Zatímco cenová citlivost českých spotřebitelů v porovnání s obdobným výzkumem z roku 2009 celkově vzrostla, kupodivu klesl podíl lidí, kteří tvrdí, že prodejnu vybírají především podle celkově nízké cenové hladiny. Naopak velmi výrazně vzrostl podíl Čechů, kteří tvrdí, že prodejnu vybírají především podle dobrého poměru mezi cenou a kvalitou nabízeného zboží.
Za poklesem významu celkové cenové úrovně prodejny může stát fakt, že velká část domácností – především z cenově nejcitlivějších skupin - nákup nábytku zcela odkládá a ze skupiny potenciálních zákazníků tak v krizi vypadává. Zbývající zákazníci nemusejí nakupovat jen ten nejlevnější nábytek, stále více ale zvažují, za co své peníze utratí. Tento typ zákazníka je dobře informovaný: před nákupem porovnává zboží ve více prodejnách, prohlíží si jejich katalogy. Ve srovnání s rokem 2009 ho také mohou výrazně častěji k návštěvě prodejny a případnému nákupu zlákat „slevové týdny" nebo akční nabídky z letáků.
I díky tomuto pragmatickému chování Češi už celkem jasně vědí, co je kvalita. Zatímco v hodnocení cenové úrovně nebo šíře sortimentu u Čechů vedou široko sortimentní nábytkářské řetězce, při hodnocení kvality nabízeného nábytku se do čela žebříčku dostává český výrobce TON, Studio zdravého spaní JMP a Kuchyně Sýkora.
PODLE ČEHO SI VYBÍRÁTE PRODEJNU NÁBYT KU?
1. Dobrý poměr ceny a kvality
2. Dostupnost prodejny
3. Předchozí dobrá zkušenost, doporučení
4. Slevy, akční ceny v prodejně
5. Šíře nabídky, vše pod jednou střechou
Zdroj: studie FURNITURE 2010, INCOMA GfK
(tz)