Privátní značky v České republice dosahují stále vyšší úrovně kvality a inovací, což potvrzuje rovněž jejich rostoucí podíl na trhu. Hlavní zprávou společné tiskové konference Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) a výzkumné agentury NielsenIQ (NIQ) je, že se privátní značky nebojí vykročit do světa, a představují tak skvělou příležitost pro obchodní partnery i dodavatele.
Privátní značky nejsou pouze trendy, ale i budoucnost českého potravinářského průmyslu, a to jak na domácím, tak na zahraničním trhu. Z výzkumu NIQ vyplývá, že Češi si privátní značky oblíbili, což potvrzuje rovněž jejich rostoucí podíl na trhu. Podle společnosti NIQ 81 % dotazovaných zákazníků souhlasí s tím, že privátní značky nabízejí dobrý poměr ceny a výkonu. Podíl privátních značek tak dále narůstá a zájem o ně neopadá ani s poklesem inflace. Přestože privátní značky v poslední době již neprojevují takovou dynamiku jako v období vysoké inflace, stále mají velký potenciál pro další růst. Podle aktuálních dat NIQ je v posledním roce podíl privátních značek na českém trhu 27 %, což překračuje globální průměr 22 %, ale zaostává za průměrem Evropy, který činí 36 %. Evropští premianti jako Švýcarsko nebo Spojené království se pohybují s tržním podílem okolo 50 %.
„Podíl privátních značek v České republice sice přesahuje globální průměr, přesto však v porovnání se západní Evropou zůstává významný prostor pro další růst. Pro úspěch na trhu je ale důležité nejen porozumět potřebám spotřebitele a sledovat aktuální trendy, ale i ovládat detailní znalost dané kategorie, jelikož každá má tak trochu svůj vlastní příběh," komentuje vývoj Romana Duníková, Customer Success Director NIQ.
Zatímco 78 % Čechů přiznává, že privátní značky nakupuje, reálně je alespoň někdy kupují v zásadě všichni. Průměrná cenová výhoda privátních značek činí 23 %, avšak u více než dvou třetin kategorií přesahuje 25 %.
„Zákazníci po privátních značkách sahají čím dál častěji. V minulosti je vnímali jako cenově dostupnější alternativu, dnes ale po privátkách sahají jako po kvalitní potravině s dobrou cenou. Nové prémiové řady privátních značek nebo řady zaměřené na zdravý životní styl jsou dnes plnohodnotnou alternativou značkových výrobků a zároveň nabízejí lepší cenu. Mnoho privátních značek se navíc vyrábí v České republice a pro české potravináře jsou garancí dlouhodobé spolupráce," doplňuje prezident SOCR Tomáš Prouza.
Z dosavadních zkušeností obchodních řetězců vyplývá, že mezi nejoblíbenější produkty privátních značek patří masné výrobky, trvanlivé potraviny jako cereální tyčinky, přípravky na pečení a bujóny, stejně jako čerstvé ryby nebo drogistické zboží. Tyto kategorie si získávají rostoucí popularitu nejen na domácím trhu, ale také na exportních trzích, zejména ve střední a východní Evropě a v USA. Podle posledních analýz roste zájem spotřebitelů o zdravější varianty potravin, což přináší příležitosti pro české dodavatele.
„Mezi nejnovější trendy patří rostlinné alternativy a proteinové potraviny a nápoje. Další významný potenciál spočívá v produktech s vysokou přidanou hodnotou. Příkladem jsou čerstvé saláty, polotovary, hotová jídla a zdravé svačinky," dodává Tomáš Prouza.
Roste také zájem o balení s ingrediencemi a receptem pro domácí přípravu plnohodnotných teplých jídel, speciální druhy pečiva, jako jsou špaldové, bezlepkové a bio produkty, a bobuloviny či plodovou zeleninu.
„Díky rostoucímu podílu privátních značek se otevírá prostor a příležitosti pro nové dodavatele. Českým potravinářům to dává velkou příležitost pro obohacení trhu a uspokojení potřeb spotřebitelů, kteří hledají kvalitní a inovativní produkty. Stejně jako všude jinde ve světě se privátní značky stávají stále významnějším segmentem maloobchodu, který může přinést prospěch jak dodavatelům, tak konečným uživatelům," uzavírá prezident Tomáš Prouza.
(tz)