Sladit rodinný život s pracovní kariérou nezvládne každý rodič. A zaměstnavatelé nejsou vždy zejména vůči matkám přátelsky naladěni. Ale i ta nebo ten, kdo v tom nevidí velký problém, rád využije podanou ruku nebo získá správné informace. K tomu slouží otevřená platforma Marter. Více se dozvíte v rozhovoru se zakladatelkou a ředitelkou Marter Andreou Bohačíkovou.
Jak a proč se zrodila vaše organizace na pomoc zejména ženám-matkám?
Osud mě navedl tímto směrem, když mi otěhotněla kamarádka z vysoké školy Kristýna, a stala se tak první mámou v kolektivu. Najednou jsem zjistila, že rodičovská dovolená není jen „růžové období“. Vytváří také velký negativní dopad ve společnosti, a to pro kariéru a budoucnost žen.
V ČR máme jednu z nejdelších rodičovských dovolených na světě, a to až čtyři roky na jedno dítě (tři roky placené příspěvkem). Toto specifikum a zároveň luxusní fakt s sebou však přináší i určité negativní dopady jako sociální izolaci vyvolávající frustraci, deprivaci, depresi i syndrom vyhoření. Dále riziko alkoholizmu, jelikož pětina veškerých registrovaných alkoholiček začíná pít právě na rodičovské dovolené, a v neposlední řadě vysokou nezaměstnanost cílové skupiny. Ta na konci minulého roku dosahovala 59,9 % u žen s dítětem ve věku do čtyř let. Řekla jsem si: Tak takhle ne! S tím něco udělám. Nedokázala jsem se s tím smířit. I když jsem ještě přesně nevěděla, jak to řešit. První nápad byla mobilní aplikace, která by propojovala mámy mezi sebou. Něco jako tinder, ale ne za účelem milostného vztahu nebo sexu, nýbrž za účelem eliminace sociální izolace matek. Tento nápad však nebyl dobrým řešením v dané době. Protože jsem jako buldok, který si jde za svým cílem, bavila jsem se s lidmi, prováděla průzkumy, dávala dohromady data, nápady a nakonec vznikl Marter, vzdělávací a networkingová platforma pro ženy i muže na nebo po rodičovské dovolené.
Pomáháme s návratem na pracovní trh. To znamená do stávající nebo nové pracovní pozice, s osobním růstem v obecné rovině nebo se začátky a rozvojem vlastního podnikání. Pomáháme také firmám s nastavením firemní prorodinné politiky, vzděláváním manažerů a zaměstnanců na rodičovské i s komunikací se zaměstnanci na rodičovské. Také tvoříme stále rostoucí komunitu proaktivních rodičů (aktuálně jich je více než 7500), kteří věří, že rodičovská není brzda, když nechcete. Zcela zdarma zde najdou inspiraci, rady a tipy pro osobní i kariérní růst, nebo vlastní podnikání, podporu, informace i bezpečný a podpůrný prostor pro sdílení starostí všedních dní. Cílem je sladit rodinný život s kariérou dle potřeb každého rodiče.
Co je vlastně největším problémem matek, které se chtějí vrátit do práce? Nechtějí, nebo nemohou?
První problém představuje, zda tu práci najdou. Většina pracovních nabídek je od 9. do 17. hodiny. To není pracovní doba slučitelná s péčí o předškolní dítě. Jen pro zajímavost, celková nabídka zkrácených úvazků, což je ideální úvazek pro ženu s malým dítětem, činila v roce 2021 jen 5,7 %. Přičemž pouze každá desátá pracovala v roce 2021 na částečný úvazek. Pro srovnání: průměr EU je kolem 30 % žen. Proto jsme také postavily vlastní inzertní portál na flexibilní úvazky Marter. Na něm inzerují zaměstnavatelé, kteří mámu na i po rodičovské čekají. Uchazeči se tedy nemusí bát říci, že mají malé dítě, z čehož mají matky dost často strach.
Největší výzvou posledních měsíců bývá nemocné dítě a stanovený pracovní úkol. Když už se vám povede sehnat místo ve školce nebo dětské skupině, což je také velký problém, často se stane, že se děcko rychle vrátí zpátky domů nemocné. To se vám pak vše sype na hlavu a vy musíte plány přeskládat. Jak vyřešit péči o děti, nedostatek míst ve školkách, málo dětských skupin, babičky, co nejsou k dispozici... Pracovat, starat se o domácnost, a přitom neztratit sama sebe, to představuje opravdovou výzvu.
Ženy někdy nevědí, na co mají právo, a na co zase ne, co si k nim může a nemůže zaměstnavatel dovolit a podobně. Proto jsme ve spolupráci s AK Sedlakova Legal sepsali knihu v elektronické podobě, jak se správně vrátit do práce, a také o tom natočili videokurz.
