Český železniční dopravce LEO Express poprvé představil veřejnosti svou novou moderní vlakovou soupravu, se kterou začíná v letošním roce přepravovat cestující mezi Prahou a Ostravou. Hosté na zkušebním okruhu u Velimi tak měli jedinečnou možnost si zblízka důkladně prohlédnout její zevnějšek i interiér: od super luxusní třídy Premium, přes všudypřítomné LCD obrazovky, speciální místa pro handicapované až po moderní toalety.
Testovací jízdy také prokázaly vysoký jízdní komfort této technologicky vyspělé elektrické soupravy. Po úspěšném absolvování testů na zkušebním okruhu vyrazí devadesátimetrový vlak LEO Express na zkušební jízdy mezi Prahou a Ostravou. Do prosince letošního roku LEO Express postupně přebírá od švýcarské firmy Stadler Rail Group ještě další čtyři nové soupravy, se kterými na zmíněné první trase nabídne dosud nebývalé pohodlí a velmi kvalitní služby.
„Dnešní den startuje novou éru české železnice. Je to vlastně první nový vlak, který český soukromý vlakový dopravce nasazuje na dálkovou trasu. Soupravy Leo Express se řadí mezi nejmodernější v Evropě, švýcarský výrobce Stadler je vyrobil na míru přesně podle našich požadavků speciálně pro české zákazníky,“ vysvětlil Leoš Novotný, majitel společnosti LEO Express. Upozorňuje přitom, že tyto vlaky „v mnoha parametrech představují to nejlepší, co budou moci cestující na tuzemské železnici využít. Přinášejí jedinečné spojení vysoké rychlosti, respektive krátké doby jízdy, s poskytováním vysoce kvalitních služeb plně srovnatelných s úrovní cestování západní Evropy. My chceme, aby se cestující v našich vlacích skutečně bavili a cítili se během jízdy pohodlně a odpočinkově. Tyto nové soupravy nám umožní efektivně bojovat s naší pravou konkurencí, kterou je silniční doprava.“
Leoš Novotný přitom zdůrazňuje, že společnost LEO Express jako nový dopravce udělá vše pro to, aby cestování s jejími soupravami bylo co nejvíce pohodlné, rychlé i zábavné. Cesta vlakem se stane zážitkem a poskytne přitom maximální odpočinek.
Přednosti nových vlaků popisuje Peter Jenelten, výkonný viceprezident pro marketing a obchod společnosti Stadler: „Souprava LEO Express se může pochlubit nejen elegantním aerodynamickým tvarem a krásným designem, ale i vysoce funkční konstrukcí a efektivním vnitřním uspořádáním. Tyto soupravy jsou velmi ekonomické, úsporné. Mají moderní lehkou a zároveň velmi odolnou konstrukci, poloviční hmotnost proti běžným vlakům, výrazně nižší spotřebu elektrické energie, velmi nízké provozní náklady a to vše při zachování špičkového výkonu, dynamiky a zároveň komfortu jízdy.“
Na rozjezd železniční dopravy LEO Express poskytla úvěr přední světová finanční skupina ze Švýcarska CREDIT SUISSE. „Celý projekt mají představitelé LEO Express z pohledu byznys plánu i výběru vhodných vlaků skvěle připravený a důkladně promyšlený. Věříme ve velký potenciál tohoto dopravce a jeho schopnost uchopit příležitosti, které nabízí liberalizace železniční dopravy ve střední a východní Evropě. K podpoře tohoto projektu nás přesvědčila také kvalita managementu LEO Express, protože pro ni pracují skutečně špičkoví manažeři s velkými praktickými zkušenostmi a podnikatelskou intuicí,“ řekl Jérôme Gaeschlin z CREDIT SUISSE.
První vlak LEO Express absolvuje v následujících týdnech nezbytné testy na zkušebním okruhu u Velimi. Zkušení odborníci Výzkumného Ústavu Železničního přitom prověří brzdy nové soupravy, proměří míru hlučnosti a vyzkouší elektricko-magnetickou kompatibilitu (tzv. EMC - electro magnetic compatibility). Po úspěšném absolvování všech těchto testů nutných ke schválení vozidla pro provoz na českých kolejích souprava zkušebně vyrazí na běžnou trasu. Provoz v plném rozsahu, tedy s pěti vlaky a šestnácti spoji denně, LEO Express zahájí s nabytím platnosti nového jízdního řádu v prosinci letošního roku.
LEO Express v současnosti již disponuje dvěma novými soupravami z celkových pěti, zbylé tři převezme od výrobce do konce roku.
Trasa Praha-Pardubice-Olomouc-Ostrava-Bohumín je jen prvním krokem. LEO Express v následujících letech chystá rozjet železniční dopravu také na dalších trasách v ČR a okolních státech.
(tz)