Jak důležité je monitorovat současné trendy ve stávajícím mediálním světě a umožnit přístup k technologickým nástrojům, dovednostem a inovacím ve vzdělávání pro studenty, dokazuje Vyšší odborná škola publicistiky (VOŠP). Již takřka dvě desítky let vychovává profesionály v oblasti publicistiky, v tvorbě obsahů nejrůznějších médií: ať již jako žurnalisty, kameramany, moderátory, fotografy, nebo specialisty na public relations a marketingová média. Díky Evropskému sociálnímu fondu jsme propojili chytrou multimedialitu se studiem, uvedl ředitel Vyšší odborné školy publicistiky Mgr. Petr Uherka.
Studium probíhá v denní a kombinované formě a umožňuje tak studovat všem věkovým kategoriím: mladým zájemcům o startovací práci v médiích, nebo seniornějším pracovníkům, kteří pociťují potřebu dalšího vzdělávání pro lepší výkon ve své profesi.
Nové trendy v práci a ve výuce žádají energii, nápady i finanční prostředky. I díky fondům z Evropské unie z Operačního programu Praha – Adaptabilita bylo možné realizovat studium webové žurnalistiky a propojit ho se stávajícím studijním programem. Tato podpora pomáhá lektorům i gestorům z praxe učit své studenty přímo na konkrétních, on line dostupných příkladech. Studenti studují v interaktivním prostředí simulací reálných pracovních úkolů, kdykoli, kdekoli, třeba i prostřednictvím chytrých mobilů.
O vývoji a zavádění nového systému jsme hovořili s Petrem Uherkou, ředitelem Vyšší odborné školy publicistiky a odborným garantem projektu, a Dominikem Fellnerem, metodikem projektu a lektorem školy pro digitální média.
Odkud byste nám představili projekt Dílna webové žurnalistiky?
Projekt Dílna webové žurnalistiky je výsledkem úspěšného úsilí o propojení nejmodernějších trendů současného prostředí webu 2.0 a všech jeho multimediálních možností s kvalitní novinářskou prací, která se na VOŠP dosud vyučovala. Vytvořené kurzy se fenoménu webové žurnalistiky nejen věnují, ale jsou v plně interaktivním webovém prostředí přímo vyučovány. Na projektu se partnersky podílel zpravodajský server iHNed.cz vydavatelství Economia, a.s., který našim studentům umožnil praktické ověření získaných znalostí ve své redakci.
Vidíte reálnou cestu úplné elektronizace výuky (tedy studium prostřednictvím internetu)?
Popravdě, nevidím. Empatický, inteligentní a vzdělaný pedagog, který žije svým oborem a umí o něm poutavě promluvit, je nenahraditelný. Poskytuje inspiraci, motivuje, syntetizuje a vykládá obtížné pasáže. Ale elektronizace přináší všem velice důležitou příležitost studovat ve svém čase, třeba po práci, kdykoli, téměř kdekoli a v jakékoli životní situaci. I dříve, než se na školu zapíšete a dáte se do řádného studia. A reprezentativních příkladů ze světa už je více. MIT, Harvard, Berkeley říká o svém novém projektu (www.edX.org) „For anyone, anywhere, anytime“. V neformálním vzdělávání můžeme zmínit Khan Academy (www.khanacademy.org). I díky těmto inspiracím jsme byli schopni posunout naše myšlení o přístupu k online vzdělávání v českém prostředí. Mediální škola má navíc tu výhodu, že si mnoho věcí může vyvinout a vyrobit sama.
Jaký byl hlavní cíl projektu a jak se ho podařilo naplnit?
Projekt si vzal za cíl vytvořit 25 e-learningových kurzů v prostředí sytému řízení učení Moodle zaměřených na teorii i praxi současné webové žurnalistiky. Velký důraz byl kladen na uchopení základních pravidel a konceptů, aby studenti dokázali i v budoucnosti pružně reagovat na nové technologické prvky.
Všech 25 kurzů bylo nejen úspěšně vytvořeno, ale také prakticky odučeno a na základě praxe zredigováno. Vnímám to jako velmi dobře odvedenou práci, zejména ve srovnání s běžným pojetím e-learningu v českém akademickém prostředí.
Můžete zhodnotit změny po zavedení nového systému ve výuce?
Zavedení LMS Moodle ještě více zpřehlednilo učební plány na celý semestr. Umožňuje dobrou zastupitelnost lektora v případě nemoci, resp. nabízí možnost realizovat výuku online. Výrazně se zvýšila možnost zpětné vazby nejen v rámci vztahu učitel – žák, ale i v rámci zlepšení práce a koordinace pedagogického týmu jako celku. Mnohem více si o výuce a pedagogických nápadech spolu povídáme a snažíme se nalézat souvislosti. Změna vzdělávacího přístupu byla celkově přijata pozitivně i ze strany studentů, protože významně urychlila a zpřehlednila výuku, dostupnost studijních materiálů, organizaci studia, zjednodušila interakci s vyučujícím a vyšla studentům vstříc prostředím, které je pro ně atraktivní. A studenti cítí, že nám na jejich studiu opravdu záleží.
(red)