V neposlední řadě se musí každá matka vyrovnat s kritickým hodnocením ze svého okolí. Když se rozhodne nastoupit do práce, je zlá, špatná, krkavčí a nevím jaká matka. Když však zůstane doma, je to taky špatně, protože nic nedělá, je na dovolené... I různé sociální role se scvrknou na minimum a zůstává pouze jedna – matka, v lepším případě ještě přítelkyně, manželka či partnerka. Od toho se pak odvíjí nejen její psychická pohoda, vnímání okolí, ale i postavení na trhu práce. Jste přeci „ta maminka“. Prosím, nepoužívejme v souvislosti s pracovním
trhem označení „maminky“. Vede to k neúmyslné degradaci práce žen, matek a jejich kvalifikace. A i kvůli tomu si dost často s návratem na trh práce samy nevěří a zaměstnavatel také může mít „problém“ je adekvátně zaplatit.
V čem jim můžete pomoci? O jakou formu podpory mají ženy největší zájem?
Ráda bych řekla, že Marter je otevřená platforma i pro muže, nejen pro ženy. Rodičům pomáháme s návratem do práce, a to ať jde o stávající, nebo novou pracovní pozici, s osobním růstem nebo začátky a rozvojem vlastního podnikání. V praxi to znamená, že je Marter schopný pomoci hned v několika rovinách. Naší nejstarší a největší větev představuje vzdělávání a rozvoj. Najdete zde aktivity od e-booků, přes videokurzy a webináře, až po ucelené online programy nebo velké offline akce na celý den. Přímý nástroj pro změnu podmínek na trhu práce představuje již zmíněný inzertní portál Marter s flexibilními nabídkami práce. Poté pracujeme přímo se zaměstnavateli a jejich prorodinnou firemní politikou. Zajišťujeme vzdělávání a růst zaměstnanců na rodičovské. Měníme firemní kulturu a přístup nadřízených ve firmách. Tuto větev jsme dotvořily minulý rok v rámci akcelerátoru StartIt od ČSOB. Již teď je však neodmyslitelnou součástí Marter, krásně roste. Patří k hlavním nástrojům pro systémovou změnu, která je třeba. V neposlední řadě se věnujeme osvětě potenciálu rodičů malých dětí prostřednictvím našeho podcastu Rodičovská není brzda, blogu Marter, kulatým stolům se zaměstnavateli, ale také diskuzím se státem o směřování rodinné politiky České republiky na další roky.
Během pandemie covid-19 jsme se také zaměřily na samoživitele, druhou nejohroženější skupinu chudobou. Ve spolupráci s kariérní poradkyní a lektorkou Petrou Drahoňovskou jsme pro ně vytvořily dvouměsíční intenzivní online program na restart kariéry. Díky podpoře našeho partnera Heineken ČR ho můžeme poskytovat zdarma. Další běh začíná již 19. října a přihlášky jsou otevřeny. Pokud znáte někoho, komu můžeme pomoci, neváhejte poslat dál.
Ale to určitě ještě není vše...
V zájmu o pomoc a podporu zcela jasně vede naše databáze práce, kam se může rodič bezplatně zapsat. Ve vzdělávacích aktivitách registrujeme největší zájem u oblasti práce, která se dá vykonávat v domácnosti při dětech, a to i v rámci našeho inzertního portálu. Z online programů nejvíce táhne ten pro začínající copywritery: copywriting, aneb psaní, které vydělává. Jde o jediný program v ČR stavěný dle potřeb matek s malými dětmi. Účastnicím přináší informace přímo z praxe, a to hned z několika oblastí: jak psát, aby texty zasáhly zákazníka, přiměly ho nakoupit, a splnily tak svůj cíl. Jak své psaní na trhu práce prodat. Jak to všechno skloubit s rodinou. K tomu dostanete spoustu tipů na work life balance, abyste při přeměně koníčka na zaměstnání během nebo po rodičovské dovolené neztratily samy sebe. Plus získáte na vše, co vytvoříte, zpětnou vazbu od zkušené copywriterky, lektorky a mámy, která pro svou práci využívá vědeckých poznatků.
Dále je velký zájem o naše videokurzy, jelikož si je zákazníci mohou pustit, kde a kdy chtějí a potřebují. U videokurzů evidujeme největší zájem o vyjednávání nejen pro ženy od zkušené HR manažerky z korporátního prostředí a lektorky osobního růstu Lenky Mrázové. Vyjednat si návrat na trh práce bývá dost často těžké. S velkým zájmem se setkává téma time managementu při rodičovské. Také nás těší pozornost, kterou přitahují naše videokurzy o právech a povinnostech spojených s mateřskou a rodičovskou dovolenou. Právní povědomí chybí. A když chcete podnikat nebo si jenom přivydělávat, bez toho se neobejdete. Ale táhnou i kreativní témata.
