Nákupní preference českých zákazníků na slevových serverech byly v minulosti jednoznačné – největší zájem byl o slevy v restauracích a dalších gastronomických zařízeních a také o nejrůznější masáže a relaxační procedury. Populární byly rovněž slevy na nákup zboží a na rekreační či wellness pobyty.
V posledních měsících ale odborníci sledují, jak se nákupní zvyklosti Čechů mění – a slevové servery, které nestihly včas zareagovat, se ocitají v problémech. „Nešťastně skončil například slevový server DealLX.cz, po němž zůstaly milionové dluhy. Svou činnost ukončil také server Traveldiscount.cz, který se specializoval na zlevněné pobyty. Slevy už nenabízí ani jinak úspěšné Aukro.cz," shrnul Marek Numerato, odborník na nákupní chování uživatelů českého internetu.
Podle statistik se nyní do popředí zájmu na slevových serverech dostává móda. „Prodeje takzvaných „slev ve městě" jako různých tataráků, masáží nebo liposukcí nyní stagnují či klesají. Pryč je doba, kdy se vouchery na ně prodávaly po tisících," uvedl Numerato. „Teď sledujeme vzestup zájmu o módu, která se vedle zboží a pobytů stává novým hitem slevových serverů," dodal.
Jeho slova potvrzují i zástupci slevových srovnávačů. „Během posledních měsíců vzrůstají počty nákupů voucherů na slevy z oboru módy o desítky procent," vypočítal Michal Hardyn ze slevového srovnávače TopSleva.cz. Podle jeho odhadů letos čeští zákazníci za módu na internetu utratí astronomické částky: „Jedním z prvních slevových serverů prodávajících módu byl Slevomat, další servery ho následovaly. Momentálně se teď každý měsíc na internetu prodá móda a doplňky za více než 100 milionů korun. Pokud bude nastavený trend pokračovat, tak během letošního roku utratí Češi za online nákupy módy asi 1,5 miliardy korun," řekl zástupce srovnávače TopSleva.cz.
Oblibu slev na módu podporuje i fakt, že vznikají nové slevové projekty, zaměřené výhradně na módu. „Roste počet takzvaných privátních nákupních klubů, zaměřených na prodej značkové módy a doplňků, většinou se slevou 30 až 90 procent. Nakupují v nich zejména ženy a očekáváme, že tento segment se na celkových ročních prodejích módy bude podílet asi 400 miliony korun," popsal Jaromír Muchka z nového projektu ModniGuru.cz.
(tz)