Přes události minulého roku vykázalo 47 % e-shopů růst tržeb. Stejný počet hodnotí daný rok pozitivně. Nejčastější úskalí však pramenila z dražší reklamy, vyšších nákladů na materiál i nájemné, což vyústilo v nižší marže třetiny prodejců.
Češi zvedli poptávku po formálnějším oblečení na ples o 64 % a chuť cestovat promítli v 77% růstu v kategorii zavazadel. Lídr v módní inspiraci GLAMI v průzkumu Fashion (Re)search mapoval předešlý rok ve více než šesti desítkách e-shopů.
Konečně normální stav pro téměř polovinu tuzemských e-shopů
Lednového výzkumu GLAMI Fashion (Re)search se zúčastnilo nebývale vysoké množství e-shopů – do hospodářských výsledků nechalo nahlédnout 67 hráčů z Česka a Slovenska. „Rok 2022 byl pro prodejce módy obdobím, kdy se vrátil pocit normálnosti a kdy mohli těžit z poptávky spotřebitelů po novém oblečení a obuvi pro různé příležitosti,” uvádí brand manažerka GLAMI Eliška Hynková. I přes 15% inflaci ožila zejména v první polovině roku spotřebitelská poptávka po módě. Také závěr roku s Black Friday a vánoční sezónou proběhl pro téměř polovinu e-shopů úspěšně. „Růst tržeb vykázalo 47 % obchodníků, což je o 3 procentní body více než v roce 2021. Stejný počet hodnotí rok pozitivně. U 17 % zůstaly tržby stejné a 35 % hlásí pokles,” dokumentuje Hynková.
Prodejci kromě inflace čelili dražší reklamě a nižším maržím
Nutno podotknout, že energetická krize a inflace vyvolané ruskou invazí notně zatopily i e-commerce segmentu. Online obchody s módou se ve 48 % potýkaly se zvýšenými náklady na reklamu, 56 % e-shopů pak hlásilo zvýšené ceny materiálu a nájemného. Dalších 35 % dotázaných obchodníků zmiňovalo nižší marže kvůli nutnosti nabízet větší slevy, 33 % e-shopů trápila větší konkurence, 26 % problémy se řízením zásob a 20 % narušení dodavatelského řetězce.
Češi vzali divadla a plesy útokem, skokově rostla i kategorie plavek
Po letech, kdy bylo na výsluní oblečení na doma či na sport, jsme loni konečně provětrali kousky pro speciální příležitost, ukazují data GLAMI. Divadla, svatby a další události zvedly poptávku po plesovém oblečení o 64 %. Kromě šatů se nakupovaly pánské (+66 %) i dámské obleky (+28 %). Podle studie McKinsey uvádí 39 % vedoucích pracovníků v oblasti módy budou formální oděvy jedním ze tří nejrychleji rostoucích segmentů i v roce letošním.
Pokud jsme si v roce 2022 něco užili, bylo to léto. Popularitu zaznamenaly kategorie jako pánské plavky (+ 41 %), dámské sandály (+30 %) a dokonce i dětské plavky (+178 %). Letní nákupy se pak týkaly i kufrů a cestovních tašek (+77 %). Mezi TOP 5 produktů celosezonně patřily džíny širokého střihu, fleecové mikiny, kotníkové boty, halenky z přírodních materiálů a malé černé šaty. Z barev jsme mimo klasiku volili také veselou oranžovou, fialovou i zelenou.
(tz)