Myslíte si, že systém nepodporuje nebo podporuje málo zaměstnávání matek s dětmi? Z jakého důvodu? Nevyplatí se to, nebo jde jen o zaběhané stereotypy z minulosti?
Myslím, že čísla, která jsem zmínila, ukazují, že je třeba systémová změna, a o tu také v Marter usilujeme. Stereotypy hrají velkou roli a ovlivňují nás, ať chceme, nebo ne. Proto tvoříme jedinečný ekosystém, který zahrnuje všechny klíčové hráče problematiky negativních dopadů rodičovské dovolené v ČR: rodiče, firmy, velké zaměstnavatele i stát. S každým z nich pracujeme a hledáme možnosti, jak uspokojit jeho potřeby, ale zároveň přinést užitek i ostatním aktérům. K tomu vytváříme silnou advokační činnost potenciálu rodičů malých dětí.
Stát může podpořit nabídku částečných úvazků a flexibilní formy práce. V únoru 2023 by měl být platný nový zákon zvýhodňující částečné úvazky pro zaměstnavatele. Zákon jsme připomínkovali, proto víme, co nabízí. Zaměstnavatelům poskytuje pětiprocentní slevu na sociální pojištění pro vybrané skupiny pracovníků, jimž nabídne částečný úvazek. Od zaměstnavatelů z Mostecka, Ústecka i Ostravska víme, že by je to skutečně mohlo pozitivně motivovat k nabídce částečných úvazků. Uvidíme, jaká bude realita.
Zaměstnavatelé mohou měnit myšlení a přístup svých manažerů neboli liniových nadřízených vracejícího se rodiče. A tím měnit celou firemní kulturu, aby byla více prorodinná. Také mohou své zaměstnance po celou dobu vzdělávat, rekvalifikovat a podobně, aby jim ten návrat ulehčili. To je věc, s níž firmám dennodenně pomáháme a vidíme dobré výsledky, které se promítají i do jejich ziskovosti. Tuto službu jsme dovytvořili minulý rok na podzim v rámci akcelerátoru StartIt od ČSOB a krásně nám roste.
Rovněž rodiče mohou být proaktivní: Vzdělávat se, rozvíjet své schopnosti a dovednosti, jednoduše udržovat nebo navyšovat svůj cenný lidský kapitál, aby měli návrat do práce jednodušší. Také je dobré udržovat komunikační linku se svým zaměstnavatelem a mít přehled o pracovním trhu. Hlavní je uvědomit si, co můj výpadek z trhu práce vlastně znamená a zda jsem s tím srovnána. To představuje další problém. V Česku chybí ucelené informace, díky kterým by každá žena věděla, jaký vliv bude mít rodičovská dovolená na její další život.
Kdy máte pocit uspokojení, že neděláte zbytečnou, nepotřebnou práci? A chcete ji ještě posunout dál?
Můj mentor by vám nejspíš řekl, že stoprocentní uspokojení nebudu mít nikdy. Vždy najdu další cíle, za kterými jít. Ale dobrý pocit a radost z toho, že jsem CEO Marter, mám vždy, když někomu změníme život a pomůžeme, zkrátka vždy, když máme pozitivní vliv na lidské životy. Přináší to radost celému 27člennému týmu a uvnitř se radost násobí.
Proč děláte to, co děláte? A kde nabíráte energii?
Víte, ještě nemám děti. To je takový vtipný fakt Marter, že šéfka ještě není máma. Moje nejlepší kamarádka říká, že jsem ho vytvořila pro nás dvě, až jednou budeme mámy. Prý, aby se spousta věcí změnila, než se tak stane. Moje parťačka a COO Marter Barbora Vodičková zase říká, že to byl osud. Tak to beru. Neřeším počáteční proč, ale to, čeho chceme dosáhnout. Mým přáním je, aby si dívky, holky, ženy mohly vybrat, čím budou, a nemusely volit mezi kariérou a rodinou. S největší pokorou říkám, že chci, aby Marter zůstal partnerem číslo jedna pro rodiče i firmy.
Energii čerpám mnoha způsoby. Ten první je má práce a její dopad. Také miluji mentoring, objevování nového pohledu na spoustu věcí i poznávání nových odvětví stejně jako lidí. Proto např. mentoruji podnikatele pro platformu DoToho, která pomáhá podnikatelům růst. Ve volném čase vyznávám aktivní odpočinek, túry a výlety, cestování a objevování míst, která ještě neznám, učení se nových věcí, a hlavně čas strávený s těmi, které mám nejraději, společně s mým anglickým buldokem Zoe.
hodně dalších úspěchů popřál Pavel Kačer