INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
cm-logo-pantoneV průběhu letošního roku představí Česká mincovna unikátní kolekci šesti replik připomínajících historická platidla, jež razily v minulosti mincovny na našem území. Konkrétně se jedná o Jáchymov, Kutnou Horu, Prahu, Opavu, Olomouc a Kroměříž. Cílem nové kolekce je přiblížit veřejnosti historii oboru a zároveň se přihlásit k odkazu ražby mincí v českých zemích, na který Česká mincovna navazuje. Jako první byla vydána replika jáchymovského tolaru.

Každá replika bude vytvořena výhradně podle originálního historického platidla a vyražena z jedné trojské unce ryzího stříbra. První v pořadí – jáchymovský šlikovský tolar – byla vydána před několika dny. Další repliky budou veřejnosti představeny v dubnu, červnu, srpnu, září a listopadu. Každá z nich bude stát 1 570 Kč. Součástí balení bude brožurka s odbornými texty popisujícími ekonomický a historický kontext vzniku jednotlivých mincoven a platidel.

„Touto kolekcí vzdáváme hold odkazu starých mincmistrů kutnohorských, pražských, jáchymovských a dalších. Jako jediná tuzemská mincovna oprávněná razit mince emitované Českou národní bankou svou činností navazujeme na jejich práci a cítíme se tím být zavázáni," vysvětlil člen představenstva a ředitel České mincovny Radek Šulta.

Partnery projektu se staly vybrané instituce reprezentující zaniklé mincovny. První v pořadí je Muzeum Karlovy Vary, které spravuje expozici umístěnou v bývalé Královské mincovně v Jáchymově. Odbornou garanci přijal profesor Petr Vorel, významný český historik a numismatik. „Historické mincovny a jejich výrobky patří k cenným součástem našeho kulturního dědictví. Český stát po staletí patřil k nejvýznamnějším producentům stříbra v Evropě a mince u nás ražené proto ovlivňovaly peněžní oběh i daleko za hranicemi. Dějiny našich mincoven však v sobě skrývají také poučení o příčinách měnové nestability a politicky vyvolaných dramatických inflací, což je i v dnešní době téma nanejvýš aktuální," konstatoval.

Součástí projektu je cyklus tematických přednášek určených pro širokou veřejnost ve městech, kde historické mincovny sídlily. Začíná v sobotu 17. 3. od 15.00 v budově bývalé Královské mincovny v Jáchymově.

Česká mincovna sídlící v Jablonci nad Nisou svým vznikem navázala na dlouholetou tradici ražby mincí na území Čech, Moravy, Slezska a Slovenska. Po celou dobu své existence je výhradním a jediným oprávněným dodavatelem oběžných a pamětních mincí pro potřeby České národní banky. Na svém kontě má i ražbu oběživa pro zahraničí centrální banky. Rozvíjí vlastní výrobu pamětních medailí, medailonků, Smart mincí a replik historických platidel. Zabývá se také distribucí zlatých investičních slitků.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3