dalších. Největší úspěch zaznamenává již zmiňovaný program Peníze zpět, díky kterému mohou lidé ušetřit i tisíce korun měsíčně.

Jaká je v současnosti nejčastější hodnota stravenky?

Jak vyplývá z našich dat, nejčastější hodnota stravenky je 100 korun na den. Poskytuje ji více než třetina společností. Stravenky s hodnotou více než 100 korun dává svým zaměstnancům aktuálně 19 % firem. Jejich podíl se neustále zvyšuje – ještě na přelomu let 2017 a 2018 to byla jen 4 %. Optimální hodnota stravenky pro tento rok, tedy taková, při níž si firmy odečtou z daní nejvíce, byla ale stanovena na 150 Kč. Z toho vyplývá, že i když stravenky patří k nejběžnějším benefitům, mnoho zaměstnavatelů nevyužívá jejich potenciálu naplno. Přitom je to jeden z nejsnazších a nejefektivnějších způsobů, jak zaměstnancům „přilepšit“ a odměnit je za jejich loajalitu a vysoké pracovní nasazení v současných složitých časech.

Odpovídá nejčastější stravenka zdražování obědů v restauracích a růstu platů? Nebo si zaměstnanci zvykli na oběd připlácet?

Loni se začaly zdražovat životně nezbytné položky – vedle potravin raketově letí vzhůru energie a s tím roste samozřejmě i průměrná útrata za oběd, která dosáhla téměř 151 korun. Nejčastější hodnota stravenky, tedy 100 Kč, zaměstnancům na Gastro Pass CARD Ilustracni foto ctverecoběd v restauraci nestačí a musejí doplácet. V případě, že bude zaměstnavatel poskytovat zaměstnancům optimální hodnotu stravenky – 150 Kč, tak by jim to mohlo na nákup obědu plus minus stačit.

Co byste doporučil zaměstnavatelům, kteří váhají? Vyplatí se jim zvýšit finanční dotaci na stravenku?

Pro odměnu zaměstnanců formou navýšení příspěvku na stravování je ideální čas. Inflace je téměř 6 % a podle ekonomů bude růst ještě minimálně půl roku. Díky daňovému zvýhodnění jsou stravenky o polovinu výhodnější, než kdyby zaměstnanci dostali o stejnou částku vyšší mzdu. Tu na jejich straně totiž sníží 15% daň z příjmu, a ještě odvody na zdravotní a sociální pojištění. A daň a odvody pochopitelně při navýšení mzdy rostou i zaměstnavateli.

Dostáváte zpětnou vazbu o tom, za co zákazníci stravenkami nejčastěji platí?

Ve většině případů jde o hotové jídlo, ať již snězené v restauraci, nebo dovezené domů. Vzhledem k tomu, že během pandemie byla často uzavřená restaurační zařízení, zvýšil se samozřejmě počet transakcí v obchodech s potravinami. V naší síti máme velké prodejce, jako jsou Kaufland, Lidl, Albert, Billa, Tesco a další. Uživatelé tak vždy mají k dispozici pestrý výběr, kde a za co stravenky utratí.

ptal se Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3