V uplynulých dvou letech příležitostí k setkávání nebylo tolik jako v minulosti. Z našich diářů vymizela řada termínů vyhrazených pro pobyt na dvoudenní konferenci, několikadenním školení nebo náročném komorním obchodním jednání. Přestože byla řada pandemických opatření nedávno zrušena, návrat firemních akcí na scénu kongresové turistiky neproběhl tak velkolepě, jak by si mnozí přáli. Přesto si v některých českých hotelích na obsazenost v tomto směru nemohli stěžovat.
Kouzelná krajina hotelu u vody
Třeba v hotelu Port v Doksech na břehu Máchova jezera bylo jaro již ve znamení vysoké aktivity. Postupně se vraceli věrní korporátní klienti, a přibylo i několik nováčků. „Přesvědčili jsme se, že firmy, které si u nás rezervují prostory a chtějí si to tady zkusit, nelitují. Nás to samozřejmě zavazuje a motivuje k ještě lepším službám. Víme, že nesmíme zklamat, ba naopak příště zaujmout ještě něčím navíc,“ naznačila Zuzana Burešová, ředitelka hotelu Port. „Může to být doprovodný program na přání zákazníka, speciální večeře, doporučení trasy pro výlet do okolí, podvečerní grilovačka, ukázky velikonočního pečení, prostě cokoli, nač se potom dlouho vzpomíná. Je to nakonec i důvod, proč se k nám firmy vracejí. Příjemný zážitek, vzpomínky, snaha si to zopakovat. Poskytujeme nejen prostředí k nerušenému jednání s plnohodnotným technologickým a IT servisem, ale také jídelníček dle představ, a nakonec i chvíle k relaxaci či poznání, které do běžné pracovní doby obvykle nepatří,“ potvrdila Zuzana Burešová.
V čem se ukrývá jedinečnost hotelu? Především se nachází v kouzelné krajině na břehu proslulého jezera, které založil jako rybník už Karel IV. Zdejší krajina a příroda patří k těm nejmalebnějším v naší zemi. Navíc rozdává spousty pozitivní energie. Člověku, který sem čas od času zavítá, přivádí do duše klid a pohodu. A to je při setkáních, kde je potřeba se koncentrovat, benefit více než žádaný. A pak, ne nadarmo se říká, že firemní akce, pokud mají
splnit účel, musí probíhat v takové lokalitě, která pohltí. A nachází se raději jinde než v Praze, aby účastníci tu a tam neodbíhali na další schůzky, jednání, k vyřizování všelijakých „důležitých“ věcí...
Místo s tradicí nikdy nezklame
To svým způsobem potvrdil i ředitel hotelu Horizont v Peci pod Sněžkou Ing. Karel Rada. „Není nic horšího, než když místo plného sálu zůstane třetí den před polednem jen třetina vytrvalců. To je známka, že se něco nepovedlo,“ popsal zkušenost. „V případě Horizontu se to však nestává. Spíš naopak, hostům se od nás nechce, a když odjíždějí, víme dopředu, že se mnozí, již jako soukromé osoby, vrátí. Zpravidla s rodinou, manželkou, nebo i sami, protože se jim u nás prostě líbilo,“ dodal Karel Rada. Čím to je? Otázka, na niž je sice jednoduché odpovědět, ale za každou větou vysvětlení se skrývají roky usilovné práce. V Horizontu si totiž zakládají na dvou faktorech, které hotel činí hotelem: navýsost uctivém jednání s hostem, jehož individualitě se snaží porozumět, a výtečné kuchyni. „Nesmíte urazit nevšímavostí, ale nesmíte ani provokovat nadměrnou péčí, a osvojit si takový přístup není jen tak. Kromě praxe to chce i kus empatie, psychologie, taktu. Naše zaměstnance to učíme vlastně stále, a tím, že nemáme velkou fluktuaci, víme, že se nám tento přístup vždy zúročí. Skutečně to funguje,“ doplnil Karel Rada.
O umění kuchařském v tomto horském hotelu se ví několik desetiletí. Proslavil ho Jiří Švestka starší, letitý šéfkuchař, který před nedávnem předal žezlo synovi, Jiřímu Švestkovi mladšímu. Ten šíří slávu kuchařské magie dál, i když v nepatrně odlišném generačním pojetí. Pravdou zůstává, že co se uvaří a upeče, všechno se tu sní a pochvaly jen přicházejí. „Sázíme na klasiku, vaříme to, co lidem léta chutná, ale řídíme se i moderními trendy, které akcentují velké množství zeleniny nebo vegeteriánské pokrmy,“ sdělil Jiří Švestka.
Ani firemní pobyt v Horizontu nemusí být zasvěcen jen práci, i když to je na akcích to prvořadé. Dokážeme vytvořit doprovodný program, který vyváží čas plný soustředění a řešení složitých úkolů během dne, takový, který přinese zábavu, osvěžení i odpočinek. Může to být nevšední krátký výlet, zabijačkové hody, relaxační cvičení, prostě, nač si vzpomenete. K degustaci je vždycky dostatek famózních vín nebo něčeho ostřejšího, můžeme zorganizovat diskotéku pro starší a pokročilé nebo uspořádat módní přehlídku. Fantazii se meze nekladou.
Česká kuchyně osloví
Odvěká pravda, že jak se v hotelu jí, takový je o něj zájem, platit nepřestane. Hosté se s nadšením nebudou vracet tam, kde jim nechutnalo. Naopak. Jestli jejich chuťové pohárky bude vábit vzpomínka na dobroty, které podmanily pracovní pobyt, je to známka vyšší než výborná. Proto je třeba zmínit i projekt, do něhož se už před lety oba hotely zapojily. Jmenuje se Czech Specials a na starost ho má vládní agentura CzechTourism a Asociace kuchařů a cukrářů ČR. Určený je pro restaurace či hospody, kde se vaří česká kuchyně. Kdo získá certifikát týkající se stálé nabídky, kvality a výsostných služeb, stvrzuje, že má čím se pochlubit. Domácí klientele i té zahraniční, která začíná mít o česká tradiční jídla zájem. Takže pochoutky jako třeba kachna se zelím, bramboráčky, svíčková, český španělský ptáček, knedlo vepřo zelo, pstruh na másle, ty nesmí chybět. Kdo si na českou kuchyni potrpí, nebo na tu, která je nepatrně modifikována dle směrů zdravé výživy, v Portu či Horizontu nebude zklamán. „Osobně mám velký vztah k zeleninovým jídlům, různým novinkám a specialitkám, ale to neznamená, že bych typickou českou kuchyni opomíjel,“ potvrdil šéfkuchař hotelu Port Jaroslav Chýle. „Když bychom měli nasytit padesátku labužníků drůbežími lahůdkami nebo podávat přednostně od palačinek přes buchtičky se šodó až po ovocné koláče cokoli ze sortimentu sladkých moučných jídel, není to vůbec problém,“ dodal.
Čtyřhvězdy ve znamení vlídnosti
Pořádání worshopů, vyhodnocování nejrůznějších soutěží, organizování velkolepých tiskových konferencí nebo dealerských přehlídek, soustřeďujících se do velkých měst, utrpěly v roce 2020 a 2021, částečně i v roce 2022 velké šrámy. Menším hotelům mimo metropoli se v určitých měsících nevedlo také nejlépe. Ale i tak požadavky firem na uspořádání větších akcí přicházely nebo se jen odkládaly v čase a teď nabírají na tempu.
Port ani Horizont si nyní nemohou stěžovat, že by tu zaměstnanci neměli co dělat. Letní sezóna v Portu pro privátní klientelu je takřka vyprodaná, v Horizontu se termíny také plní. Ideální období pro podnikovou klientelu je tedy jaro a podzim. Firmy to vědí a snaží se nyní vynahradit si to, nač dlouho čekaly. V Portu si od května mohou vychutnat i to, že tento hotel slaví své velké výročí: 20 let pod křídly mateřské společnosti Regata Čechy, která jej zrekonstruovala, přistavěla a dala mu punc čtyřhvězdy.
Hotel Horizont, který náleží stejnému majiteli, je na tom s rezervacemi obdobně. Prázdniny si „schovává“ pro převážně rodinnou turistiku, a tak je optimálním obdobím pro konání firemních soustředění období do léta a potom od září do prosince. Na veřejnost se už možná dostala informace, že se uvažuje o jeho rozsáhlejší rekonstrukci, i to je pobídkou pro zavedenou klientelu. Někteří zákazníci se snaží zažít si podmanivou atmosféru tamního prostředí, které se stalo kdysi tolik diskutovaným nejen mezi architekty. Ať jde o firmy z oboru financí, automotive, IT. Jejich management přiznává, že práce na home office je sice přínosnou změnou, ale osobní komunikaci nikdy nemůže nahradit. Člověk je totiž tvor společenský, a to mu zůstane. Potřeba vzdělávání, výměny zkušeností, diskuze nabírá nový rozměr. Nejsou to už akce „z donucení“, ale žádané a chtěné. Tím získávají na hodnotě. A místo, v němž se odehrávají, to dokáže významným způsobem podpořit.
Eva Brixi